Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släppa ihop nykomlingarna med flickorna??  (läst 443 gånger)

tottizen

  • Inlägg: 197
    • Västergötland
Släppa ihop nykomlingarna med flickorna??
« skrivet: 07 apr-13 kl 07:33 »
Hej. Jag köpte tre nya höns igår :D 2 st små brahmaflickor, kanske 4-5a veckor, och en brahmatupp på drygt 8 tror jag (detta kan diffa lite). Innan hade jag två silkesflickor födda i oktober. Har ett litet hönshus och givetvis en värmelampa.
Men det kändes som att de stora stressade de små, så under natten delade jag av huset och nu är de stora flickorna utomhus. Tuppen hoppade ut en snabbis och då jagade ena silkesen honom.

Hur gör jag?
Är detta bara vanligt "rang"bråk som troligen lugnar sig eller ska jag fortsatt ha dem delade länge eller vad ska jag göra? Vill ju att mina vackra vänner ska vara vänner och mysa med varann!

Tuppen är ganska stor och småttingarna gömmer sig bakom honom.

Tacksam för svar=)

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: Släppa ihop nykomlingarna med flickorna??
« Svar #1 skrivet: 07 apr-13 kl 15:22 »
Vad kul med lite nytt i hönshuset  :D Dom brukar lugna ner sig efter några dagar, det jag skulle tänka på är att de nya ska ha någonstans som bara dom kan komma in i, te.x en bur med lite mindre ingång nu de första dagarna. Så de kan känna att dom också bor där liksom.
Och de behöver fortfarande värmelampa, så den skulle jag sätta i deras bur.
När alla känner sig lite mer hemma, det ser du när det händer så tar du bort buren och de får finna sin plats i flocken.

Fast det går ju att bara släppa ihop dom också, då behöver de ofta ha lite fler mat o vatten ställen för de brukar inte få gå fram o äta o dricka de första dagarna.
Lycka till  :D
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tottizen

  • Inlägg: 197
    • Västergötland
SV: Släppa ihop nykomlingarna med flickorna??
« Svar #2 skrivet: 07 apr-13 kl 15:32 »
Tack=)

Jag pratade med min superbra uppfödare oxo. Så jag fortsätter med att dela av lite i mitten, tuppen e ju nästan lika stor som silkisarna så det var bäst att spärra av huset så han oxo kan vara ifred. O så får ju de stora flickorna vara ute på dagen i sin nya voljär=) Hoppas snart de bildar flock så de kan mysa ihop sig alla 5:)
Älskar verkligen dethär med höns=) såå söta och fina. Jättesnällt me alla tips. Även om jag kan mycket om djur så är jag ju ändå ny med höns=)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
Rörsbjär, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser