Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns å duvor  (läst 5931 gånger)

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
Höns å duvor
« skrivet: 25 sep-08 kl 22:38 »
Tänkte ha några brevduvor nu när jag ändå har lite höns.

Jag skulle vilja veta hur ni ,som har duvor å höns ihop ,har löst det. Hur har ni gjort det mysigt för duvorna?
Vill GÄRNA se bilder.

INSPIRERA MIG!!!!   ;D

Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Höns å duvor
« Svar #1 skrivet: 26 sep-08 kl 22:24 »
Hej!

Jag skulle inte råda dej att ha höns och duvor ihop.
Den erfarenhet jag har av att blanda duvor och höns är att duvorna drar på sej "sjukdommar" ungarna växer inte som dom ska, dör oftast och om det är brevduvor och man släpper dompå träning eller tävling så kommer dom inte hem i regel eller väldigt sent.

Det sätter ner duvorna och fast man medicinerar mot mask, cocidios, gul knopp så är det behjälpligt en kort tid bara.

Har du ett stort hönshus med få hönor och inte så många duvor går det bättre, dela då av  helst med en tät vägg mot hönsen i stället och gör mysigt för duvorna där.
Har du ett litet hönshus med höns och duvor ihop tror jag att du får problem

//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Höns å duvor
« Svar #2 skrivet: 27 sep-08 kl 09:47 »
Ja tydligen råder det väldigt delade meningar om det. Har pratat med flera som tycker att det går jättebra. Så vi har bestämt oss för att prova.
Jag ska ju inte tävla med duvorna heller...
Men tack för omtanken!
Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Höns å duvor
« Svar #3 skrivet: 27 sep-08 kl 12:26 »
Det är klart att du kan prova och skulle det vara så att ungarna inte växer som dom ska eller dör så kan du ha det i tanken att det kan bero på att dom går ihop med höns.

Det här med att flyga med duvorna nämde jag bara för att almäntillståndet hos dom är inte bra. För din del är det ungarnas uppväxt du kan hålla kollen på och även dom äldres näbbvårtor om dom inte är vita utan mer smutsiga. Är näbbvårtorna inte vita så är det något som inte stämmer

Lycka till!
//Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Höns å duvor
« Svar #4 skrivet: 27 sep-08 kl 16:19 »
Ja det ska jag verkligen hålla koll på!
Tack snälla!

Du verkar haj på dethär med duvor...
 Jag har ju en hönsgård som jag då täkte ha duvor i åxå. Men hur mycket bo och skydd behöver dom? tänkte dels erbjuda ngt inne i hönshuset men undrar om man skulle kunna göra ngt till duvorna högre upp på husväggen. Har du några tipps...? Å hur klarar duvor vintern? Vi bor i Skåne å har väl inte precis några hårda vintrar. Men visst kyler det på under de riktigt kalla månaderna.
kanske duvorna skulle gilla att ha ngt eget lite högre upp mot hönshusets yttervägg. Skall hämta 6 duvor...

Alla tipps emottages tacksamt.
Svårt att hitta info på nätet.
Mvh Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Höns å duvor
« Svar #5 skrivet: 28 sep-08 kl 12:10 »
Hej Anna!

Om jag är haj på duvor vet jag inte  :-[ Men jag har snart 40 års erfarenhet av just duvor och höns mm. och under den här tiden har man gjort mycket tabbar eller vad man ska kalla det. Ibland är det små grejer som kan göra det enklare för att slippa onödiga missar som gör det mindre trevligt att hålla fjäderfä o djur. Det är roligare om det flyter på och det inte blir någon börda utan det är trevligt och man kan njuta av det man har.

Duvor som andra djur klarar kylan bra men inte fukt och drag. Duvor trivs då dom kan flyga upp högt för övernattning och bobygge, det ger dom trivsel. Men du ska göra platsen lätt tillgänglig för dej då du ska skrapa/städa rent åt dom. Har du dom inne i hönshuset får du bereda dej på att hönsen också vill komma dit och då körs duvorna i regel bort och deras ägg förstörs. Du kan gärna ha lite lådor på ytterväggen och för att göra lätt rent kan du ta en kartong med en öppning i. Storleken kan du i så fall ta som en kartong med kopieringspapper. Då är det bara att byta ut. Det blir som ett kryp in för dom och dom känner trygghet.

Du skall hämta sex duvor, det är ett bra antal att starta med och kanske upp till tio st. Är dom gamla eller ungar?
Jag har ju mina duvor friflygande och stänger in dom på em/kväll och sen öppnar för dom på fm. Jag tycker att man har mycket mer glädje av duvorna då de flyger runt runt i luften, smäller i vingarna och dom går på gården och kuttrar. Vist blir man av med lite duvor på hök och ibland katten. Min dotter och hennes kompisar grejade mycket med duvorna med att dom satte medelanden på benet och dom hade namn på alla, gifte tom. bort dom som skulle paras ihop.
Ja det var under deras skoltid och duvor är härdiga på det sättet. För vad jag har förstått så är det vita brevduvor du ska hämta?

Skickar med en gammal bild på ett par i redet





//Lars

Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Höns å duvor
« Svar #6 skrivet: 28 sep-08 kl 16:42 »
Då vet du väl vad du snackar om.... ;)

Jo det är vita brevduvor jag ska hämta. Ungar allihop. Vill åxå ha dem friflygande, men tänker ha dem i voljären till i vår. Det ska bli väldigt spännande!
vad bra att du skriver lite. Hjälper mig att få inspiration.

Hoppas på att ta lite bilder å visa snart. Kameran har krånglat...

Tack snälla för alla tipps! Om du kommer på mer mottages det tackamt.

mvh Anna


Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Höns å duvor
« Svar #7 skrivet: 28 sep-08 kl 21:44 »
Det låter trevligt  ;)  Det är bra om dom går inne och i voljären så dom kan se omgivningen runt omkring.
Innan du släpper ut dom till våren så ska du ta en kull ungar efter dom först och när hanen driver honan till andra kullen eller dom har lagt andra kullens ägg så kan du öppna så dom kan gå ut en regnig dag eller att regnet hänger i luften och kanske även att det är sen em. I och med att det är ungduvor du skaffat så går det säkert bra. Så här gör man med äldre duvor då dom ska säkras vid sitt nya hem. Vita brevduvor är lite "svårare" att få att stanna precis som om dom har en annan mentalitet, så har det varit med dom vita jag har innförskaffat

Jag håller mina honor och hanar isär på vintern bara för att det är vilotiden för alla djur samtidigt som det är ett nålsöga dom ska gå igenom för många och då speciellt för vilda djur/fåglar. I slutet på feb. i början på mars när det är omslag i vädret sätter jag paren ihop i varsitt rede, där dom går ihop och parar sej. Dina vita kan till våren vara lite tröga bara för om dom är födda sent på året augusti eller senare.

Efter parningen ca. 10-14 dagar lägger dom det första ägget och sen det andra på dag tre. Dom ligger 18 dagar innan ungarna kläcks. Efter 4-5 veckan kan dom äta själva och man kan flytta över dom till en ungduve avdelning om man har möjligheter till det annars kan dom gå kvar hos föräldrarna.

Man kan lära sej mycket annat som är intressant med duvornas vingar t.ex.. Drar man ut en vinge och tittar på hennes slagfjädrar kan man se när på året den är parad, eller om det är en ungduva när den är född på året. Man kan se om ungduvan har haft en kämpig uppväxt eller om det är en tävlingsduva kan man se om den har legat ute länge efter en flygning t.ex. På fjädern kan man även se hur den har det eller hur den sköts av sin ägare ;) .  Och just det gäller alla fåglar.

Det är farsinerande med djur och vad man kan tyda genom dom  8)

mvh
Lars



Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Höns å duvor
« Svar #8 skrivet: 28 sep-08 kl 22:18 »
vad häftigt att man kan se det!!

Det hade man ju velat lära sig.

Kul att få lära sig så mycket om dem. Man kan inte låta bli att bli fascinerad av dem. Jag som bara tänkte ha lite höns.... Nu e jag helt tokig i dem. Fastnar på parksoffan framför voljären... Det e så roligt å rogivande på samma gång att sitta å tita på dem som de håller på.
Å nu duvvor...
Så spännande å roligt!
För 3 vckor sedan visste jag absolut ingenting om duvor. Sen har jag rensat internettet... Satt och pratade med en kille häromdagen som hade duvor när han var liten. Blev förvånad själv vad jag lärt mig på några veckor...
Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Höns å duvor
« Svar #9 skrivet: 29 sep-08 kl 22:20 »
Visst är det kul och det är ju så att man lär så länge man lever  :)

Skicka in bilder på duvorna när du fått hem dom, det vore kul att se.

Hälsn.
/Lars
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Höns å duvor
« Svar #10 skrivet: 29 sep-08 kl 22:26 »
Ja, det ska jag absolut göra!

anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Happier35f

  • Inlägg: 10
    • Meadow Wings
SV: Höns å duvor
« Svar #11 skrivet: 04 okt-08 kl 17:31 »
Hej Anna!

jag gjorde precis som du tänker göra och satte ihop mina ungduvor med mina 4 hendemorahöns, men det gick faktiskt inte alls. En morgon hade hönsen hackat en duva i ögat så att det rann ut och en annan i huvudet. Duvor är så snälla, det verkar som om de bara suttit där och tagit emot fast de kunnat flyga upp. Jag skulle inte rekommendera att ha duvor och höns tillsammans. Inte ens prova.

Och det är också sant som Lars säger, att de kan smitta varandra med olika parasiter och det kan bli större problem än om man bara har en art. Men däremot skulle jag aldrig släppa ut duvor som du köpt någon annanstans, inte ens flera år efter. Min erfarenhet är att de flyger "hem" igen till platsen där de är födda. Det är bara de ungar du fått som du kan släppa ut. i vintras släppte min dotter i misstag ut fyra av mina köpeduvor och tre som var kläckta hos oss. De fyra köpeduvorna såg vi aldrig mer men de tre som var kläckta här kom hem dagen efter.

Lycka till med dina duvor!

Ulrika
Racing Homing Pigeons, Bouvier des Flandres, Pembroke Welsh Corgi, Ålandsfår, Hedemora, Dvärgvädur, Hermeliner

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Höns å duvor
« Svar #12 skrivet: 03 nov-08 kl 12:52 »
Hej!
Nu har jag då haft mina 8 duvor med mina 5 hönor och 5 tuppar ett tag. Lite orolig blev man ju efter allt som skrevs här... När jag satte in duvorna var det mest hönsen som tyckte att duvorna var läskiga. Men hönsen tog mod till sig och återtog sina sittpinnar, som duvorna tog när de släpptes i hönshuset, vid skymning.
Det tog sitt lilla tag innan fåglarna fann ro i att samexistera. Men nu tycks det som att de har hittat sina platser i livet.
det är väldigt roligt att se dem tillsammans. Hönsen e ju lite nevrotiska varelser. Det ser ut som att tankarna i deras huvuden går jättesnabbt och är jättemånga hela tiden. Mina tankar går till barnböckerna och filmen om Pettsson å Findus och deras höns som jag tycker de skildrat så bra. Mycket snack hela tiden. Jätteroligt!
Medan duvorna har ett annat förhållningsätt till livet. De ser ut att kunna stänga av och tänka bort. Om det sitter en duva på hönsens sittpinnar och det kommer en höna och vill sitta där så ser det ut som att hönan ställer en massa frågor och tycker en massa om att duvan sitter där. Duvan ser mer ut som att det inte händer något alls. Tittar bort och tittar "igenom" hönan som om hon inte finns. Tillslut ger sig duvan av till sina egna pinnar högre upp. Men inte för att det kom någon och jagade iväg dem, nej, nej. Bara för att de helt enkelt hade lust. Kvar sitter hönan och snackar en massa. "jaha, nu gav du dig iväg. Ja det var ju bra, komma här å sitta på våra pinnar. Varför gör ni så? Så kan ni väl inte göra? Tänk om vi skulle sitta på era pinnar? Hur tror ni att det skulle se ut? Tänk om alla bara satt på vilken pinne som helst det skulle ju bli katastrof! ja, jag skulle då aldrig..." osv. osv.
Medan duvan sitter på sin pinne närmare taket och tänker:" ..............jahap.................................mat.....?......"
Det e fantastiskt kul med djur!
Hoppas på lite bilder om kameran vill samarbeta.
Mvh Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Höns å duvor
« Svar #13 skrivet: 16 feb-09 kl 21:32 »
En av mina höns fick en sjukdom orsakad av duvor...  :-X Parasiter som sätter sig i bland annat munhålan vilket bildade stora äckliga varklumpar som stank ruttet... Hönan var även jätteslemmig, bara hängde saliv nedför näbben... Vidrigt.

Behandlade med flagyl och det blev lite bättre... Hon har fått varit ifrån de andra hönsen under hela tiden eftersom detta är tydligen ganska smittsamt. Allra helst genom dricksvattnet, vilket jag kan förstå... För fyfan hur det såg ut efter att hon varit i sin skål... Stora slembubblor och massa äckel i vattnet!

Som sagt så blev hon bättre efter medicineringen men har haft henne ifrån de andra ett tag till nu i en bur och på dagarna gående på våran tomt... Idag så försvann hon!  :( Hittade fotspår av henne som ledde in i skogen... Sedan hade hon gått lite hur som helst runt vedboden. Ursch, är så orolig för henne nu!  :( Hon lär väll bli rävmat inatt om hon inte tagit ordentligt med skydd.  :'( Och tänkt så kallt för den stackaren!  :'( Får hålla tummarna för att hon kommer fram imorgon bitti igen... Men jag tvekar... Hon var gammal också (10 år). Kan höns göra som typ katter att de vandrar iväg på konstiga ställen för att dö?  ???
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
SV: Höns å duvor
« Svar #14 skrivet: 22 feb-09 kl 20:03 »
Jag har haft duvor hos mina höns. Hönsen och duvorna är snäll amot varandra men det syntes tydligt att duvorna inte mådde bra av att vara sambor med hönsen. Det blev inga ungar och flera av duvorna dog. När jag särade på dem och satte in duvorna i ett eget hägn så slutade de att dö och jag fick raskt 4 ungar. De bor nu i sammar um men i eget hägn och det funkar i vart fall hos mig.

Fredrikslund

  • Inlägg: 2768
    • Södermanland
SV: Höns å duvor
« Svar #15 skrivet: 10 jun-09 kl 23:22 »
en som jag känner som har höns har vissa duvor och höns tillsammans, inte så stort. och vad jag vet har det gott jätte bra för henne. så som sagt, verkar variera från person till person...

AnnaPanna

  • Inlägg: 203
  • Bill o Anna
    • www.krugarden.se
SV: Höns å duvor
« Svar #16 skrivet: 11 jun-09 kl 09:30 »
Ja mellan höns och duvor gick det jättebra.
Men nu finns inte duvorna mer. En blev mördad av vår katt, en flög in i fönstret, en hittade inte in och frös nog ihjäl, en bara låg död varför vet vi inte, duvhöken tog någon och resten flög sin kos. Tråkigt! Så nu har vi inga duvor mer. Lika bra det.

Men duvorna och hönsen trivdes bra ihop.

//Anna
Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Lars på Solbacken

  • Inlägg: 538
    • Västergötland
SV: Höns å duvor
« Svar #17 skrivet: 18 jun-09 kl 20:25 »
Vad synd att du inte har några duvor kvar.

Men du skriver att duvorna och hönsen trivdes ihop.  Men när jag läser bl.a. att en flög i fönstret, en låg död, en hittade inte in och resten flög sin kos.

Min tanke är då att varför berodde inte det på att dom inte trivdes med hönsen? I min tanke kan det bero på att dom just inte trivdes bland hönsen. Trivs inte duvorna där dom är är det väldigt svårt att få dom att stanna kvar, dom flyger sin kos eller låter bli att äta och dricka dom kan sitta på helspänd och när det händer något så kan dom dra in i ett fönster eller dom vill inte in bara för att det inte känns bra att komma in.

Jag försöker alltid när jag skaffar något nytt djur som i år har jag kläckt fram lite blåankor och då gör jag som så att jag försöker skapa trivsel som passar just ankor. Dom ska känna att det är tryggt och skönt i deras omgivning och speciellt där dom ska bo. Då skapar man bra förutsättningar för att allt ska gå bra framöver och man ska känna att man får en bra positiv kontakt med djuren.
Jobbar för mångfald har Vadsbohöns, duvor,  hund "springer spaniel/wachtel" och bin, Trädgård, odling, blommor, fågelskådning, husbehov mm.
www.hovabrevduveklubb.n.nu     https://www.facebook.com/LarsiSolbacken/

Hamma

  • Inlägg: 2
SV: Höns å duvor
« Svar #18 skrivet: 11 nov-09 kl 21:01 »
hejsan vet nån vart man kan få tag på duvor.. det är så här att jag har höns och kaniner och kalkoner men jag vill ha duvor också så hör av er om ni har duvor i närheten av eskilstuna eller i eskilstuna eftersom jag bor i sundbyholm/eskilstuna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 4 användare (2 dolda)
Eldtroll, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser