Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamning 2012  (läst 21220 gånger)

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Lamning 2012
« Svar #100 skrivet: 30 apr-12 kl 21:17 »
Fem lamm på tre tackor; ganska lagom för den som tänker äta upp alltihop själv. Inga komplikationer över huvud taget, men det har det aldrig varit.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Lamning 2012
« Svar #101 skrivet: 01 maj-12 kl 06:10 »
Jag känner igen mig Vallhunden. På vårkanten är alla våra får till salu,BILLIGT men som med egna ungar så verkar det som man förträngt eländet med "småbarnsstadiet" framemot hösten.    ;D ;D ;D

Höjden

  • Inlägg: 80
  • Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
SV: Lamning 2012
« Svar #102 skrivet: 01 maj-12 kl 15:51 »
Här är det också färdigt för denna gång, 9 tackor har fått 25 lamm varav 14 är tacklamm. Ifjol lammade alla inom 10 dagar i år drog det ut på tiden och tog tre veckor. Fast vi har så få djur (och ingen stämpeldyna) blir det mycket passande så nu ska jag sova gott och längta till betessläpp som för vår del är först i början på juni :)

Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
SV: Lamning 2012
« Svar #103 skrivet: 04 maj-12 kl 09:53 »
Vi förlorade en tacka i vintras, så bara 2 tackor var dräktiga nu. Baggen ska behållas för att betäcka i höst igen. Han fick flytta ut i hagen med tveksamt bete och höstödmatning med de yngsta tacklammen från i somras. Blir det höstlamm, så är väl det intressant att prova.

Vår äldre tacka lammade i söndags kväll, 2 pigga bagglamm. Nu väntar vi på hennes dotter. Förra året fick hon ett bagglamm som hon tog hand om, men vägrade mata. Han flaskades, men bodde kvar i flocken då han fick värme och umgänge. Vi tänkte ge henne en chans till, och nu är hon läskigt rund om magen.
Igår ville hon inte äta sitt korn, bara petade i det, ligger mest ner, men reser sig om man går in till henne. Vulvan var svullen igårkväll, och ljuvren är satta. Jag har vakat, tanken är ju att lyfta fram lamm till henne så att hon "bondar" med dem om hon inte verkar klara det själv. Gav upp och lade mig vid 1, upp och kollade till en gång på natten, maken kollade till vid 5 och 7 innan han åkte. Hela natten har hon idisslat, och slutat för att hålla andan när magen ristat. Hon har rest sig, gått runt, lagt sig igen, grymtat, men när jag tänker efter, inte sparkat upp en grop. Jag var ut igen för en timme sen. Hon ser pigg ut, reste sig när jag kom, lade sig igen utan grymt. Vulvan har dragit ihop sig igen. Jag ska åka till jobbet vid 12. Får väl fortsätta kolla till, och hålla tummarna att allt är ok.
Kanske ska ge henne lite energibalans.
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Lamning 2012
« Svar #104 skrivet: 04 maj-12 kl 09:54 »
Så där nu är det klart. 14 levande lamm från 9 tackor, ett lamm dog.
Ett trillinggäng, fyra tvillingpar och fyra enfödda. Fyra tackor var förstagångslammare och två fick tvillingar (döttrar till hon som fick trillingar). Däremot fick två erfarna runda tackor bara ett lamm, hmm snålt..
Tio tacklamm och fyra baggar, så rekryteringen är fixad. Det negativa i år är att lamningen dragit ut på tiden, 2,5 månad från första lammet till sista. Måste ta ett snack med baggen till hösten och även skaffa en baggsele så kan jag ha lite koll.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Tjuredafår

  • Inlägg: 11
  • Festina Lente - Skynda Långsamt
    • Småland
SV: Lamning 2012
« Svar #105 skrivet: 04 maj-12 kl 17:53 »
Vår lamning startade för en vecka sedan. Har 10 gotlandstackor som blivit betäckta av en blandrasbagge (Gute/Gotland/Finull) ;).
Första lammen kom för en vecka sen  (25/4) och i onsdags (2/5) kom två till sen har det bara rullat på. Nu är de åtta små svarta yrväder som skuttar runt i stallet :)

Har två förstagångsföderskor som lammat idag under tiden jag va på jobbet. ( D gick i den stora boxen tillsammans med 6 andra tackor)  När jag kom hem va där två lamm som inte visste vems mamma som va vems.
Så förmodligen har mammorna slickat lite på båda två lammen (kanske? ???) I vilket fall så accepterar inte en utav tackorna någon utav lammen.
Jag provade att hålla fast henne så att bagglammet fick i sig råmjölk vilket gick bra några gånger, men så fort jag går ut ur hennes box så stångar hon lammet :-\.
Har nu flyttat bagglammet till den andra mamman och tacklammet, vilket har gått jättebra.

Min fråga är... Ska man göra något åt den tackan som inte accepterar lammen? Tänker på juvret bland annat...
Tacksam för svar.
// Elin
En sambo, tre katter en DanskSvensk gårdshund högstäld sådan, ett 30tal hönor och en gotlandsbesättning med 18 tackor och två avelsbaggar.

Annika Johansson

  • Inlägg: 1241
    • Östergötland
SV: Lamning 2012
« Svar #106 skrivet: 06 maj-12 kl 00:08 »
Klart ( för en vecka sen ).
45 tackor varav 16 förstagångslammande = 88 lamm varav 6 döda.
43-1 tjejer och 45-5 killar.
7 trillingar, 9 enfödda.

Mycket nöjd med alla förstagångare som skötte sig exemplariskt, 5 enfödda, 10 tvillingar och en med trillingar som hon fixar finfint!

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamning 2012
« Svar #107 skrivet: 07 maj-12 kl 18:47 »
Har möblerat om här hemma i hagarna ;D
Tagit hem sju ungtackor och elak-baggen till gården (med bil och vallhund) och sedan gått ner med tackor (28st) och lamm (50st) ner till stora hagen vid sjön. Nu går de naturskönt nere i enebacken. Det funkade jättebra att ta äldsta hunden efter/bakom tackorna och unghunden i koppel framför tackorna för att bromsa, så att de inte satte av i racer-fart. De hade bråttom till sommarvistet ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Vattnadal

  • Inlägg: 64
    • Nattfrostens
SV: Lamning 2012
« Svar #108 skrivet: 07 maj-12 kl 22:11 »
Lillasyster började bädda i lördags på förmiddagen. Jag hann precis lägga in ny halm (den förra nya hann ju bli ligga ett tag) så satte hon fart på allvar. Ett tacklamm 13.20 och ett bagglamm inom 10 min. Sen var det klart. 4 lamm på 2 tackor, lagom.
Lillasyster fick stå bunden 2-3 gånger innan hon accepterade att de diade. Nu har vi 2 nöjda mammor som sköter sina lamm examplariskt.  :-*
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

Ztorm

  • Inlägg: 1
    • Dalarna
SV: Lamning 2012
« Svar #109 skrivet: 08 maj-12 kl 16:43 »
Gutefår!!
Har 5 tackor, 3 har lammat alla dödfödda!
4:e lammade tvillingpar inatt varav ena var död när vi hittade den, den som överlevde är svag men dricker mjölk med mycket hjälp...
Nån som har lite tips att ge??

Anette

  • Inlägg: 785
  • Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
SV: Lamning 2012
« Svar #110 skrivet: 08 maj-12 kl 21:16 »
Nej vad tråkigt för dig. Det måste vara någon brist av något slag. Selen, mineraler, koppar, salt??  Vad har de ätit? Jag har bara gett mina gutar hö, saltsten med koppar och mineraler och alla tolv tackor har fått jättefina lamm.

Hoppas verkligen du kommer på vad som felas så du får glädjen av små lamm nästa år.

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamning 2012
« Svar #111 skrivet: 09 maj-12 kl 08:32 »
Gutefår!!
Har 5 tackor, 3 har lammat alla dödfödda!
4:e lammade tvillingpar inatt varav ena var död när vi hittade den, den som överlevde är svag men dricker mjölk med mycket hjälp...
Nån som har lite tips att ge??
Har du avmaskat nyligen ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Lamning 2012
« Svar #112 skrivet: 09 maj-12 kl 10:15 »
Gutefår!!
Har 5 tackor, 3 har lammat alla dödfödda!
4:e lammade tvillingpar inatt varav ena var död när vi hittade den, den som överlevde är svag men dricker mjölk med mycket hjälp...
Nån som har lite tips att ge??

Har du katt som kan förorena (pissa/bajsa) i ditt stråfoder? Det finns en bakterie som även är farlig och kan ge dödfödda lamm/sjuka lamm - den är även farlig för gravida kvinnor. Kommer inte på vad den heter.... :-\
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamning 2012
« Svar #113 skrivet: 09 maj-12 kl 10:19 »
Toxoplasmos, men det ger kastningar, inte fullgångna lamm. Avmaskningsmedlet Valbazen kan ge döda lamm. (Fast Fårhälsovården vägrar att erkänna det...)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Lamning 2012
« Svar #114 skrivet: 09 maj-12 kl 10:28 »
Toxoplasmos, men det ger kastningar, inte fullgångna lamm. Avmaskningsmedlet Valbazen kan ge döda lamm. (Fast Fårhälsovården vägrar att erkänna det...)

Just så heter det :)
En vän till mig råkade ut för det,hon skickade 2 dödfödda på obduktion (nr 5 & &). De såg fullgångna ut,det var toxoplasmos.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamning 2012
« Svar #115 skrivet: 09 maj-12 kl 10:32 »
OK, då var jag felinformerad!! :-[
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Lamning 2012
« Svar #116 skrivet: 09 maj-12 kl 10:37 »
Det var nog den behandlande veterinären också...han trodde inte på det förrän han fick se obduktionsprotokollet. "Fullgånget" eller inte kan vara svårt att avgöra när de föds döda,sa han.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Björntorparn

  • Inlägg: 55
    • Närke
SV: Lamning 2012
« Svar #117 skrivet: 13 maj-12 kl 11:39 »
Hallå där. :D
Nu är det nästan klart här på gården, 13 lamm skuttar runt i hagen. Mina tackor har skött sig helt exemplariskt, jag har i stort sett bara behövt titta på. Väldigt skönt när man är nybörjare.
En trilling som dog efter första natten och ett lamm som var dödfött, men annars har det funkat bra. 7 st förstalammare så man har ju varit nervös, men dom har som sagt skött sig bra.
Tackorna har nog mest tyckt att hussen varit jobbig, som sprungit och kollat hela tiden.
Nu har jag en tacka kvar, som lyckats hålla på sig för länge. Ska bli intressant att se när hon tänker lamma.
8 bagglamm och 5 tacklamm har det blivit.

Mvh Tomas.

Lilo Grön

  • Inlägg: 5
    • Dalarna
SV: Lamning 2012
« Svar #118 skrivet: 15 maj-12 kl 12:24 »
Jag hoppar in här jag också, nykomling på detta utmärkta forum!
Årets lamning har varat mellan 26 april och 13 maj och inneburit ovanligt mycket krångel, tyvärr. 21 födda lamm på våra 11 gotlandstackor, varav tre döda.
Dels i en trillingfödsel med mycket intrasslade lamm där endast ett lamm levde när vi fick ut dem.
Dels en akut mastit som dock avlöpt väl, jag stödmatade bagglammet första dagarna men nu klarar de sig utmärkt med bara mamma.

Dels ett dödfött lamm, ensamfött till förstföderska. Det föddes i komplett fostersäck där även efterbörden var med, men var fullgånget. Trolig orsak är toxoplasmos, eftersom en ung katt fattat stort tycke för fårumgänge! Det jag har fått höra om toxoplasmos är att det beror på när i dräktigheten tackan/lammet smittas hur utgången blir. Dvs om tackan smittas tidigt aborterar hon. I fullgången tid blir lammet dödfött eller, ibland, svagfött och brukar i allmänhet dö inom några timmar.
Tackan blev väldigt olycklig över att bli lammlös, hon gick och skrek ett par dygn och försökte tjuva andras lamm.

Och så allra sista lammet, en jättelik ensling till förstföderska där det krävdes riktigt hårda tag för att förlösa den. Det verkade nästan omöjligt ett tag. Väldigt jobbigt för alla inblandade, men det hela löste sig lyckligt.
Men nu rejsar 18 superfina, pigga och knubbiga lamm omkring bland mammorna. Det är både vita, svarta och grå lammisar, för vi använde en Leichesterbagge i höstas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 3 användare (1 dolda)
Tur-Johan, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser