Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grodda vete??  (läst 14385 gånger)

trollpip

  • Inlägg: 96
    • Dalarna
grodda vete??
« skrivet: 09 jan-06 kl 21:32 »
Jag hade tänkt ge mina höns lite groddat vete. Men hur gör jag???  Har nyss läst det, men inte kommer jag ihåg vart det va!!

 Man är för glömsk ibland.. :-[
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:grodda vete??
« Svar #1 skrivet: 09 jan-06 kl 23:03 »
På min hemsida kanske?
http://hos.sandnet.se/stackmurs

1) Köp helt vete (hälsokosthyllan i en vanlig livsmedelaffär), lägg det i en burk och häll på kallt vatten. Låt stå en stund, eller någon timme (för att skalen ska mjukna lite) - blötläggningsvattnet är näringsrikt och kan hällas på krukväxterna.

2) Häll det sedan i ett durkslag och skölj noga i kallt vatten. Efter det att vetet runnit av en stund så läggs det i en glasburk.

Öppningen täcks med en gasbinda som fästs ordentligt med en gummisnodd eller ett snöre.

3) Burken ställs sedan upp och ner i en djuptallrik eller på ett fat, snett lutande så att luften kommer åt den, mörkt i rumstemperatur (jag brukar ställa den i det skåp där vi har tallrikar, då ser man den och kommer ihåg att skölja den då det är matdags).

4) Vetet sköljs 1 g./dag, genom gasbindan.

5) Efter ca. 3 dygn så syns de små vita groddarna och man byter då ut gasbindan mot lock och ställer burken rättvänd i kylskåpet.

Groddarna är fräscha och goda (smakar sött) i ca. 1 vecka. Används i sallader, på smörgås och till mat OBS! INTE i maten eftersom upphettning förstör vitaminerna!).

Groddarna sköljs varje dag.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

bea

  • Inlägg: 790
Re:grodda vete??
« Svar #2 skrivet: 10 jan-06 kl 08:08 »
groddade solrosfrön på ungefär samma sätt strykande åtgång hos hönorna :D

LEK

  • Inlägg: 187
Re:grodda vete??
« Svar #3 skrivet: 10 jan-06 kl 08:53 »
Hej! Om det är till hönsen man ska grodda går det då lika bra med fodervetet som de får i maten? Hur stor sats är rimligt att göra åt gången?

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:grodda vete??
« Svar #4 skrivet: 10 jan-06 kl 10:11 »
Ja  det går bra, risken är bara att det är lite sämre grobarhet på det vetet eftersom det är en lägre kvalitet, men det gör väl inget. De äter så gärna även de ogroddade kornen.
Hur mycekt du ska göra är omäjligt att svara på eftersom det beror på hur mycket du ger varje dag men du kan göra så det räcker ca. 1 vecka. Då groddarna börjar bli långa kan du ställa burken ljust så bladen växer ut, det älskar hönsne!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

trollpip

  • Inlägg: 96
    • Dalarna
Re:grodda vete??
« Svar #5 skrivet: 10 jan-06 kl 10:35 »
Tackar så mkt!!  :D

Ska hem och grodda direkt nu, eller i alla fall direkt då jag kommer hem från jobbet....

Kicki, då jag var in på din sida igår så försökte jag hitta sidan om groddning. Men det gick inte då man klickade på "grodda" under hönsfodret... Nått fel?? Din sida är underbar!! Läser den flera gånger då jag undrar över nått. Har försökt efterlikna dina foderblandingar. Så nu hoppas jag på nöjda och välmående höns!!

Tack igen!!!  ;D
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:grodda vete??
« Svar #6 skrivet: 10 jan-06 kl 13:01 »
Såg en gång på nätet en forskningsrapport om hönsfoder, kallades visst "intensive range" där fodret bestod av groddar och mask enbart, och dessa höns var lika friska och produktiva som traditionellt pelletsfodrade höns, till halva kostnaden.
« Senast ändrad: 10 jan-06 kl 13:03 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

iceman

  • Inlägg: 455
  • ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
Re:grodda vete??
« Svar #7 skrivet: 16 feb-06 kl 19:29 »
men solrosfrön
groddar man dom med skalen på ??? elelr måste jag sitta och skala dom ???
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

G

  • Inlägg: 79
  • Livet är en plåga.
Re:grodda vete??
« Svar #8 skrivet: 17 feb-06 kl 07:35 »
Mina får ju hel korn och havre, tror ni de gillar groddad korn också? Eller går det grodda korn?
Havren groddade jag en gång, och det gick ju ner... ;)
« Senast ändrad: 18 feb-06 kl 12:07 av G »

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:grodda vete??
« Svar #9 skrivet: 17 feb-06 kl 07:56 »
Vad glad jag bli att fler och fler anammar idéerna om naturliga hönsmat!  :D

Alla fröer av god kvalitet går att grodda och de ska inte skalas för då förstörs grobarheten. Man kan också blanda fröerna i samma goddning och får då en smaklig groddmix att servera.
Detta är faktisk ett bra sätt att ta reda på hur bra kvalitet de fröer man köper har - gamla, mögliga, för mycket konstgödslade eller på annat sätt försämrade fröer gror sämre eller inte alls - och gör de inte det finns heller ingen näring i dem och de är undermåliga som foder!

Förslag på fröer för groddning, de jag kommer på just nu: Korn, havre, vete, råg, solros, hamp, bovete, dinkel, bockhornsklöver, vallmo, sesam, hirskolvar, undulatblandning, alla torkade ärtor och bönor, duvblandning m.m.m
De fröer som har väldigt hårt skal kan med fördel läggas i blöt över natten före groddningen så det mjukas upp vilket underlättar för grodden at tränga ut.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:grodda vete??
« Svar #10 skrivet: 17 feb-06 kl 21:25 »
Att gro säd till djuren som vintertillskott är en gammal beprövad metod. Höns och många andra djurslag äter det med god aptit, såväl det gröna, kornet som rotsystemet. Tänk bara på att det är mycket kraftigt och proteinhalten blir större än bara sädeskorn. Lagom är bäst!
« Senast ändrad: 17 feb-06 kl 21:26 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:grodda vete??
« Svar #11 skrivet: 17 feb-06 kl 21:28 »
Ja det ska så klart inte användas som huvudfoder utan är bara ett tillskott.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:grodda vete??
« Svar #12 skrivet: 03 mar-06 kl 23:31 »
Jo visst om du vill göra det krångligt så. Huvudsaken är att kornen blir sköljda och att du kan luta burken och överflödigt vatten kan rinna ur.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:grodda vete??
« Svar #13 skrivet: 04 mar-06 kl 08:03 »
då skall vi börja idag, skall åka förbi bonden och hämta lite korn/vete, vi har nämligen inte ett enda korn i stallet jst nu...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

1102 gäster, 4 användare (2 dolda)
torbjorn, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser