Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fästingar på får  (läst 2199 gånger)

Strider

  • Inlägg: 29
Fästingar på får
« skrivet: 22 mar-18 kl 08:34 »
I år har jag drabbats av en invasion av fästingar. Varje djur har närmare hundra fästingar i alla stadier.

Hur gör man för att behandla ? Jag tänkte vänta ännu ett par månader innan klippning.

Jag har köpt hos veterinären Botox 50/1000. Den aktiva ingrediensen är diametrine ( ett vanligt insektsgift baserad på pyrethrine). Man måste vara utomhus vid behandling !

Tar giftet livet av fästingarna eller släpper de bara taget ?
Jag vill inte behandla och ha på nytt samma invasion nästa år (de lever ju tre år / tre stadier de små kräken)

På grund av all päls duger det inte att bara spruta på. Man måste massera in vätskan i pälsen eller låta djuren bada igen bassäng.

Tydligen ingen större risk för fåret eller lammet. Giftet tas inte upp av organismen och förstörs av uv-ljus. En andra behandling nödvändig efter två tre veckor.


Postat med Alternativ.nu´s app
When mountains speak, wise men listen - John Muir

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Fästingar på får
« Svar #1 skrivet: 22 mar-18 kl 13:46 »
Bayticol brukar veterinären skriva ut för förebyggande fästingbehandling. Det funkar ung som Frontline till hundar/katter. Det har även avlusande effekt.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Fästingar på får
« Svar #2 skrivet: 06 apr-18 kl 13:00 »
Grattis till ditt 3000:e inlägg!  ;D
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser