Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga hönshus av bostad  (läst 1108 gånger)

Cefast

  • Inlägg: 40
    • Västerbotten
Bygga hönshus av bostad
« skrivet: 09 dec-11 kl 20:04 »
Det har slumpat sig så att svärfar ärvt en liten villa i anslutning till hans fastighet. Villan är i ett skick som inte inbjuder till boende utan en hel del renovering och svärfar funderar på att skänka bort den mot avhämtning eller demontera och köra på tippen. Då vi själva bor nära och villan ligger utan närmare grannar än svärföräldrarna skulle den kunna bli ett mycket bekvämt hönshus.

Jag har letat bland trådarna här på forumet, men inte hittat något om att bygga om bostad anpassad för människor till hönshus, bara lekstugor, husvagnar och gamla dass.

Min tanke i korta drag är att båsa ur ett av rummen, göra hål i väggen för luckan, klä golvet med plastmatta och liknande på väggarna. Kanske ta hål i innervägg för att kunna plocka ägg direkt ur redena. Bygga in en separat ventilation av kraftigare slag.

Att ha ett litet men fungerande kök med diskbänk och kylskåp kan knappast skada.

Dock funderar jag nu på om det är något i detta som jag förbiser. Att elen i hönsrummet måste säkras kan jag räkna ut, men kommer det damma i hela bostaden med risk för brand? Finns det administrativa problem? Ja, vad är det som kan gå snett? Nånting måste kunna gå snett.

PS Kanske man kan bygga om vardagsrummet till ett litet fårstall?  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare
ärt, tuslus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser