Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?  (läst 47617 gånger)

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
Nu ska vi testa på det! Rabarbervin :)
Det är så himnla gott mysvin men vi är väldigt rudis på vin överhuvudtaget så jag vill gärna ha tips :)
Vi tänker göra det lite enkelt för oss och lämna in rabarber på pressning här i Norge och köpa en vinballong på 25 liter.
Sen ska det ju tillsättas socker och stå ett tag till och sen ner med mer socker.
Är det någon som har konkreta tips på hur man får det bra? Hur mycket socker ska man ha i? När ska man hälla i det?
Hur länge ska det stå innan man tappar över det i ny ballong för att få bort bottensattsen? Och ska man använda klarningsmedel till rabarbervin? Förändrar det smaken?

Är det något man absolut INTE ska göra när man gör vin? Låta ballongen stå för kallt/varmt etc.?

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-10 kl 15:40 »
Till att börja med rekommenderar jag jäshinkar för själva jäsprocessen. De är mycket enklare att rengöra än en damejenne (glasballong).
Med ett vattenlås monterat ser man på aktiviteten där, när det börjar bli färdigjäst och dags för omtappning.

Harry Edelman skriver i sin bok "Vinboken" så här om rabarber. (Recepten är avpassade för ca 10 liter)

A.    Starkvin. Jästsort: Tokayer, Sherry m. fl.
        4 kg rabarber
        3 kg socker
        1 liten citron eller 10 gr vinsyra
        8 liter vatten
        2 gr jästnärsalt
 
B.    Medelstarkt, mycket gott bordsvin. Jästsort: Haut Sauternes.
        4 kg rabarber
        2,5 kg socker
        8 liter vatten
        1 gr tannin
        2 gr jästnärsalt
        ev. 5-10 gr vinsyra, om vinet ej är tillräckligt syrligt
 
C.    Rhen- eller Moselvin. Jästsorter: Steinberger eller Berncastler
        4 kg rabarber
        2 kg socker
        8 liter vatten
        2 gr jästnärsalt
        ev. 5-10 gr vinsyra, om vinet ej är tillräckligt syrligt


 
    Rabarberstjälkarna skalas ej. De överhälles med kokhett vatten för att befrias från grässmak. Detta vatten får stå över stänglarna endast ett par minuter, avhälles därefter och slås bort. Sedan skäras stjälkarna i småbitar eller sönderkrossas på annat sätt och fyllas på en kruka (en 12-liters är mycket lämplig storlek) jämte ½ kg socker samt jästnärsaltet (det senare upplöst i litet varmt vatten). Över detta hälles för A och B 6,5 liter och för C 7 liter varmt vatten. När blandningen kallnat. tillsättes en kultur vinjäst, varefter omrörning sker, och krukan överbindes med papper. Omrörningen upprepas dagligen. Efter 2-3 dagar avpressas saften och fylles på jäsflaskan tillsammans med en lag, beredd av det resterande sockret och vattnet. Gummikapsel (sprundkork) och jäsrör isättas, och jäsflaskan ställes på en 18-25 grader varm plats.
    Vin berett av rabarber klarnar ibland långsamt och kan därför (om så behöves) klaras enligt beskrining på sid. 94. Om vinet efter omtappning ej smakar nog syrligt, kan detta avhjälpas genom tillsättning av 10-20 gram vinsyra, upplöst i litet varmt vatten.
    Rabarbern är sommarens första för vinberedning lämpliga trädgårdsalstter. Därjämte är den även billigare än bär och frukter. Likväl kan man av densamma erhålla ett mycket gott vin enligt ovannämnda recept. Rabarbern är lämplig för vinberedning, så snart den är färdig de första dagarna i maj och t.o.m. utgången av juni månad. Längre fram på sommaren blir den fränare i smaken. Tidig och späd rabarber ger utmärkta viner, och då rabarbern är mycket billig och finnes i så gott som varje trädgård, rekommenderas denna trädgårdsprodukt till alla vinberedare.
    Rabarbervinerna fordra ringa besvär och jäsa fort. De omtappas första gången efter huvudjäsningens slut och kunna ofta buteljeras före jul, då de redan bruka vara ganska bra. Dock stiger kvaliteten avsevärt, om de få ligga på buteljer över ännu en sommar. I England lär stora kvantiteter rabarbervin säljas såsom druvvin.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #2 skrivet: 17 jun-10 kl 19:18 »
Tack så mycket!
Har dock hört att man inte ska använda vattenlås då det inte funkar bra. Har köpt plastballong med skruvkort med ett hål i som jag sätter bommul i. Hoppas det funkar med!

Nästa år (om det blir lyckat och gott) ska jag göra ne mycket större sats som ska vara klar för att drickas Oktober månad efter. Borde bli bra om det stämmer att det blir mycket bättre om det får ligga buteljerat en sommar till :D

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #3 skrivet: 17 jun-10 kl 21:13 »
Berätta gärna hur processen fortskrider och eventuella avsmakningar blir.

Det är inte viktigt vilken utrustning man använder. Huvudsaken att man är noga att rengöra allt som kommer i kontakt med vinmusten och man inte låter några främmande partiklar komma in i jäskärlet.
Allt vin man gör bör lagras minst ett år. Ju starkare vin desto längre kan man lagra det. Ett svagt vin några år och ett starkt vin flera decennier.

Jag använder alltid vattenlås vid bryggningen. De problem som kan uppstå är om det blir otätt någonstans så kolsyran smiter ut någon annanstans än genom vattenlåset.

Det ska jäsa tills det jäst färdigt helt enkelt. Det går inte säga att det ska jäsa si eller så många dagar. Det beror på jästens egenskaper och jästemperatur bl.a. Om du inte har en jäsmätare så skaffa en. Kostar några tior. Det är det viktigaste instrumentet vid bryggning. Med den ser du när det jäst färdigt och kan räkna ut alkoholstyrkan om du tar ett värde vid start och så småningom slutvärdet.


Tillägg:
Själv har jag ännu inte prövat göra av rabarber. mina plantor ger ännu inte ifrån sig tillräckligt mycket. Men kanske nästa år, eller året därpå.  :P
« Senast ändrad: 17 jun-10 kl 21:35 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #4 skrivet: 19 jun-10 kl 20:33 »
Berätta gärna hur processen fortskrider och eventuella avsmakningar blir.

Det är inte viktigt vilken utrustning man använder. Huvudsaken att man är noga att rengöra allt som kommer i kontakt med vinmusten och man inte låter några främmande partiklar komma in i jäskärlet.
Allt vin man gör bör lagras minst ett år. Ju starkare vin desto längre kan man lagra det. Ett svagt vin några år och ett starkt vin flera decennier.

Jag använder alltid vattenlås vid bryggningen. De problem som kan uppstå är om det blir otätt någonstans så kolsyran smiter ut någon annanstans än genom vattenlåset.

Det ska jäsa tills det jäst färdigt helt enkelt. Det går inte säga att det ska jäsa si eller så många dagar. Det beror på jästens egenskaper och jästemperatur bl.a. Om du inte har en jäsmätare så skaffa en. Kostar några tior. Det är det viktigaste instrumentet vid bryggning. Med den ser du när det jäst färdigt och kan räkna ut alkoholstyrkan om du tar ett värde vid start och så småningom slutvärdet.


Tillägg:
Själv har jag ännu inte prövat göra av rabarber. mina plantor ger ännu inte ifrån sig tillräckligt mycket. Men kanske nästa år, eller året därpå.  :P

Då ska jäsmätare införskaffas!
Jag har fått rabarbern av han vi hyr rum hos, han ska buteljera sitt vin från förra året nu, vi hällde över det för att få bort bottensatsen och redan nu är vinet hur gott som helst! Hoppas, hoppas jag lyckas lika bra :D

P. M. Alsö

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #5 skrivet: 03 jul-10 kl 19:19 »
Jag läste det här inlägget för några dagar sedan, och min sambo och jag hade precis skördat runt åtta kilo rabarber. Vi följde förslag B men dubblade dosen och gjorde 20 liter i stället för tio. I dag har vi silat bort rabarbern och fyllt vår glasballong på 25 liter som nu står bredvid mig och puttrar så där mysigt. Nu är det bara att vänta och förhoppningsvis kan vi avnjuta vinet nästa sommar.

Tack för ett bra recept och lycka till med din sats!

« Senast ändrad: 03 jul-10 kl 19:36 av P. M. Alsö »

HippieMama

  • Inlägg: 118
  • Sum ergo sum
    • -
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #6 skrivet: 02 jun-12 kl 01:53 »
Då är 1½ lätt modifierad sats av C satt (testar med egen äppeljäst, bytte lite av sockret mot honung och hade i ett par citroner också. Hoppas få höra den hemtrevligt puttra snart, som att ha ett litet husdjur i hörnet :)

Så om något år eller två kan jag berätta hur det gick, om någon undrar  ;D
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #7 skrivet: 28 maj-13 kl 11:18 »
Nu har jag också en vinsats som står och bubblar. Körde på 7 kg rabarber och 4,5 kg socker sen blev det någon vinjäst, enzymer och tjossan, som jag inte vet vad det är för något, har fått en vinsatts.
Ska bli spännande att se vad det blir av det.

BELLAS LANTLIV

  • Inlägg: 140
  • Lever livet på landet med sambo, hund och höns.
    • Gästrikland
    • Bellas lantliv
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #8 skrivet: 28 maj-13 kl 12:50 »
Vad spännande, har massvis med rabarber.
Har just satt en sats med maskrosvin. Tror ni jag kan göra likadant med rabarberna?
I maskrosvinreceptet är det inget tillsatt jäst eller vinsyra.
Bara maskrosor, vatten, socker, citron.

Pumpkin

  • Inlägg: 100
    • Värmland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #9 skrivet: 28 maj-13 kl 12:52 »
Jag har funderat på vad jag ska göra med all rabarber - vilken bra idé med vin! Dock funderar jag på någon variant där man inte behöver vinjäst - någon som provat?
Everything is an experience

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #10 skrivet: 28 maj-13 kl 13:55 »
Ni som gjorde rabarbervinet för ett par år sedan...hur gick det  ???
Hur länge lagrade ni det, vad fick ni för alkoholhalt? Blev det gott?
För många år sedan gjorde vi rödbetsvin- det blev väldigt mustigt och gott.
Funderar starkt på att prova rabarbervin.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #11 skrivet: 04 jun-13 kl 16:15 »
Jag vill också höra från er som gjort tidigare hur det blivit, och så undrar jag hur lång tid jäsprocessen tagit? Min sats har stått ca 1,5 vecka nu och bubblar fortfarande men lite mindre tycker jag. Hur långt ska det vara mellan bubblorna för att det ska vara klart? Eller kan man se det på något sätt? Har aldrig gjort vin förut ::)

Öl_Snus

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #12 skrivet: 04 jun-13 kl 17:31 »
Rabarbervin
Rhen- eller Moselvin. Jästsorter: Steinberger eller Berncastler
        4 kg rabarber
        2 kg socker
        8 liter vatten
        2 gr jästnärsalt
        ev. 5-10 gr vinsyra, om vinet ej är tillräckligt syrligt


 
    Rabarberstjälkarna skalas ej. De överhälles med kokhett vatten för att befrias från grässmak. Detta vatten får stå över stänglarna endast ett par minuter, avhälles därefter och slås bort. Sedan skäras stjälkarna i småbitar eller sönderkrossas på annat sätt och fyllas på en kruka (en 12-liters är mycket lämplig storlek) jämte ½ kg socker samt jästnärsaltet (det senare upplöst i litet varmt vatten). Över detta hälles för A och B 6,5 liter och för C 7 liter varmt vatten. När blandningen kallnat. tillsättes en kultur vinjäst, varefter omrörning sker, och krukan överbindes med papper. Omrörningen upprepas dagligen. Efter 2-3 dagar avpressas saften och fylles på jäsflaskan tillsammans med en lag, beredd av det resterande sockret och vattnet. Gummikapsel (grundkork) och jäsrör isättas, och jäsflaskan ställes på en 18-25 grader varm plats.
    Vin berett av rabarber klarnar ibland långsamt och kan därför (om så behöves) klaras enligt beskrivning på sid. 94. Om vinet efter omtappning ej smakar nog syrligt, kan detta avhjälpas genom tillsättning av 10-20 gram vinsyra, upplöst i litet varmt vatten.
    Rabarbern är sommarens första för vinberedning lämpliga trädgårdsalster. Därjämte är den även billigare än bär och frukter. Likväl kan man av densamma erhålla ett mycket gott vin enligt ovannämnda recept. Rabarbern är lämplig för vinberedning, så snart den är färdig de första dagarna i maj och t.o.m. utgången av juni månad. Längre fram på sommaren blir den fränare i smaken. Tidig och späd rabarber ger utmärkta viner, och då rabarbern är mycket billig och finnes i så gott som varje trädgård, rekommenderas denna trädgårdsprodukt till alla vinberedare.
    Rabarbervinerna fordra ringa besvär och jäsa fort. De omtappas första gången efter huvudjäsningens slut och kunna ofta buteljeras före jul, då de redan bruka vara ganska bra. Dock stiger kvaliteten avsevärt, om de få ligga på buteljer över ännu en sommar. I England lär stora kvantiteter rabarbervin säljas såsom druvvin.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #13 skrivet: 12 jun-13 kl 22:04 »
Har precis tappat upp mitt första egna rabarbervin på flaska, smakade redan riktigt bra tycker jag :D
Men jag fick problem när jag skulle få i korkarna. Korkarna jag hade köpt var nog för stora för vanliga vinflaskor vad det verkar och mackapären som man skulle trycka ner korkarna med förstår jag mig inte på ??? Är det meningen att man bara ska trycka sista cm med den? Lyckades slå i någon enstaka kork med klubba men sen var det tvärstopp. Som tur var hade jag många flaskor med skruvkork :-[
Hur ska det gå till när man sätter i korken?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #14 skrivet: 12 jun-13 kl 22:41 »
Har precis tappat upp mitt första egna rabarbervin på flaska, smakade redan riktigt bra tycker jag :D
Men jag fick problem när jag skulle få i korkarna. Korkarna jag hade köpt var nog för stora för vanliga vinflaskor vad det verkar och mackapären som man skulle trycka ner korkarna med förstår jag mig inte på ??? Är det meningen att man bara ska trycka sista cm med den? Lyckades slå i någon enstaka kork med klubba men sen var det tvärstopp. Som tur var hade jag många flaskor med skruvkork :-[
Hur ska det gå till när man sätter i korken?
Lägg korkarna i kallt vatten i en liten kastrull, koka upp och när de svalnat lite brukar det gå att banka i dom med mackapärens hjälp - sätt korken inne i mackapären sätt korken över flaskhalsen och slå ner mackapärens topp (och korken inuti) med en hammare eller dylikt. Det var svårt att förklara puuh.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #15 skrivet: 12 jun-13 kl 23:34 »
Eller så tar man en rostfri saft Maja.I med rabarber och uppmätt socker,safta ur och späd med vatten och sen ner i mäskhinken.Eller en syrlig sommar sup/snapps.En stor glasburk med rabarber socker ekologisk Vodka,gärna hemgjord ock en vaniljstång.Låt stå nåra dar å sila av.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #16 skrivet: 13 jun-13 kl 07:45 »
Tack för tips!
Det blir hem och prova igen.

Supen lät också fin!

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #17 skrivet: 13 jun-13 kl 13:39 »
Lägg korkarna i kallt vatten i en liten kastrull, koka upp och när de svalnat lite brukar det gå att banka i dom med mackapärens hjälp - sätt korken inne i mackapären sätt korken över flaskhalsen och slå ner mackapärens topp (och korken inuti) med en hammare eller dylikt. Det var svårt att förklara puuh.


Den där mackapären verkar inte fungera så bra. Jag har försökt söka på nätet efter den och hittat något som kostar 25-30 kr. Kan det vara en sådan? I så fall är det nog bara att slänga den.
Om man kostar på sig lite mer än en hundring får man ett utmärkt verktyg som sällan misslyckas.
I slutet av den här bildsviten ser man den användas. http://home.swipnet.se/hosradar/brygg/vinsats.htm

Om man fyller flaskan för mycket misslyckas man oavsett vad man använder. Då orkar man inte pressa ner korken. Lagom mängd brukar vara att fylla till 6-7 cm nedanför flaskans mynning.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #18 skrivet: 13 jun-13 kl 14:14 »
Vi har sådana här, den lilla svarta är sönder sen länge -  plattan man ska slå på upptill krossades men grejen fungerar bra ändå. Vi brukar hjälpas åt - en stagar flaskan och mackapären och en slår. Mackapären i trä följde med nån begagnad damejeanne och ska börja användas när den svarta i plast havererat. Den svarta i plast har nog använts i 20-25 år så allt i plast är inte skräp.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

systermicke

  • Inlägg: 167
  • Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #19 skrivet: 17 jun-13 kl 14:09 »
Tack för alla bra tips! Nu har jag fått kläm på det och blivit kompis med mackapären :-)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #20 skrivet: 17 jun-13 kl 16:39 »
..Jäpp som sagts, korkarna i hett vatten så dom krymper lite..sedan lätt att knacka dit dom...

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #21 skrivet: 30 jun-15 kl 11:08 »
Hur har ni lyckats med era rabarbervin?
Min sats som jag gjorde 2013 blev kalasgott måste jag säga. Nu minns jag inte hur mycket jag gjorde eller hur starkt det blev. Det står uppskrivet bland mina anteckningar om jag behöver ta reda på det.
Det finns kanske två flaskor kvar i förrådet som nog kommer att gå åt till helgen.

Mina rabarbertuvor växer och frodas och det börjar bli dags att skörda igen. Minst tio liter vin ska det bli. Och lite rabarberpaj.
Sen tänkte jag dela på ett par plantor igen för att få ändå större skörd.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nattlorden

  • Inlägg: 59
  • Framtiden var bättre förr.
    • Skåne
    • Nattlordens nätslott
SV: Tipps till en som för första gången gör rabarbervin?
« Svar #22 skrivet: 29 jun-18 kl 20:42 »
Tappade om min igår för att bli av med bottensats. Jäser sakta ännu.  Min första gång, håller tummarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, krokodil, Tiomilaskogen, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser