Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkigt vatten  (läst 5611 gånger)

Niklas Z

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
Mjölkigt vatten
« skrivet: 28 jul-18 kl 14:42 »
Vi har en borrad brunn på vårt lantställe. Fanns när vi köpte stället men många år på nacken och 40-50 djup. Mycket gammal pump (ejektorpump) och gammal hydrofor. Relativt ny varmvattenberedare.

Vi har haft klart och fint vatten i alla (5) år. Även för någon vecka sedan men när vi kom hit igår så är vattnet ”mjölkigt”. När jag låter det stå i ett glas över natten så tycker jag inte att det bildas någon fällning. Konstigt nog är vattnet från varmvattenberedaren klarare än kallvattnet (om ej inte helt klart). 

Något tips på vad som kan orsaka mjölkigheten?

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #1 skrivet: 28 jul-18 kl 14:44 »
Mjölkigt, men klart när det fått stå ett tag? Det är inte syre?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk


Niklas Z

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #2 skrivet: 28 jul-18 kl 14:49 »
Mjölkigt, men klart när det fått stå ett tag? Det är inte syre?

Skickat från min AGM X1 via Tapatalk
Tyvärr inte klart. Använt vattnet normalt sen igår em men ingen skillnad. Inte låtit det stå på flera timmar dock.
Och inte klart om det får stå i tex ett glas ett tag.

Lingonberry

  • Gäst
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #3 skrivet: 28 jul-18 kl 15:52 »
När grundvattnet är låg, så kan det hända alla möjliga mystiska saker med vattnet. Jag skulle börja med att testa pH-värdet, högt värde brukar ge grumligt vatten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #4 skrivet: 29 jul-18 kl 09:11 »
Om inte vattnet smakar illa så är det nog så att vattennivån är så låg att du får syrerikare vatten i kranen, och då kan du få fällningar som hänger kvar. För klarnar det inte efter ett tag så är det ju inte gas.

Niklas Z

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #5 skrivet: 29 jul-18 kl 12:07 »
När grundvattnet är låg, så kan det hända alla möjliga mystiska saker med vattnet. Jag skulle börja med att testa pH-värdet, högt värde brukar ge grumligt vatten.
Kollade pH och är definitivt över 7, skalan går till 7,2 på de stickor jag har och är rödare än så.

Niklas Z

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #6 skrivet: 29 jul-18 kl 12:08 »
Om inte vattnet smakar illa så är det nog så att vattennivån är så låg att du får syrerikare vatten i kranen, och då kan du få fällningar som hänger kvar. För klarnar det inte efter ett tag så är det ju inte gas.
Vattnet klarnar inte så kan säkert vara så. Och inget att göra åt om det är så antar jag?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #7 skrivet: 29 jul-18 kl 13:44 »
Nej, inte på enkelt sätt. Men är det så som jag tror så är det inget farligt, du dricker normalt det som nu ser ut som mjölk fastän i löst form så att du inte ser det. Är det en grumling orsakad av bakterier så borde den smaka något.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #8 skrivet: 29 jul-18 kl 23:34 »
Tänk på att VB innehåller många liter vatten. Så spola ordentligt så allt det klara vattnet ersätts med grumligt så blir nog även varmvattnet grumligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14449
    • Östergötland
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #9 skrivet: 30 jul-18 kl 00:06 »
Det är inte säkert om det är utfällningsgrumling. Värmen kan få kalken att falla ut snabbare och på så sätt stannar fällningen i varmvattenberedaren och ut kommer klart vatten.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #10 skrivet: 30 jul-18 kl 08:41 »
Vad händer om du häller ut en skvätt vatten på en ren rostfri diskbänk och låter den torka in? Blir det en kalkfläck kvar efter vattenpölen då?
Och blir det kvar några rester om du blöter ett papper (t ex ett kaffefilter) med vattnet och låter det torka?

Några andra tecken på att vattnet skulle vara hårt - t ex att tvål inte löddrar, billiga maskindiskmedel fungerar dåligt om man inte har en modern diskmaskin med fungerande avhärdare, man måste ta till mörkrostat kaffepulver för att få någon smak på kaffet?

Låt gärna en flaska stå längre än bara några timmar för att se om grumlingen försvinner och/eller om det blir en fällning på botten. Ibland kan det ta flera veckor!

Niklas Z

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #11 skrivet: 31 jul-18 kl 13:36 »
pH var 7,3. Glaset med vatten som stått 3-4 dagar (när der var som värst) har lite fällning nu.
Blir renare/klarare för varje dag som går. Så lutar kanske åt att lågt vatten gjort att vi fått in något i vattnet som successivt verkar minska?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #12 skrivet: 31 jul-18 kl 14:18 »
Jag kom att tänka på ett prov till man skulle kunna göra när det gäller fällning.
Häll upp två glas eller flaskor med grumligt vatten. Tillsätt en aning av någon syra i det ena och en aning av någon bas i det andra, och se om fällningen går mycket fortare i endera fallet.

Niklas Z

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Mjölkigt vatten
« Svar #13 skrivet: 05 aug-18 kl 09:02 »
Jag kom att tänka på ett prov till man skulle kunna göra när det gäller fällning.
Häll upp två glas eller flaskor med grumligt vatten. Tillsätt en aning av någon syra i det ena och en aning av någon bas i det andra, och se om fällningen går mycket fortare i endera fallet.
Provade med en soda streamer för några dagar sedan och hände inget.
Nu är vattnet klart igen. Så måste ha varit någon som kom in via ny spricka i berget pga av lågt vatten
Tack för alla tips och förslag!



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 2 användare
Hokuspokus, Anna Broman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser