Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterfoder  (läst 12243 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Vinterfoder
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:44 »
akka
 Ti 25 Dec, 2001 - 17:24
--------------------------------------------------------------------------------
hej,jag undrar om hönor behöver något tillskott av fett när det är riktigt kallt ute, typ vad man ger vildfåglar eller någon annat sorts fett,helst"vegetariskt", vet någon?
Ha en bra fortsättning på helgerna.
 
Ronny Olsson
 Må 31 Dec, 2001 - 16:31
--------------------------------------------------------------------------------
Ja, är det riktigt kallt kan man med fördel ge hönsen lite solrosfrön. Annars är det klassiska vinterfodret hel säd, gärna med inblandning av fodervete och majs. Det är energirikt och hjälper dem att hålla kroppsvärmen, framför allt på natten.
 
D.Wevers
 Ti 25 Feb, 2003 - 10:56
--------------------------------------------------------------------------------
Följdfråga:
Vet att vete är bästa säden för höns. Men vad "gäller" ang. annat säd och frö?
T.ex. ris, linser, hirs...
Det som har blivit för gammal för mänsklig konsumtion kan man ju ge djuren om det ej blivit "dålig".
Och i fall de tål det, i vilka mängder d.v.s. när blir det skadligt i fall det är en sort de är känsliga för.
Vem vet något om detta?
 
akka
 Fre 28 Feb, 2003 - 21:30
--------------------------------------------------------------------------------
hej,då jag lagar vegetarisk mat i storkök ibland får mina höns ofta linser, dock kokta, de får även ris men det tror jag inte man ska ge för mycket av och kokt förståss, när de har kycklingar brukar de få en hirskolv då och då så allt det här går bra har i alla fall inte haft några problem. ca ett par liter linser blandat med ett par nävar ris och ett par nävar hirs till 10 hönor till lunch och fri tillgång på hel havre för resten har de fått på vintern och det verkar ok.
 
Ronny
 Lö 1 Mars, 2003 - 12:35
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Hela korn och frö utgör en stor del av hönsens naturliga föda. Alla våra tamhöns är ättlingar till den röda indiska djungelhönan. Självklart har våra gamla (ca 2000 år) inhemskt anpassade hönsraser ätit våra inhemska grödor så länge de hållits här. Detta innebär dock inte att de skulle rata andra fröer och sädesslag än de som växer på våra breddgrader. Jan Svedberg på SLU i Skara är en av få vet. som verkligen satt sig in i hönsens liv och leverne säger att ett varierat utbud av sädesslag är bättre än tex enbart korn. Vete är ett bra hönsfoder speciellt när det är rel. kallt. Dock kan de lätt bli för feta om de får för mycket av det goda.
 

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:till Ronny
« Svar #1 skrivet: 28 dec-03 kl 20:43 »
Du skriver att hönsen lätt kan bli för feta om de fodras med mycket vete.
Min erfarenhet är att om man ger dem pelleterat foder + vete så blir de feta, men om man bara ger dem olika sorters ren säd så blir de inte feta av vetet.
Jag ger en blandning av 1 del havre, 1 del kornkross, 2 delar vete, 2 delar solrosfrö och vintertid även 1 del hampfrö. De blir inte feta av detta, trots en mycket hög fettandel i fröerna.
Som tillskott ger jag en stor bytta uppblött kli, alger, majskross, torkade nässlor + en hink färsk frukt och grönsaker per dag.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Vinterfoder
« Svar #2 skrivet: 14 jan-04 kl 22:08 »
Hej Kicki!

Det lär inte gå någon nöd på dina höns med den fodergivan. Vad jag menar är bara att vete innehåller mer kalorier än havre och korn. En vanlig "hönsasäd" här nere i Skåne är 1/3 korn, 1/3 havre och 1/3 fodervete. På vintern när hönsen inte har tillgång till grönt så är det vanligt att man kompletterar med lite majs (det största hela korn som en höna kan svälja utan problem). Torkade brännässlor (de får inte ha gått i frö)är ett gammalt beprövat sätt att ge vintergrönt.
Än så är det vinter, men det kommer snart en vår, även för hönorna. Då brukar det bli trängsel i värpredena och det är lämpligt att byta ut ca hälften av spannmålsgivan mot något proteinrikare fodermedel. Själv köper jag ett några säckar vegetabiliskt allfoder till de vårvärpande hönorna och till de små kycklingar som allt efter tittar fram under sina ruvande hönsmammor.
När det sen blir varmt och grönt hittar helt frigående höns själva mycket av sin föda i naturen. Smakliga daggmaskar, läckra larver, aptitretande småkryp och späda gröna växtdelar. Då går det inte åt så många korn längre. Och vilka ägg det blir! Dröm vidare - ute är det "blagsnö".
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vinterfoder
« Svar #3 skrivet: 15 jan-04 kl 07:44 »
Det är behöver kanske vara skillnad mellan skånefoder och norrlandsfoder. Även om jag bor i södra norrland så är det ju i alla fall betydligt kallare med en mycket mörkare och längre vinter hos oss än hos er.

Tror du verkligen det är nödvändigt med allfodret på våren? Jag har en ruvhöns nu redan, på den foderstat som jag beskrev förut och mina hönor är ju tämligen flitiga ruvare. Kycklingarna brukar jag ge en blandning av undulatfrö, alger, kli, nyponskalmjöl, smulade torkade nässlor och krossat vete. Om de, som nu, kläcks under vintertiden då inga insekter finns ger jag dem ett litet tillskott av uppblött sköldpaddsfoder från zooaffär (= torkade insekter) som jag blöter upp.
Ja, nog behöver vi drömma - och titta i frökataloger - ute är det alldeles grått med bara blöt snö...
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Gäst
Re:Vinterfoder
« Svar #4 skrivet: 15 jan-04 kl 09:40 »
90 mil norr om Kicki matas hönsen vintertid med havre, korn, vete, solrosfrön, torkade brännässlor, + vegetabiliskt av alla det slag som tomat, majs, sallad, kikärtor, bönor, gurka, morötter bambuskott m.m (hämtar från en restaurang, så det är olika från gång till gång vad som serveras).

I skrivande stund står termometern på -28 grader, men för ett par dagar sedan var det varmare med bara -10 så hönsen fick tillåtelse att gå ut. Solen är tillbaka och kämpar sig ovan horisonten. Om bara ett par månader kommer den värma så pass att hönsen kommer kunna gå ut nästan dagligen, även om vinter fortfarande råder i mars med många minusgrader, och i april börjar det töa.

Sverige är ett charmerande land med sina olikheter! :-)



Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vinterfoder
« Svar #5 skrivet: 15 jan-04 kl 09:52 »
Hej Susanne - vi är visst med överallt båda två  ;-)

Hur stor del av de feta fröna (vete och solrosfrön) ger du jämfört med de andra?
Förut gav jag samma proportioner som Ronny, 1/3 av vardera men mina hönoir blev då för tunna så jag fick öka andelen.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Gäst
Re:Vinterfoder
« Svar #6 skrivet: 16 jan-04 kl 09:32 »
Jag ger på ett ungefär 1/4 havre, 1/4 korn, 1/4 solrosfrön+vete, samt 1/4 brödkross (som jag glömde nämna i det tidigare inlägget). Detta är första vintern som jag ger brödkross som delgiva i basfodret, så utvärdering återstår om jag måste minska den givan något, med tanke på energin den ger. Men dessa proportioner verkar fungera bra, tillsammans med det dagliga gröna som de också får.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vinterfoder
« Svar #7 skrivet: 16 jan-04 kl 13:57 »
Brödkross?
Vad är det för sorts bröd och hur gör du med det?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Gäst
Re:Vinterfoder
« Svar #8 skrivet: 16 jan-04 kl 18:48 »
Brödkross som våran hundmatsleverantör/tillverkare blandar i maten för att bl.a. få kolhydrater. Tidigare kunde jag få 15 kg säckar med havregryn genom honom, men den lyxen är tyvärr slut, så då provar jag brödkross som jag kan få nu. Det är mestadels ljust bröd som helt enkelt är krossat. Serveras likadant som jag ger säden.




Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Vinterfoder
« Svar #9 skrivet: 19 jan-04 kl 11:17 »
Hej igen!

Kul med lite aktivitet på denna sidan. Visst är det skillnad på klimatet. Men det kan vara kallt även i Skåne. Är hönsen i bra hull håller de värmen lättare än om de inte skulle vara det. Är man rädd för att hönsen ändå "fryser" så är solrosfrön ett bra komplement till spannmål.
Själv försöker jag hålla värpningen på en låg nivå under vintern varför jag ger lite proteinrikare foder under den tidiga våren. Susanne och Kicki; ni har ju liksom jag lantrashöns (hedemora och åsbo). De har inte lika stort proteinbehov som t.ex. värphybrider för att värpa, så är hönorna i bra kondition och har fått ett bra och variationsrikt foder under vintern så börjar de förvisso värpa mer intensivt på våren även utan tillskottet.

Ha det så bra i nordanvinden
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:Vinterfoder
« Svar #10 skrivet: 19 jan-04 kl 12:03 »
Men de tillskott jag ger tillför ju inte extra protein utan bara en mer varierad näring i form av vitaminer och mineraler och förvisso mer fett men då jag drog ner på de fettrika fröna så blev hönsen för tunna.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Susanne

  • Gäst
Re:Vinterfoder
« Svar #11 skrivet: 19 jan-04 kl 18:54 »
Här har hönsen också "semester" på vintern, kanske till och med lite för länge...? Ett par av unghönorna har visserligen gett ägg sedan mitten på december, och övriga unghönor verkar vara på gång, men de vuxna har hittills haft uppehåll på 4 månader. Kanske blir uppehållet längre här uppe var solen inte går ovan horisonten den mörkaste tiden? September brukar vara sista månaden jag får ägg och sen kommer de vuxna inte igång igen förrän i februari. Dock brukar unghönorna börja lite före de vuxna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser