Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunvärparmat  (läst 3686 gånger)

Helenan

  • Gäst
Brunvärparmat
« skrivet: 01 okt-06 kl 09:14 »
Jag har hört att det bara är höns som värper bruna ägg som inte ska få fisk eftersom brunvärpare saknar ett enzym som bryter ner fisken och därför får fisksmak på äggen. Någon som vet något mer om det?

jenni

  • Gäst
Re:Bruna ägg och fisk
« Svar #1 skrivet: 01 okt-06 kl 09:32 »
Vita ägg kan också få fisksmak, det har iaf våra fått.

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Bruna ägg och fisk
« Svar #2 skrivet: 01 okt-06 kl 13:04 »
Hej Helenan!
Jag läste en artikel för någon månad sen om just fisksmak och ägg men nu hittar jag den inte när jag söker efter den och jag kommer inte ihåg exakt var jag läste den heller. Jag tror att jag kommer ihåg vad det stod i det stora hela iaf så jag ska försöka ge en förklaring.

Artikeln handlade egentligen om fisksmak på komjölk som inte är så vanligt men som ändå förekommer på en hel del gårdar. Vissa kor har en genetisk "defekt" som gör att det bildas ämnen i mjölken som ger fisksmak och -doft. Självklart försöker man ta bort dom korna ur besättningen eller i alla fall inte spara kalvar till avel efter en sån ko för att komma ifrån problemet men det är ju inte alltid så lätt eftersom mjölken blandas med alla andra kor. När mjölken från en sån ko blandas med annan "vanlig" mjölk så märks det oftast inte heller. Det kan säkert bero på nåt enzym men inte att dom inte kan bryta ner fisken utan snarare då olika fettsyror i fisken som sen går ut i mjölken som en del av fettet när den bildas.

När det gäller fisksmak på ägg så beror det på samma sak, ett genetiskt fel hos hönsen som gör att äggen smakar fisk.
Det här felet fanns hos några av dom hönor som man använde för att ta fram några av dom bruna värpraserna som finns i landet (i Europa?). Eftersom värphönsen förökades ganska snabbt med en väldigt liten genetisk bas från början så har denna deffekt spridits vidare genom generationerna till nästan alla individer.  
Jag kan inte säga vilka av värpraserna det gäller men fisksmak på äggen gäller alltså inte för ALLA bruna höns.

Men sen kan det förstås bli fisksmak på äggen oavsett ras och färg om man ger hönsen mycket fisk eller fiskmjöl och även för mycket rapsmjöl i fodret har den effekten av nån anledning. Dessutom kan ju höns av den bruna värprasen ha använts i framkorsandet av andra värpraser som inte värper bruna ägg också.  :)
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...

johe71

  • Inlägg: 1975
Re:Bruna ägg och fisk
« Svar #3 skrivet: 01 okt-06 kl 15:07 »
Vita ägg kan också få fisksmak, det har iaf våra fått.


Från Äggproduktion i ekologiskt lantbruk, utgiven av jordbruksverket... Länken går till pdf-versionen, man kan även beställa den på papper om man vill.

först om fiskmjöl

Citera
Fiskmjöl ingår som ett viktigt proteintillskott i kommersiella foderblandningar till ekologiska höns. Ett problem med att utfodra fiskmjöl till höns är att risken för fisksmak på äggen, och av det skälet bör andelen fiskmjöl i fodret begränsas till maximalt 5-6 procent. Många fiskallergiker vill köpa ägg värpta av höns som inte utfödrats med fiskmjöl.


och om rapsmjöl och brunvärpare

Citera
Man brukar betrakta rapsmjöl som ett av de viktigaste svenskproducerade proteinfodermedlen, men det har begränsad användbarhet i just äggproduktion genom att det orsakar fisksmak i bruna ägg.


och som Tedarix konstaterade det gäller säkert inte alla brunvärpare. Det som tas upp i skrifter om äggproduktion gäller [nästan alltid] hybridhöns (oftast Hy-Line och Lohmann).

Tedarix

  • Inlägg: 255
    • Uppland
Re:Bruna ägg och fisk
« Svar #4 skrivet: 06 okt-06 kl 15:41 »
Hej jenni!

Johe71 ville troligtvis visa dej att äggen från dina vita höns smakar fisk pga att du kanske ger dina höns foder med fiskmjöl i.  ???
/Tedarix
Har stort intresse för höns- och ankfärger...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 2 användare
Tångräkan, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser