Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgårdspallar/bänkar av stamar  (läst 2150 gånger)

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« skrivet: 21 aug-17 kl 18:36 »
mm
Jag har några björkar och tallar som håller på att bli kaminved och kom på att jag skulle vilja spara ett par och göra en lång bänk med en stamm delad i två på längden, samt några pallar med massiva stammbitar.
Frågan är hur jag ska göra för att torka stammarna...? Behöver jag barka först? Var är det bäst att förvara alltihop? ???
Tacksam för alla tips! :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« Svar #1 skrivet: 21 aug-17 kl 21:25 »
Inledningsvis så kommer de att spricka längs med, oavsett om virket är helstock eller mycket tjockt, så räkna med det som en naturlig del av designen.
De torkas bäst under tak, palla upp det ordentligt från marken bara, använd ströläkt, dvs mellanlägg av trä som har samma höjd, lägges med ca 1 meters mellanrum och exakt över varandra och torka plankorna mot varandra så att de tynger ned varandra så håller de sig hyggligt raka, om det är utomhus, täck över noga med en presenning men lämna öppet på sidorna när det är någorlunda torrt ute så att luft kan blåsa mellan ströläkten och torka ordentligt.

Det är inte helt nödvändigt att barka, men det torkar jämnare och bättre då och man slipper skalbaggar som äter under barken.

Det bör torka minst ett år, det kommer att eftertorka ett år till om det skall vara inomhus.

Man kan dock grovforma efter första året, står det inne sedan torkar det snabbare.






Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« Svar #2 skrivet: 21 aug-17 kl 23:43 »
Stocken som ska bli bänk tycker jag du ska dela direkt. Mindre sprickbildning och bättre torkning.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« Svar #3 skrivet: 22 aug-17 kl 11:41 »
Så brukar jag också göra med grövre dimmensioner, tanken med ströläkten är att de skall torka någorlunda rakt sedan.

En grej jag kanske skrev otydligt är att man inte kan lägga en tät presenning direkt över så att fukt stängs in, då kommer träet att mögla, jag brukar försöka få till någon form av tak samt sidor där luft kan sila genom medan det torkar.

Har ni gammal takplåt eller en presenning man inte är så rädd om duger det till taket, sedan kan man bygga en underdel av utlagt skräpvirke, okapade vedlängder, eller vad man har hemma som fungerar. (Edit, alltså till en konstruktion som håller upp taket något från själva virket så att det inte ligger dikt emot stora ytor där fukt kan ansamlas.)

Huvudsaken det är god luftväxling runtom på alla sidor och att ingen del ligger mot jorden.

Furu får dock nästan alltid partier med blånad och/eller svartmögel på ytan men det är inget man behöver bry sig om vad beträffar hållfasthet eller användning om det händer, detta är nästan omöjligt att undvika helt när man utgår från rått virke man redan har och med "hemmapularmetoder". (på 70-talet var det för övrigt av någon anledning på modet med "naturtonat" virke... )

(björk kan däremot ta skada om den drabbas av rötsvamp på detta stadium då den inte innehåller furans naturliga rötskydd, men den är dock ganska tålig, på 70 talet var det populärt att göra knivskaft och dosor i björk som skadats under torkningen så att den fått svartsprängda partier.)









Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« Svar #4 skrivet: 22 aug-17 kl 18:36 »
Tack för era råd! :)
Jag börjar med att kapa och barka. Jag har en stor ladugård med mycket plats så jag tänker torka där. Den är mycket väl ventilerad.
Några plankor blir det däremot inte. När jag skrev att jag ville ha en bänk menade jag inte att jag skulle snickra den utan bara ta stammen som den är (fast delad y två på längden) att sitta på.
Några sprickor gör inget, och om det blir "naturtonad" furu eller rötskadad björk så får jag stoltsera med mina "alster a la 70 talet!  ;)


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« Svar #5 skrivet: 22 aug-17 kl 19:03 »
Logen tror jag blir perfekt. Jag har faktiskt sett bänkar gjorda av halva stockar i Norge, resultatet var mycket bra, virket sprack heller inte alls så mycket som jag trodde när jag såg dem färdiga efter något år heller. Han som snickrade dem drog över det värsta med bandkniv och överhandsfräs, samt elhyvel så att man slapp stickor, sedan oljade han allt.
Bark kommer att släppa när det torkar så förr eller senare bör den bort ändå, han, Norrbaggen, grovbarkade och grovklöv före torkning, tror faktiskt hans bänkar står än idag.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

gopo

  • Inlägg: 204
SV: Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« Svar #6 skrivet: 23 aug-17 kl 08:27 »
Jag skulle inte använda björken till bänkar utomhus, björk ruttnar fort, efter några år är det inget kvar. Jag skulle använda enbart furan till det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« Svar #7 skrivet: 23 aug-17 kl 15:23 »
Björk behöver nog impregneras varje år och grunda med rötskydd kan det gå, men jag rekommenderar det inte heller ute.
Under tak fungerar det dock fint om man bara är noga med att olja den varje år och skyddar det noga från ihållande väta om den står ute.
Regn och fukt kommer dock snabbt att ta kol på björkmöbler om de står oskyddade, när svartrötan har fått fäste går det fort sedan för björkvirke tyvärr, till skillnad mot furu.











Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« Svar #8 skrivet: 24 aug-17 kl 12:19 »
Det är bra att veta vad jag kan förvänta mig. Jag tror att jag fortsätter ändå med projektet. Det kräver inte mycket att kapa en stock och håller den så håller den. Och annars får jag betrakta björkbänken som en "tillfällig utställning  ;)".


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« Svar #9 skrivet: 27 aug-17 kl 19:20 »
Börja med att olja den med 50/50 linolja och balsamterpentin när den torkat, sedan oljar du 70/30 och sedan ren linolja, varje säsong så kommer ni nog att ha glädje av den i många år framöver. Personligen tycker jag att trä bara blir vackrare med åren och utemöbler av detta slag behöver inte vara slut när de börjat ruttna, de kan hålla i många år till trots att de börjat bli förstörda.

Lycka till!  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

mxruben

  • Inlägg: 50
  • Ta en liten semester.... varje dag!
    • Västergötland
    • frugran.se
SV: Trädgårdspallar/bänkar av stamar
« Svar #10 skrivet: 28 aug-17 kl 12:36 »

Jag håller med dig angående äldre trämöbler. De är mycket finare än nysnickrade.
Tack så mycket för alla tips. Stockarna ligger nu på tork ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser