Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blev inte kompisar med varandra.  (läst 4118 gånger)

Erik of ksd

  • Inlägg: 3
Blev inte kompisar med varandra.
« skrivet: 10 jun-18 kl 09:15 »
Hej! Precis börjat med höns och köpte en omgång hedemora (och tror två var new hampshire) från en i området, för att kunna uppfostra kycklingarna (8 veckor) så fick jag köpa med en höna också. Det kanske inte var det bästa, för hönan är inte alls en del av flocken. Hon går mest runt ensam medans kycklingarna springer runt i sin flock. Det har även gjort att kycklingarna inte riktigt vågar gå in i huset på natten, utan måste lyftas in manuellt..

Frågade i en facebookgrupp jag är med i, där trodde man att det skulle bli bra när hönan visat vem som är chef, men hur lång tid kan det tänkas ta? Känns redan ganska tydligt.
Kan det vara ett alternativ att ta in ytterligare en höna med vuxen status? Den nuvarande är drygt 2 år gammal och såg att det såldes hedemorahöns i närheten.

Visst borde jag kunna könsbestämma dem nu förövrigt?

Men fan vad mysigt det är, nöjd med att ha kommit igång iaf, även om det gnisslar lite i början ;-)

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Blev inte kompisar med varandra.
« Svar #1 skrivet: 10 jun-18 kl 16:26 »
Det är rätt naturligt att hönor inte bryr sig om småkycklingar. Kycklingar i den åldern är för en höna som inte är dess mamma, och ofta även om den är mamma, riktiga spolingar som bara är jobbiga. När ungdomarna växer upp så blir de endel av flocken. Hos mig brukar unghönsen bli en del av flocken i november- januari om de inte är mycket sent kläckta.
En till vuxen höna kan nog vara trevligt för din höna så hon får bete sig på leva på ett mer natirlugt sätt.
Genbank för Gotlandshöns

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Blev inte kompisar med varandra.
« Svar #2 skrivet: 12 jun-18 kl 09:10 »
Höns och andra korkade fåglar, måste man sätta in på plats i mörker på natten, då fattar de ingenting utan tror att de alltid varit i samma gäng, gör man det dagtid blir det fel för dem...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Blev inte kompisar med varandra.
« Svar #3 skrivet: 12 jun-18 kl 09:45 »
Höns och andra korkade fåglar, måste man sätta in på plats i mörker på natten, då fattar de ingenting utan tror att de alltid varit i samma gäng, gör man det dagtid blir det fel för dem...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Måste är väl starkt. jag har inte satt in några höns i mörker och det har inte varit några problem.
har dock avgränsning första dygnen om jag ser att det blir bråkigt.

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Blev inte kompisar med varandra.
« Svar #4 skrivet: 12 jun-18 kl 10:06 »
Tycker själv att det är enklare att bara sätta in dem på natten vilket tar fem till tio minuter och alla är accepterade på morgonen...utan att behöva gränsa av, sedan är det tidsödande att vakta dem, så de inte hackar ihjäl varandra...men alla har sina egna rutiner...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: Blev inte kompisar med varandra.
« Svar #5 skrivet: 12 jun-18 kl 10:11 »
Tycker själv att det är enklare att bara sätta in dem på natten vilket tar fem till tio minuter och alla är accepterade på morgonen...utan att behöva gränsa av, sedan är det tidsödande att vakta dem, så de inte hackar ihjäl varandra...men alla har sina egna rutiner...


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Det kan absolut vara en bättre lösning det va just måste jag fastnade för för något måste är det inte.

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Blev inte kompisar med varandra.
« Svar #6 skrivet: 12 jun-18 kl 10:28 »
"Måste", var väl fel ord och det ber jag om ursäkt för, då det inte är inskrivet i något lagrum, valfriheten finns kvar...

Men å andra sidan sett, om jag sagt t.ex "jag måste gå och skita", så är det ju inget "måste" att göra det på dasset, för jag kanske vill sitta i skogen och bara hålla i mig i en gren...det enda "måste" som gäller då, det är ju att grenjäveln "måste" hålla, för annars kommer det fler "måste" automatiskt, med tanke på att planen var att lämna över sin biologiska slutprodukt till naturen, inte att få den i retur pga fel grenval, för då kommer nog tanken upp, på att man i fortsättningen "måste" välja plats mer på traditionellt vis...

Hoppas du har humor, menar inget illa...har bara så svårt att sluta skriva...ha en fin dag


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Blev inte kompisar med varandra.
« Svar #7 skrivet: 12 jun-18 kl 12:50 »
Höns och andra korkade fåglar, måste man sätta in på plats i mörker på natten, då fattar de ingenting utan tror att de alltid varit i samma gäng, gör man det dagtid blir det fel för dem...
Men hur hjälper det mot att en vuxen höna inte är intresserad av att vara medlem i ett ungdomsgäng?
Genbank för Gotlandshöns

Erik of ksd

  • Inlägg: 3
SV: Blev inte kompisar med varandra.
« Svar #8 skrivet: 12 jun-18 kl 19:27 »
Kan ju dock erkänna att det har blivit lite bättre. Tidigare har jag bara jagat in dem i hönshuset. Nu lyfte jag upp på pinnarna, där satt de hela natten och idag verkar ingen göra några utfall. Jag ser en liten ljusning iaf! ;D

edit:
och nu ikväll hade alla, för första gången, tagit sig in i huset, upp på pinnarna och satt sig bredvid agda, som inte alls såg lika förnärmad ut <3 ;D
« Senast ändrad: 12 jun-18 kl 20:59 av Erik of ksd »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

431 gäster, 2 användare (1 dolda)
RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser