Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bomärke  (läst 3081 gånger)

Monica

  • Inlägg: 535
Bomärke
« skrivet: 12 dec-11 kl 19:37 »
Hej alla kloka

Jag skulle vilja göra mitt eget (eller nån som gör efter min önskan) bomärke som jag kan använda till att bränna in i skinnprodukter, shamantrummor och annat som jag gör. Nu undrar jag hur man gör ett sånt bomärke? Dels är det ju litet och ganska detaljrikt. Vilket material använder man osv.....

Cederqvist

  • Inlägg: 42
    • Gotland
SV: Bomärke
« Svar #1 skrivet: 15 dec-11 kl 10:04 »
material kan ju vara stål, järn, koppar, gulmetall. Det behöver ju inte vara hårt. har gjort några stämplar till trähantverkare att sätta fast i lödkolv.
Då använde jag mässing. Rita upp märket med en rits på ämnet och slipa ut det.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Bomärke
« Svar #2 skrivet: 15 dec-11 kl 22:02 »
material kan ju vara stål, järn, koppar, gulmetall. Det behöver ju inte vara hårt. har gjort några stämplar till trähantverkare att sätta fast i lödkolv.
Då använde jag mässing. Rita upp märket med en rits på ämnet och slipa ut det.

Det jag fetat ovan....I´m lost.....vad/hur gör jag det?

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Bomärke
« Svar #3 skrivet: 16 dec-11 kl 08:18 »
Ritsen är istället för pennan, det brukar fästa dåligt med penna på metall. När man ritsar så typ ritar man med en vasst pennliknande metallföremål.

Slipa fram, ja man kan fila fram stämpeln med små filar, det finns filar med olika former för att komma åt. man kan också borra med småborrar. Möjligtvis kan man använda en sån där Dremel om man nu har en, det finns många olikformade slipstift till den.

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Bomärke
« Svar #4 skrivet: 17 dec-11 kl 20:43 »
Nu e jag me  ;D Lysande! Tackar!!

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Bomärke
« Svar #5 skrivet: 09 jan-12 kl 22:45 »
Det är ännu enklare att ur en liten bit tjock ( 3 mm) mässingsplåt såga ut den form du vill ha med lövsåg. (Spegelvänd !)
Sedan hårdlöder (silverlod, värm med gasol) man fast en tapp på baksidan. Där kan du fästa ett handtag om du ska trycka eller sätta fast den i en lödkolv om du ska bränna.
Lycka till, hör av dej om du har svårigheter skall jag hjälpa dej. ;)
Peter
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Monica

  • Inlägg: 535
SV: Bomärke
« Svar #6 skrivet: 05 feb-12 kl 20:24 »
Det är ännu enklare att ur en liten bit tjock ( 3 mm) mässingsplåt såga ut den form du vill ha med lövsåg. (Spegelvänd !)
Sedan hårdlöder (silverlod, värm med gasol) man fast en tapp på baksidan. Där kan du fästa ett handtag om du ska trycka eller sätta fast den i en lödkolv om du ska bränna.
Lycka till, hör av dej om du har svårigheter skall jag hjälpa dej. ;)
Peter

Smart! Fixar jag det inte så hör jag av mig :)

 

smedpeter

  • Inlägg: 119
    • Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Bomärke
« Svar #7 skrivet: 05 feb-12 kl 22:01 »
Gör det !  ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser