Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flytta från stan till stuga i skogen  (läst 5639 gånger)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flytta från stan till stuga i skogen
« Svar #20 skrivet: 04 mar-18 kl 18:59 »
... om du kollar med vägsamfälligheten eller med grannarna.
Se upp med jägare och vägföreningar!  Där finns många konflikter.  Fungerar de, så är det jättebra, men om de inte fungerar, så var förberedd.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Flytta från stan till stuga i skogen
« Svar #21 skrivet: 05 mar-18 kl 08:24 »
Testade lite, inte fan funkade snubben med snöskopan. Alternativet är väl att köpa en traktor och en skopa?
4-hjuling eller 6-hjuling med plogblad räcker bra.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flytta från stan till stuga i skogen
« Svar #22 skrivet: 05 mar-18 kl 12:36 »
4-hjuling eller 6-hjuling med plogblad räcker bra.
Kolla dock priset, 4-hjulingar jämfört med äldre små traktorer!  Jag vet inte om det går att göra lika mycket med en fyrhjuling.  Är själv mentalt beroende av min MF35-a.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Flytta från stan till stuga i skogen
« Svar #23 skrivet: 05 mar-18 kl 15:28 »
Kolla dock priset, 4-hjulingar jämfört med äldre små traktorer!  Jag vet inte om det går att göra lika mycket med en fyrhjuling.  Är själv mentalt beroende av min MF35-a.
Finns ju fördelar o nackdelar med båda. Vi har en 6-hjuling som lätt tar sig fram och gör minimalt med skada på marken.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Flytta från stan till stuga i skogen
« Svar #24 skrivet: 05 mar-18 kl 15:50 »
Själv har jag egen väg vilket jag ibland tackar gudarna för...

Jag har gjort ett avtal med en bonde som plogar när jag är borta mot att han får bruka några täkter som ändå ligger för långt bort för att det skall vara lönt att köra hö därifrån till dit jag använder hö.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Flytta från stan till stuga i skogen
« Svar #25 skrivet: 05 mar-18 kl 23:46 »
Om man har bil så går det att ploga med den, och har man ingen så kan man ju strunta i plogningen. 2 hektar skog behövs ju ingen traktor till även om det är kul om man gillar när det brummar. Skaffar du en snöslunga så kan du ha den som tvåhjulstraktor till veden.

Det där med veden är ju en viktig grej om det är den enda möjligheten att hålla varmt, men finns det el så löser det sig ju. Och fixar du för lite ved till vintern så finns det oftast torra träd, gamla stängselstolpar, vridna reglar eller annat som behöver eldas. Är man bekväm så hör man med grannarna om någon i närheten säljer huggen ved. Är du frusen och vill ha varmt i huset fastän du hålls ute eller åker till ett jobb så får du nog fundera på något som magasinerar bättre än bara en vanlig kamin. Men som sagt, finns det el så löser det sig.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Flytta från stan till stuga i skogen
« Svar #26 skrivet: 06 mar-18 kl 08:42 »
Har du eldat i kakelugn förut? Med rätt eldning sparar du mycket ved och har varmt och gott hela dygnet.
kretslopp

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Flytta från stan till stuga i skogen
« Svar #27 skrivet: 06 mar-18 kl 10:38 »
Funkar värme, el, vatten och avlopp så är mycket vunnet. Det finns ju olika sätt att ordna dem och olika personer är olika vilken nivå de föredrar. Kanske kan du bo ett år med en nivå sämre än du egentligen önskar så slipper du lösa allt på en gång.

Man som sagt tidigare - hugg veden nu. Hugg mycket så det räcker, blir det över till nästa år så är det ju bara bra. Behöver du traktor till att köra ut veden också? Har du vedbod?

Det är rätt skönt att nån annan plogar åt en om man ska till jobbet och dagis vid 7 på morgonen. Jag har haft hjälp av en granne med traktor och snöblad för att fixa till det som snöröjaren klantat till... Vägföreningar och tvättstugor i hyreshus är svåra att hålla sams i.
Instämmer helt i att det är viktigt med grannar! Jag hjälper mina, de hjälper mig. Det kan vara en så enkel sak som ett par nävar grus under slirande däck som räddar en hel dag för någon annan och då är det värt mycket även med en liten hjälp. Alla är underliga på sitt sätt. Man får ha lite överseende :)

Hoppas du får ordning på snöröjaren du nämnde. Kanske bara hade en dålig stund medan du frågade? Kanske är osäker på dig som är ny? Kanske är jättetrevlig nästa gång du frågar.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Flytta från stan till stuga i skogen
« Svar #28 skrivet: 06 mar-18 kl 16:40 »
Har du eldat i kakelugn förut? Med rätt eldning sparar du mycket ved och har varmt och gott hela dygnet.

Det där stämmer om huset är välisolerat och kakelugnen tillräckligt stor. Med en kakelugn i ett hus med minst tre rum så skulle jag tro att det blir aningen kallt. Tegel håller ungefär 1/5 av vattens energilagring så en 200 kg tung kakelugn lagrar lika mycket värme som 40 liter vatten. Man skall inte tillskriva kakelugnen för stora egenskaper. Den har heller inte mer än 100% verkningsgrad. Och en plåtkamin har i alla fall mer än 50% verkningsgrad, även om den kanske lagrar så lite värme som 4 liter vatten.


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Flytta från stan till stuga i skogen
« Svar #29 skrivet: 08 mar-18 kl 15:08 »
Mitt nästa tipps är att du låter huset kyla ut och bor i det rummet där du har kakelugnen. Eller kanske enklare köket. Men då får du vara beredd på att köra med en hel del elvärme när du inte är hemma. I kök och badrum ska du vara noga med att hålla varmt så ditt vatten inte fryser. Jag har god erfarenhet av kakelugn. Även i gammalt dragit hus.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
xaelanar, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser