Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm och rävar  (läst 12160 gånger)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
Lamm och rävar
« skrivet: 24 jan-11 kl 13:27 »
Hur gamla "måste" lammen vara för att man inte ska behöva vara rädd för att räven tar dem?
Är en månad OK? Tänkte ha mina inne första veckorna men sen måste de ju ut och jag kan inte gå med dem morgon och kväll.

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Lamm och rävar
« Svar #1 skrivet: 24 jan-11 kl 15:20 »
Säker kan man aldrig vara, men några dagar brukar räcka. När de kan skutta och springa ordentligt.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Lamm och rävar
« Svar #2 skrivet: 24 jan-11 kl 15:37 »
Jag tror att det beror på räven.Vi har haft rävar som helt lugnt knallat igenom fårhagen med små lamm och inte rört dem.Tackorna känner nog om fara på taket är.Det syns på dem. Rävar som fått smak på små lamm kanske är knepigare.Då ligger nog 1mån. lamm illa till.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Lamm och rävar
« Svar #3 skrivet: 24 jan-11 kl 16:47 »
Jag har problem med rävar. Det ligger ett rävgryt på varje sida om fårhagen (alltså 2 stycken)

Min erfarenhet är att räven rör inte friska lamm som är äldre än en vecka gamla. Det beror på att när lammen är under en vecka i ålder så sover de mycket av sin tid. Då händer det att lammen sover och tackan går upp och betar. Sakta förflyttar sig tackorna runt i hagen och då kommer räven och tar det sovande lammet som ligger längst bort från flocken...
Om något lamm som är äldre skulle stryka med så beror det på att det lammet inte är friskt.

Förutom ålder på lammen så är det ju så att räven måste komma på att lamm är ett lätt byte. Jag tror att efterbörder i hagen kan vara något som lockar fram räven. "Det börjar med en efterbörd och slutar med ett helt lamm" :o
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamm och rävar
« Svar #4 skrivet: 24 jan-11 kl 20:19 »
Instämmer med vallhunden. Det är framförallt de första dagarna de tar lammen. Men mest hänger det på tackorna. Minns att mina finullstackor var dåliga på att hålla räven ifrån sina lamm. De reagerade inte när räven gick omkring lammen. Kom en morgon och såg ett lamm springa runt tackan skrikande, med räven i hasorna. Tackan betade oberörd. Jag fick jaga bort räven.

Vi har ännu inte mist ett lamm av gute eller roslag till räven. De har stenkoll på sina lamm ;)

Så mycket hänger på hur tackorna tar hand om sina lamm.

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Lamm och rävar
« Svar #5 skrivet: 25 jan-11 kl 08:36 »
OK, ja man kan väl aldrig vara helt säker, men släpper jag ut dem på betet runt 1 maj så
går det förhoppningsvis bra!

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Lamm och rävar
« Svar #6 skrivet: 25 jan-11 kl 08:45 »
Hej, kan du inte skaffa dig en stövare?  En storväxt stövare skulle göra processen kort med en räv.

Men han kanske åt upp fåren oxå ;D

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
SV: Lamm och rävar
« Svar #7 skrivet: 25 jan-11 kl 09:12 »
Jag gick en fårkurs förra våren och där menade läraren att hade hon haft får idag 8hon hade stor produktion på gotland på 80-talet) skulle hon skaffat sig alpackor. De ska vara suveräna på att skydda mot rovdjur. Nu är alpackor rätt dyra djur men de kan ju ha ett egenvärde i sig själva samtidigt som man får ett effektivt skydd mot räven, och andra rovdjur.

Annars är det väl som med hönsen, skjut rävarna allt eftersom de dyker upp. Räv som tar tamdjur på gården är tillåtet att skjuta året om, som jag förstår det.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

mobben

  • Inlägg: 333
SV: Lamm och rävar
« Svar #8 skrivet: 25 jan-11 kl 09:13 »
Dom kan ta rätt stora djur

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Lamm och rävar
« Svar #9 skrivet: 25 jan-11 kl 09:25 »
Hej, kan du inte skaffa dig en stövare? 
En stövare har man inte lös vind för våg natt o dag tyvärr......

Alpacka, jovisst men man får många får för priset av en sån.  :)

Och ja; vi skjuter räv för fullt men vi har flera gryt runt gården. Och det är bara ungrävarna som vi kommer åt, de gamla är listigare än så...  >:(

Ja ja, det är väl bara att hoppas på att det går bra......

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Lamm och rävar
« Svar #10 skrivet: 25 jan-11 kl 09:31 »
Det beror som sakt på hur väldreserad stövaren  är!!

pålle

  • Gäst
SV: Lamm och rävar
« Svar #11 skrivet: 25 jan-11 kl 09:32 »
Jag gick en fårkurs förra våren och där menade läraren att hade hon haft får idag 8hon hade stor produktion på gotland på 80-talet) skulle hon skaffat sig alpackor. De ska vara suveräna på att skydda mot rovdjur. Nu är alpackor rätt dyra djur men de kan ju ha ett egenvärde i sig själva samtidigt som man får ett effektivt skydd mot räven, och andra rovdjur.

Annars är det väl som med hönsen, skjut rävarna allt eftersom de dyker upp. Räv som tar tamdjur på gården är tillåtet att skjuta året om, som jag förstår det.
vill inte göra ett trådkap men villa i alla fal på peka att på sommaren kan det faktiskt vara en räv hona med ungar som blir skjuten var finns empatin för rävungarna som då svälter ihjäl nåt som få bryr sig om tyvärr .

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamm och rävar
« Svar #12 skrivet: 25 jan-11 kl 10:00 »
När jag var på studiebesök på en alpackafarm fick jag lära mig att alpackorna var så fredliga av sig att dom själva behöver någon som försvarar dom. Det är lamadjur man ska ha i sin fårflock, dom är dessutom billigare än alpackorna.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Lamm och rävar
« Svar #13 skrivet: 25 jan-11 kl 10:07 »
Säger samma som Charlotte alpackor ska inte vara några vidare fårväktare men lamadjur låter knappt en katt som dom inte känner igen komma nära flocken :)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Lamm och rävar
« Svar #14 skrivet: 25 jan-11 kl 11:35 »
Det beror som sakt på hur väldreserad stövaren  är!!
Skojar du? Vem har en hund lösspringande nätterna igenom? Och jakthund dessutom? Det vore väl höjden av dålig hundhållning OCH värnandet av alla vilda djur!

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Lamm och rävar
« Svar #15 skrivet: 25 jan-11 kl 11:39 »
Vi har ännu inte mist ett lamm av gute eller roslag till räven. De har stenkoll på sina lamm ;)

Så mycket hänger på hur tackorna tar hand om sina lamm.
Våra roslagstackor får spel varje gång som lammen råkar ställa sig så att tackan inte ser dom.
Räcker med att lammet står bakom en annan tacka så direkt börjar modertackan skrika och springa runt för att leta.
Ser lite komiskt ut ibland då tackan springer runt och letar medan lammet springer bakom tackan och undrar varför mamma skriker. ;)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Lamm och rävar
« Svar #16 skrivet: 25 jan-11 kl 12:05 »
Våra roslagstackor får spel varje gång som lammen råkar ställa sig så att tackan inte ser dom.
Räcker med att lammet står bakom en annan tacka så direkt börjar modertackan skrika och springa runt för att leta.
Ser lite komiskt ut ibland då tackan springer runt och letar medan lammet springer bakom tackan och undrar varför mamma skriker. ;)
Ja det där känner man ju till... Och speciellt dråpligt blir det när lammet ifråga är ett modigt bagglamm som inte alls är intresserad av mammas bräkande... Då tycke man nästan synd om tackan som desperat skall hålla koll på sitt lamm.  ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamm och rävar
« Svar #17 skrivet: 25 jan-11 kl 12:57 »
Citera
Skojar du? Vem har en hund lösspringande nätterna igenom? Och jakthund dessutom? Det vore väl höjden av dålig hundhållning OCH värnandet av alla vilda djur!
Kan förstå resonemanget vad gäller stövare och andra jakthundar, MEN har man BOSKAPSVAKTANDE hundar är ju meningen att de ska bo hos fåren dygnet runt. Dessutom jagar inte boskapsvaktarna. De motar bort rovdjuren.
Lamadjur är visserligen skarpare än alpackor, men fortfarande ett bytesdjur som drar till sig rovdjur. Hundar håller rovdjuren ifrån sig.

Rävar tar inte heller stora djur. En räv är själv rätt liten. Om den ger sig på större får, så är de så sjuka att de inte kan göra motstånd.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamm och rävar
« Svar #18 skrivet: 25 jan-11 kl 13:03 »
Lamadjur är visserligen skarpare än alpackor, men fortfarande ett bytesdjur som drar till sig rovdjur.
Fast det finns ju ganska många exempel där det har fungerat med lama och rovdjur....
Det enklare med att ha lama jämfört med hund är väl att laman äter samma foder som fåren och naturligt blir en flockmedlem utan att behöva fostras till det. Det finns heller ingen risk att laman börjar äta lamm, för det förekommer ju bland boskapshundarna, som vallhunden skrev " Det börjar med en efterbörd och slutar med ett lamm".
                                         Mvh
                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Lamm och rävar
« Svar #19 skrivet: 25 jan-11 kl 13:13 »
Vi hade ett lamadjur som gick hos fåren och en gång kom grannens hund in hos fåren men det gjorde denbara en gång för sedan tyckte den nog att den hade det rätt bra hemma där inga stora djur spottade o sparkade den ;D
« Senast ändrad: 25 jan-11 kl 13:16 av j.i.sfjäderfä »
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamm och rävar
« Svar #20 skrivet: 25 jan-11 kl 18:18 »
Citera
Det börjar med en efterbörd och slutar med ett lamm".
Ja, Charlotte, men nu menade ju vallhunden räv. En boskapsvaktare som från valp stadiet präglats på får, käkar inte levande lamm.
Min "nya" ligger i bagglamms-boxen och låter hönsen kliva på henne t.ex. De rör inte det som flockledaren "äger".
Jag vet också att lamor kan hålla borta hund och räv, även enstaka varg. Men en flock vargar, eller en björn viker inte för en lama.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamm och rävar
« Svar #21 skrivet: 25 jan-11 kl 18:25 »
Ja, Charlotte, men nu menade ju vallhunden räv. En boskapsvaktare som från valp stadiet präglats på får, käkar inte levande lamm.
Min "nya" ligger i bagglamms-boxen och låter hönsen kliva på henne t.ex. De rör inte det som flockledaren "äger".
Jag vet också att lamor kan hålla borta hund och räv, även enstaka varg. Men en flock vargar, eller en björn viker inte för en lama.
Ja, jag vet att du säger att en boskapsvaktare som präglats på får sedan lammstadiet aldrig äter lamm, men det finns andra som säger annorlunda...
Som sagt nu rörde det sig om räv och jag är säker på att en lama klarar en hel flock rävar tom ;)
                                        Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Falks Bantam Poultry

  • Inlägg: 387
  • www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
SV: Lamm och rävar
« Svar #22 skrivet: 25 jan-11 kl 18:34 »
och en hund har inte heller så mycket att sätta emot en flock vargar eller en björn ;)
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Lamm och rävar
« Svar #23 skrivet: 26 jan-11 kl 00:33 »
Skojar du? Vem har en hund lösspringande nätterna igenom? Och jakthund dessutom? Det vore väl höjden av dålig hundhållning OCH värnandet av alla vilda djur!

Som jag sa, Det beror på hur väldreserad hund du har, ska det va så svårt att förstå??

Jag pratar inte om vind för våg, döm inte andra efter dig själv.

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Lamm och rävar
« Svar #24 skrivet: 26 jan-11 kl 01:06 »
och en hund har inte heller så mycket att sätta emot en flock vargar eller en björn ;)

Det är sant att en Ex Jämthund inte kan hålla stånd  mot en flock vargar,( pratade vi inte om rävar) men den klarar av att distrahera en björn, dessutom så klarar inte björnen av att ta hunden.

Under jakt har jag varit med om att jag har hört mina Jämthundar skällt ståndskall på älg, på mer än en mils avstånd.

Har du den i fårhagen och det kommer en björn, så kan du höra hunden på flera km håll, det är ju bara ut med stutsaren då, om man har någon vill säga.

Hade jag rävar runt fårhagen så skulle jag flytta matskålen och hundkojan ut i fårhagen.

Det gäller att få hunden att förstå att den äger fåren, han är ledaren, precis som du är ledaren över hunden!

Men tyvärr är det ofta som hunden  äger husse och matte, därav kommer många problem med hundar.

Jag vill inte heller ha hundar som springer vind för våg i skogen och vrider nacken av harpaltar och dylikt, man hur humant är det när en Räv vrider nacken av ett lamm??

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamm och rävar
« Svar #25 skrivet: 26 jan-11 kl 07:04 »
Citera
och en hund har inte heller så mycket att sätta emot en flock vargar eller en björn ;)
MEN, den drar inte till sig rovdjuren. Rovdjur och då framförallt varg, undviker normalt konflikter. Lever man i varg/björnrevir så rekommenderas man ju att ha minst två hundar. Traditionellt har man haft fler.

Jag vet Charlotte, att du berättat om någon bekants bekant som hade en hund som käkade efterbörd i baken på tackan osv. MEN, då har inte hunden förstått sin plats i flocken. Den är fel präglad.
Jag har också förstått att du Charlotte har något emot boskapsvaktare. Men det påverkar inte deras effektivitet. Dessutom vad gäller fostran, har du en fungerande hund och skaffar valp två, så kommer den fungerande vuxna hunden lära den lilla att uppföra sig. Alltså minimalt med insats från ägarens sida.(Gör BC så också?) Det mesta har de i generna av sina beteenden. Precis som att en bc har vallegenskaperna, så har boskapsvaktaren vakten och förmågan att anpassa sig till fårflocken i generna.


hayproducer: En boskapsvaktare "äger" inte fåren, den är lägst i rang (fårflockens rang), men måste vara en i flocken. DU är ägaren av fåren inkl. hunden. Hunden tar platsen som vaktmästaren i flocken och är alltid undergiven mot fåren (eller vad den nu vaktar). Då käkar man inte kompisens lamm eller andra tillhörigheter.
Men vilken sorts hund som helst, håller ju räven borta med sin närvaro ;)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Lamm och rävar
« Svar #26 skrivet: 26 jan-11 kl 07:17 »
Som jag sa, Det beror på hur väldreserad hund du har, ska det va så svårt att förstå??

Jag pratar inte om vind för våg, döm inte andra efter dig själv.

Kan du tänka dig att ha dina jakthundar lösa om nätterna? I så fall är du ganska unik.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Lamm och rävar
« Svar #27 skrivet: 26 jan-11 kl 08:10 »

Jag vet Charlotte, att du berättat om någon bekants bekant som hade en hund som käkade efterbörd i baken på tackan osv. MEN, då har inte hunden förstått sin plats i flocken. Den är fel präglad.
Jag har också förstått att du Charlotte har något emot boskapsvaktare. Men det påverkar inte deras effektivitet. Dessutom vad gäller fostran, har du en fungerande hund och skaffar valp två, så kommer den fungerande vuxna hunden lära den lilla att uppföra sig. Alltså minimalt med insats från ägarens sida.(Gör BC så också?) Det mesta har de i generna av sina beteenden. Precis som att en bc har vallegenskaperna, så har boskapsvaktaren vakten och förmågan att anpassa sig till fårflocken i generna.
Jag har absolut inget emot boskapsvaktare eller tvivlar på deras kapacitet :)
Det tycks mer vara ditt gebit att tvivla på/göra ner ALLT som du inte framhåller/har själv...
  Men eftersom jag alltså hört av någon jag känner väl att man på en gård  i ett land där boskapsväktare använts länge och där man även har egen uppfödning av boskapsväktare, berättade om det inte ovanliga problemet som gjorde att man fick skjuta hunden när den blivit ett par år och sätta dit en ny. När dessutom en annan forummedlem berättade om sina vänners problem med sin boskapsväktare som började med efterbörd och sedan åt lamm och därför inte kunde vara med fåren i lamningstider så råkade jag påpeka det i någon tråd om boskapsväktare och då bröt H-etet lös ::)
För man får aldrig ta upp/undra över något som kan ge ett "negativt sken" över något som är "heligt", då har man "något emot det" ??? Bättre att tiga om eventuella svårigheter som kan uppkomma, bara det låter bra och valpar blir sålda ???
 Eftersom jag fick så mycket skäll kollade jag upp det en gång till och på hemsidor i USA tipsade man om att man kunde hålla hunden bunden/från fåren den första lamningen för att undvika problemet att den började äta lamm eller också förbjuda den att röra efterbörden över huvud taget (ja, jag vet att boskapsväktarna ska städa bort efterbörder, döda får osv) men det var vad man skrev.
Men jag lägger ner diskussionen nu, även om jag fortfarande tror att en boskapsväktare är ett Rovdjur med instinkter som kan slå över åt fel håll om man har otur hur väl man än fostrat den.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hayproducer

  • Inlägg: 316
    • Jämtland
SV: Lamm och rävar
« Svar #28 skrivet: 26 jan-11 kl 09:11 »
Kan du tänka dig att ha dina jakthundar lösa om nätterna? I så fall är du ganska unik.
´

Det finns massor av jakthundar som inte ens lämnar gården, de vet när det är jakt eller inte, allt handlar om dressyr och samförstånd mellan hund och människa, det är nåt som man inte lär sig på en kafferast.


Det var fel att skriva att hunden äger flocken, den är givetvis en del utav den.

Många tror att bara för att det är en jakthund så är de huvudlösa, vilket är totalt fel, det finns fruktansvärt intelligenta hundar.




pålle

  • Gäst
SV: Lamm och rävar
« Svar #29 skrivet: 26 jan-11 kl 09:53 »
´

Det finns massor av jakthundar som inte ens lämnar gården, de vet när det är jakt eller inte, allt handlar om dressyr och samförstånd mellan hund och människa, det är nåt som man inte lär sig på en kafferast.


Det var fel att skriva att hunden äger flocken, den är givetvis en del utav den.

Många tror att bara för att det är en jakthund så är de huvudlösa, vilket är totalt fel, det finns fruktansvärt intelligenta hundar.




Lite konstigt då att så få jägare har sina hundar lösa under icke jagande tid har bara träffa på 3 jakt hudar under min levnad som har klara det  men en ville inte jaga alls så ja tror knappast det är vanligt annat än under jakt.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamm och rävar
« Svar #30 skrivet: 26 jan-11 kl 10:06 »
Citera
Lite konstigt då att så få jägare har sina hundar lösa under icke jagande tid har bara träffa på 3 jakt hudar under min levnad som har klara det  men en ville inte jaga alls så ja tror knappast det är vanligt annat än under jakt.
Tror mest det beror på jägarens bristande intresse för hunden utöver jakten.
Jag känner också en som har sin jakthund med fåren när den inte jagar. Han kommenterade också att det bara är en fråga om fostran och relation mellan ledaren och hunden.
Nej Charlotte, jag tål visst kritik, men varenda gång jag påpekar att man kan använda boskapsvaktare drar du upp samma argument emot. Det är väl inte jag som bryter lös H-vetet ::).
Det är klart att det alltid finns hundar som inte funkar, precis som pålle skrev om jakthunden som inte jagar, eller bc:n som inte vallar. Men det är ju också en fråga om att välja rätt individ från början. Man väljer inte den ranghögsta i flocken t.ex.

(Vill bara för Charlotte påpeka att jag också personligen känner uppfödare av flockvaktare i både Italien och USA. FLERA)

skogsråetiskogen

  • Inlägg: 414
    • Småland
SV: Lamm och rävar
« Svar #31 skrivet: 26 jan-11 kl 10:47 »
´
Det finns massor av jakthundar som inte ens lämnar gården, de vet när det är jakt eller inte, allt handlar om dressyr och samförstånd mellan hund och människa, det är nåt som man inte lär sig på en kafferast.


Fast det var inte svaret på min fråga; har du dina jakthundar ute lösa om nätterna? Jag vet då ingen som har det så, trots att åtminstone några av dem är väldigt dresserade för övrigt.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Lamm och rävar
« Svar #32 skrivet: 26 jan-11 kl 10:59 »
Nej Charlotte, jag tål visst kritik,
;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 Du menar att du skulle vara ödmjuk och försynt? ;D

Helena S

  • Inlägg: 51
SV: Lamm och rävar
« Svar #33 skrivet: 26 jan-11 kl 11:03 »
Alltså, Charlotte och Birgit, jag fattar inte hur ni orkar....

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Lamm och rävar
« Svar #34 skrivet: 26 jan-11 kl 11:20 »
Alltså, Charlotte och Birgit, jag fattar inte hur ni orkar....
Den ena ser problem med boskapsvaktande hundar och den andra ser inga problem alls med boskapsvaktande hundar + att bägge aldrig ger sig. ;)

Själv så brukar jag sluta skriva i en tråd så fort någon råkar skriva ordet "boskapsvaktande"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamm och rävar
« Svar #35 skrivet: 26 jan-11 kl 14:50 »
Citera
Du menar att du skulle vara ödmjuk och försynt? ;D
Nej, Rosten så menade jag inte 8) Ödmjuk kan jag vara när det är befogat, men försynt ::). Fråga gärna motparten också, varför jag inte kan använda ordet du skrev utan att få en lång roman motargument o:)


Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Lamm och rävar
« Svar #36 skrivet: 26 jan-11 kl 17:04 »
Nej, Rosten så menade jag inte 8) Ödmjuk kan jag vara när det är befogat, men försynt ::). Fråga gärna motparten också, varför jag inte kan använda ordet du skrev utan att få en lång roman motargument o:)
Har du någonsin sett en enda nackdel med boskapsvaktande hundar. ;)

För efter att ha hört ditt tjat 1000 gånger så har jag insett att boskapsvaktande hundar och pittbullhundar gör aldrig fel. ;D
Vilket andra hundraser kan göra. ;)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Lamm och rävar
« Svar #37 skrivet: 26 jan-11 kl 17:18 »
Fråga: Om man stöter på eller kanske bara har en bekant som har en bekant som har hört talas om en border collie (som hade meriterade vallande föräldrar), men som aldrig lärde sig att valla utan kanske var livrädd för djur eller t o m elak mot dem, har man då fog att avfärda Border collie som vallhund?  ::) ???

Gällande tjat så är det allt minsann fler än Birgit som tjatar, och så länge folk envisas med att ge Birgit skiten varje gång kommer jag att reagera  (:) Nyanser tack!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Luvan

  • Inlägg: 49
    • Närke
SV: Lamm och rävar
« Svar #38 skrivet: 26 jan-11 kl 18:16 »
Jag tänker inte ta ställning till vad som funkar bäst för att hålla rovdjur från svenska får, eftersom jag inte har egna erfarenheter av får. Arbetande hundar tycker jag däremot är intressant (jag har hållit på med olika bruks- och jakthundsraser under lång tid) och det finns mycket att läsa på nätet.

För den som är intresserad av att läsa om norska erfarenheter av arbetande pyrenéerhundar, kolla http://www.laugtun.com/no.htm och klicka på Vokterhundmanual, en ingående rapport om norska försök och erfarenheter.
Kort sagt, det är tydligt att det krävs flera års träning av hunden. Amerikanska erfarenheter säger att ca 60% av utvalda valpar kan fungera i arbetet med att skydda fåren/korna. Om de amerikanska och norska erfarenheterna och fårbetena är överförbara till svenska förhållanden låter jag vara osagt.

Jag vet att man i Usa förutom vaktande hundar som är socialiserade med fåren, även använder lamahingstar. Hundarna (gärna i par) patrullerar över stora områden, även nattetid och det håller prärievargar på avstånd. Jag tror att man bör bo rätt enskilt om grannar ska tolerera skällande hundar nattetid, ha stängsel som håller hundarna inom rätt område, annars är det nog stor risk att de hävdar revir över mycket stora ytor. Lösa hundar utan tillsyn accepteras inte  i svensk lagstiftning.



JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Lamm och rävar
« Svar #39 skrivet: 26 jan-11 kl 20:07 »
Nu kan jag inte ett jota om lamadjur, men finns det inte vissa individer som kan balla ur fullständigt? (Bärsärk?). Inte för att jag vet om det är ett vanligt förekommande problem men...

Jag hade ju tidigare rävar boende på gården, men sedan elstängslet kom upp så har jag knappt sett en räv på gården, och i de fall jag sett dem har de inte varit innanför stängslet. Jag har ju roslagsfår, och åtminstone mina är ju väldigt lättstängslade, så i skogen har jag bara två eltrådar, ca 30 och 65 cm kanske, och det verkar räcka för att avskräcka räven.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Lamm och rävar
« Svar #40 skrivet: 27 jan-11 kl 07:08 »
Citera
Det är klart att det alltid finns hundar som inte funkar, precis som pålle skrev om jakthunden som inte jagar, eller bc:n som inte vallar. Men det är ju också en fråga om att välja rätt individ från början. Man väljer inte den ranghögsta i flocken t.ex.

Det är illa när man får citera sig själv ::) Men ibland tror jag folk här skriver fortare än de tänker bara för att jag använder så fula >:D  ord som boskapsvaktare.
Jag poängterar att det är viktigt att vara noga när man väljer valp och jag påpekar att alla hundar inte funkar. Är det svårt att läsa mina inlägg eller?

Väljer man rätt individ och placerar den hos djuren tidigt, så funkar det oftast bra. Naturligtvis måste man fostra hunden, som alla andra hundar, men mycket har hunden med gratis. Den tänker själv. Däremot om hunden visar felbeteenden, så måste man rätta till det tidigt. Annars kan de bli etablerade.
Angående stängsel, så varierar det naturligtvis från individ till individ. Men även här, så lär man valpen tidigt att stängsel ska respekteras. Funkar lika bra på hunden med el t.ex. som JBF skrev om räven. Visst finns tendenser hos vissa att vilja ha ett större revir än befintligt, men de flesta finner sig väl i att stanna i hagen (om det finns staket som håller de andra djuren inne.
Däremot ska man inte ha en FÖR liten hage, då finns risken att hunden vill ha större yta att röra sig på.

Angående skällande, så är det inte alls så störande som många verkar tro. Främst skäller de i skymning och gryning. Enstaka gånger under nattens patrullerande. Men, de har som regel ett väldigt dovt skall, som inte brukar irritera omgivningen. (Alltså inte som missnöjda jakthundar i en hundgård). Unghundar skäller mer än äldre individer, vilket är en mognads fråga. Vi har själva ett antal grannar runt oss och ingen stört på hundarna. Fast det finns många omkring oss som har jakthundar också, som sitter i hundgårdar och skäller nätterna igenom, så de är väl härdade ::)
Har ni fler funderingar angående boskapsvaktare, så kanske ni kan fråga mig istället för att fatta egna beslut om att jag far med osanningar? Jag har ändå hållit på i drygt 8 år nu. :)

Jan B

  • Inlägg: 24
  • Intresse djur och natur
    • Dalarna
SV: Lamm och rävar
« Svar #41 skrivet: 27 jan-11 kl 15:23 »
Mycket intressant att läsa alla inlägg om lamm och rävar.
Men hur är det, finns här någon som har erfarenhet av varg och lo i närområdet där ni bor?
Jag ser inte räven som ett oöverstigligt problem, men varg och lo känner jag som jättesvårt, nästan oöverstigligt.
Jag har följt rävspår i djup snö och sett hur räven försökt sig på ett vuxet rådjur, som lyckades ta sig fri men blev skadat.
En annan gång hade ett lodjur slagit inte mindre än sju rådjur runt en fäbod. Där fanns inga rådjur kvar.
Vargen kan komma och gå när man inte alls väntar sig att den finns där.
Man hittar bara ett kadaver. Tror att vargen kan bli det riktigt stora problemet i vissa fall.
Som sagt, är det någon som har erfarenheter att delge oss andra när det gäller varg och lo?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Lamm och rävar
« Svar #42 skrivet: 27 jan-11 kl 15:43 »
Vi har varg och lo i vår närhet.
Men vi har klarat oss ännu. Om det beror på tur eller mycket eltrådar vet jag inte.
Svårast verkar ändå vintern vara för snön lägger sig över trådarna och när skaren kommer kan rovdjuren kliva över trådarna.
Skulle det bli ett större problem så får man sluta med får helt enkelt.
Det är nog inte meningen att man skall ha djur utomhus i varglänen i framtiden och för oss så skulle det inte påverka oss ekonomiskt om vi skulle sluta med fåren.

Är i alla fall tacksam att vi sluppit björnen.
Även om det varit någon strövare som passerat på någon mils avstånd.
« Senast ändrad: 27 jan-11 kl 15:47 av Rosten »

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Lamm och rävar
« Svar #43 skrivet: 27 jan-11 kl 17:16 »
Nu kan jag inte ett jota om lamadjur, men finns det inte vissa individer som kan balla ur fullständigt? (Bärsärk?). Inte för att jag vet om det är ett vanligt förekommande problem men...



Hej!
Jag kan inte mycket om får men lite om lamor. En lama som tas från flocken som nyfödd och präglas på människor kan bli farlig för människor när den blir vuxen. En lama kan balla ut mot ett får också men det beror i så fall på att fåret är ny i flocken och upplevs som en inkräktare. Jag hade en unglama som gick ihop med ett gäng getter. Någon idiot dumpade en bock i hagen som laman uppfattade som ett hot mot sin flock så han spöade bocken och släppte den inte i närheten av de andra getterna. En dag senare ingick bocken i lamans getflock.
MVH
Jan


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

815 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser