Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inga ägg från myskankorna, varför?  (läst 5286 gånger)

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
Inga ägg från myskankorna, varför?
« skrivet: 28 mar-10 kl 13:18 »
Jag har fyra myskankor och en drake. Tre av ankorna är ca 7 månader och den fjärde är lite osäkert, men jag tror att hon är kläckt förra året, så ca 1 år. De har bott hos oss sen i november förra året (förutom draken som kom tidigare). Vi har aldrig fått några ägg från dem och jag börjar undra lite smått varför?! När brukar myskankor börja lägga ägg? Och hur länge brukar de ha paus under vintern, eller lägger de bara ägg en kort stund under våren/sommaren? De går helt fritt på gården, är endast instängda på natten. Så de skulle ju kunna lägga de någon annanstans, men jag tror egentligen inte det, eftersom de under vintern har bott inne, och inga ägg då heller. Det är bara de senaste veckorna som de har gått ute helt igen och något ägg borde man väl ha sett isåfall..? I matväg får de spannmålskross till största delen. Lite matrester, lite hönsvärpfoder och snäckskal. Ska jag helt enkelt ge mer värpmat? Ger ni era ankor värpfoder? Behöver de snäckskal?

Tips?:)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-10 kl 13:22 »
mina myskor har också lagt dåligt med ägg... tidigt på säsongen än? snäckskal har jag gett mina... duvfoder,allfoder,havre,hö mm
Fjäderfän och kaniner

gernsö

  • Inlägg: 2034
    • Skåne
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-10 kl 13:28 »
Inte tidigt på säsongen, har två bon med 15 ägg i var och ankor som snart lägger sig.... det är naturlig tid nu att lägga sig.
jag ger aldrig mina annat än blandsäd, och alla lägger sig varje år, dina kanske inte trivs, eller gömmer sina bon någonstanns, för det gör de, är inte som höns som lägger sig vart som helst. Utan de lägger sig under saker där du aldrig kan tänka dig att de skulle lägga sig.
Men dina lägger sig nog senare, de är ganska unga., har du otur så lägger de sig inte detta året.
Ankor, myskankor lägger inte ägg året runt som höns, de lägger ägg en period, ruvar och passar ungarna, har man tur så lägger de sig en runda till senare mot sommaren, men inte alltid. De lägger sina 15-20 ägg och ruvar sedan.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

TurbogrisarnaVG

  • Inlägg: 233
    • Västergötland
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #3 skrivet: 28 mar-10 kl 13:35 »
Mina har inte heller börjat lägga än, fast de ä rrunt två gamla. Ankor är lite senare än vanliga höns på att lägga.
Men snart så sätter de nog igång!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #4 skrivet: 28 mar-10 kl 14:22 »
mina har precis börjat lägga... går myskor och blekinge tillsammans så jag vet inte vilka det är som lägger... en blekingehona har börjat bygga bohåla... vet inte exakt ålder på mina myskor men de  jag haft tidigare lade ägg när det var snö ute... ingen panik än..
Fjäderfän och kaniner

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #5 skrivet: 28 mar-10 kl 14:33 »
Okej, tålamod alltså.  Ska ta en lite mer noggrann kik med om de kanske gömmer någonstans. Tack för svaren=)

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #6 skrivet: 28 mar-10 kl 17:36 »
Jag har en ung hona och hon började värpa för 5 dagar sedan så tålamod är nog ett bra knep. Annars är Myskisar ofta som gernsö skriver.

Man tror inte att dom värper. Plötsligt är dom borta och man börjar fundera på om räven varit framme. Har man tur så hinner man se dom när dom rusar till badbaljan och matskålen en dag och kan följa dom tillbaka till boet. Annars får man en överraskning efter lite dryga månaden när den "uppätna" honan kommer tillbaka med 15 ällingar ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Schaman

  • Inlägg: 601
    • Västergötland
    • Ankparadiset
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #7 skrivet: 28 mar-10 kl 21:57 »
Myskhonor brukar ofta starta att värpa när de är 7-8 månader gamla. Givetvis har väder och klimat betydelse för när de kommer igång och naturligt kommer t.ex. myskankor i södra Sverige igång tidigare än längre norrut.

Så med lite tålamod skall du se att de kommer igång när som helst :)
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #8 skrivet: 31 mar-10 kl 15:32 »
  :) :D ;D I morse hade en anka lagt ett ägg!! Troligen hon som är cirka 1 år, hon låg på det en stund innan hon bestämde sig för att gå ut istället. Kul!!
Hur brukar ni göra när de ska ruva? (Om nu någon vill det..) Med hönsen brukar jag plocka bort äggen för att sedan ge dem en hög så alla kläcks samtidigt. Ska man göra likadant med ankorna eller kommer de inte vilja ruva då? Är lite rädd att äggen blir söndertrampade av de andra om jag bara låter de ligga kvar..
Ägget var litelite åt det gröna hållet, brukar myskor lägga sådana ägg..?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #9 skrivet: 31 mar-10 kl 17:21 »
jag har byggt 4 separata ruvlådor med inhägnader till så varje hona kan ligga ostört och ruva. äggen samlar jag längst ner i kylskåpet...  lägger ut en hög i en låda när det blir dags... tar den ruvsugnaste honan...
Fjäderfän och kaniner

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #10 skrivet: 31 mar-10 kl 17:33 »
Om jag vill att mina ankor ska ruva så får de behålla äggen. De sätter sen igång att ruva när de har fått ihop ett gäng. Tar jag in äggen så fortsätter de bara att värpa. Det man kan göra är att byta ut äggen mot andra under tiden om man är rädd om de hon ska ruva och sen byta när hon väl har lagt sig.

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #11 skrivet: 31 mar-10 kl 17:55 »
De börjar inte ruva förrens de har ett gäng då, så ällingarna kläcks samtidigt?
Aha.. Hur många på ett ungefär brukar en myskanka lägga under en säsong? Om man kan få en hög först till ät-ägg och sedan låta de ruva, räcker dem till det? Vill allra helst ha lite ällingar, men är också nyfiken på att smaka ankägg!=)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #12 skrivet: 31 mar-10 kl 18:43 »
myskankorna lägger en hel del ägg under en säsong.... vanligtvis ruvar de 15-20ägg... ta av de första äggen och ät... befruktningen är oftast sämre på dem och i början hamnar äggen lite här o där... har du redägg i plast så ser du när ankan lagt sig för att ruva och då kan du byta ut mot skarpa kläckägg....
Fjäderfän och kaniner

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #13 skrivet: 03 apr-10 kl 15:49 »
Ägget var litelite åt det gröna hållet, brukar myskor lägga sådana ägg..?

Ingen som vet?

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #14 skrivet: 04 apr-10 kl 10:34 »
Ingen som vet?

Myskägg är lite ljust grönaktiga och väldigt "lena" om man jämför med hönsägg.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

äppelpaj

  • Inlägg: 409
    • Småland
SV: Inga ägg från myskankorna, varför?
« Svar #15 skrivet: 04 apr-10 kl 13:01 »
Ok vad bra!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

437 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser