Har en 40 år gammal dieseldriven byggtork som värmekälla i garaget. Torken var ganska hopplös för två år sedan när jag köpte den, -när den stått över natten satt oljepumpen fast. En gummiliknande klibbig beläggning av något brunt hade gett tunna avlagringar överallt inuti pumpen och med de små toleranser dessa delar hade gick pumpen mycket trögt. Problemet var återkommande tills jag bytte de gamla bränsleslangarna som "pudrade av sig" när jag tog i dem. Efter detta har dieselvärmaren fungerat utmärkt fram tills härom dagen då jag akut behövde meka bil, så klart.
Klokopplingen av plast mellan fläkten och oljepumpen hade slirat loss på pumpaxeln och det visade sig att jag på nytt fått en brun tunn men klibbig beläggning inuti pumpen! VAD I HELV....? Kan det vara straffet för att ha köpt bränsleslangar från Biltema? Fast dessa har ju funkat felfritt i nästan två år, med långa perioder av stillestånd. Så slog det mig att härom dagen när dieselvärmaren plötsligt stannade hade jag kört slut på dieseln i den tillkopplade dunken och lade över slangarna i en annan dunk. Till saken hör att det kan ha varit denna dunk jag tog bränsle från sist det krånglade, och att den dunken i sin tur innehåller resterna ur det oljefat jag fick med när jag köpte värmaren, och som jag körde på den första tiden. Helt säker är jag dock inte.
Så för att göra en lång historia kort:
Är det sannolikt att problemen i min dieselbrännare kan ha orsakats av något knas med bränslet, eller kan man misstänka att vissa bränsleslangar löses upp invändigt och avsätter sig inuti pumpen? Diesel luktar ju inte som jag minns det från förr, och jag tycker också det känns kärvare mellan fingrarna. Jag märken ingen skillnad mellan mina olika dunkar och har ingen lust att slänga bort tio liter om det inte är något fel med det. Å andra sidan är det inte kul när garagevärmen krånglar så här års...