Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?  (läst 24693 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« skrivet: 27 jul-17 kl 17:31 »
Vill uppföra jordkällare ca 10-15 m2. Billigaste metod som kan lejas in?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-17 kl 18:29 »
billigast torde vara en sådan där plastkällare.
grävning, ett lass med dränerande sten och bärlager, sedan behöver du fylla på med jord över den oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #2 skrivet: 27 jul-17 kl 22:39 »
Har inte hittat plastkällare i den storleken. Tips?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #3 skrivet: 27 jul-17 kl 22:52 »
Det stora problemet med en större jordkällare är att med luh större spännvid så behöver man göra taket starkare vilket drar iväg priset rejält.
För att hålla ner kostnaden så bör man göra den avlång.
När jag googlade så hittade jag dessa
http://www.jordkallare.se/
Det är en plastkällare denna kan man på ett ganska enkelt sätt förlänga genom att gjuta en förlängning.
Det borde dom kunna hjälpa till med eller så skallrar du dig glasfiber och gjuter själv.

Sedan man man även bygga med betongrör. Tätar man bara skarvarna och försäkrar sig att dom inte kan glida isär så kan man använda ett standard rör.  Då kan du få en riktigt lång.

Kom även på att det finns vägtrummor i plast i dag, dessa kommer i en massa olika storlekar och former.
http://se.wavin.com/web/produktoversikt/spillvatten/sjalvfall/wavin-xl-ror-o-10003000.htm
3000 XL
« Senast ändrad: 27 jul-17 kl 23:17 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #4 skrivet: 27 jul-17 kl 23:40 »
Detdär med rör verkar inte så dumt...
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #5 skrivet: 28 jul-17 kl 08:46 »
Detdär med rör verkar inte så dumt...

Bortsett från att de är dyra när man går upp i dimension. Kan vara betydligt billigare att lägga ned 12 m rör med diameter 2m än 6m med diameter 3m.






Brånängen

  • Inlägg: 8
  • Oberoende
    • Småland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #6 skrivet: 24 mar-18 kl 09:06 »
Vill uppföra jordkällare ca 10-15 m2. Billigaste metod som kan lejas in?
Hur gick det blev det en plastjordkällare? Har tidigare läst ngn stans att det är svårare att få ett bra klimat i en sådan. Stämmer det? Vi tänker skaffa oss en jordkällare men någon form av byggsats o sedan köpa montering o installation. Har sett att det finns några olika på nätet. T ex i glasfiber eller betong. Någon som byggt en källare utifrån att inte mura upp en? Hur fungerar den nu? Hur länge har ni haft den? Vilken typ av jordkällare blev det? Blev det som ni förväntar er? Blev ni nöjda? Hur viktigt är det med väderläget? Åt vilket väderstreck har ni byggt? Många frågor. Kan så lite. Stort tack i förhand för era svar.  :)
Vi på Brånängen

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #7 skrivet: 24 mar-18 kl 09:15 »
Ni som byggt jordkällare eller renoverat en gammal, vad har ni för erfarenheter.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #8 skrivet: 24 mar-18 kl 09:34 »
Jag har bara renoverat två stycken, men tycker att jag lärt mig rätt mycket av att använda dem.

Dörren åt norr är en viktig grej om man kan välja, eller åtminstone att solen inte når dörren. Jag som inte vill ha så fuktigt i källaren håller också på bra dränering, och gärna plastduk över innan jorden återfylls.

Kan tänka mig att en del fuktproblem kan uppstå i en plastkällare eftersom det lättare kondenserar och rinner på plast, betongen håller fukten bättre.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #9 skrivet: 24 mar-18 kl 11:09 »
Det har ju funnits några artiklar om jordkällarrenovering i Åter, en bra början kan vara att läsa dem.

En viktig sak som många glömmer bort när man funderar på varför en viss källare har blivit lyckad eller inte, är hur markförhållandena är. Hur långt är det ner till grundvattnet, är marken tät eller väl dränerande, osv osv.

Jag har själv en betongkällare som är så blöt att den är praktiskt taget oanvändbar, den är byggd i backe och det verkar nästan som om ett källsprång kommer fram bakom den och håller nedersta delen av bakväggen ständigt genomblöt. Provade en gång att ställa in en större avfuktare i källaren och låta den gå ett par veckor. När allt hade stabiliserat sig låg luftfuktigheten på 85 % och jag fick ut ungefär 15 liter vatten per dygn ur avfuktaren.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #10 skrivet: 24 mar-18 kl 11:11 »
Det har ju funnits några artiklar om jordkällarrenovering i Åter, en bra början kan vara att läsa dem.

En viktig sak som många glömmer bort när man funderar på varför en viss källare har blivit lyckad eller inte, är hur markförhållandena är. Hur långt är det ner till grundvattnet, är marken tät eller väl dränerande, osv osv.

Jag har själv en betongkällare som är så blöt att den är praktiskt taget oanvändbar, den är byggd i backe och det verkar nästan som om ett källsprång kommer fram bakom den och håller nedersta delen av bakväggen ständigt genomblöt. Provade en gång att ställa in en större avfuktare i källaren och låta den gå ett par veckor. När allt hade stabiliserat sig låg luftfuktigheten på 85 % och jag fick ut ungefär 15 liter vatten per dygn ur avfuktaren.

Funderat på om det kan bli en bra vattenkälla i stället?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #11 skrivet: 24 mar-18 kl 11:20 »
Jag körde sand till en som byggt en och han hade en liten kulle på gården och där grävde han sig vågrätt in från norra sidan och göt ett rum på backen sedan fyllde han upp med sand, sten och sist la han på matjord och lite småträd flyttades dit.

Han sa att träden gör att det inte rasar och de håller marken torrare.

KGG

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #12 skrivet: 24 mar-18 kl 19:15 »
Jag kom över en gammal tank 7 m lång och 2 m i diameter som jag klöv på längden, jag gjöt en sula och murade en meter och gjöt en betongkant som jag sedan lade tankhalvan på. Jag lade platonmatta över så jag får ut ytvattnet lite utanför. jag har ström indraget så vi kör med avfuktare ibland, är den på 2 -3 dagar så står det sig drygt en vecka. jag har väldigt bra mark där källaren ligger. Jag är väldigt nöjd med hur det fungerar.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #13 skrivet: 26 mar-18 kl 16:46 »
Det är spännande det där med blöt jordkällare. När jag var liten var det vanligt att det slogs ut ett par spannar vatten på golvet i jordkällaren på hösten för att den skulle bli sval. Hörde aldrig att den kunde vara för fuktig.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #14 skrivet: 26 mar-18 kl 20:21 »
Om det växer svamp på trävirke inne i jordkällaren så är den för fuktig.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #15 skrivet: 27 mar-18 kl 01:01 »
Det beror ju på vad man skall förvara där.

Mariepons

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #16 skrivet: 03 sep-20 kl 09:51 »
Hej,
Står i valet o kvalet vilket alternativ av jordkällare som är mest prisvärt och hållbarast,har någon kunskapen om jordkällare av glasfiber eller gammal vanlig hederlig jordkällare är bäst i längden?jätte tacksam för svar!😀

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #17 skrivet: 03 sep-20 kl 11:41 »
Prisvärt hänger ju på vad man får tag i och hur man har det med egen arbetskraft/utrustning. Och storlek.

Glasfiber är lätt att flytta på och håller bra när den kommer under jord. Den är ju tät så du slipper vatteninträngning, men å andra sidan håller den sig inte lika sval och buffrar inte fukt som en i betong/jord/sten. Glasfiberarmerad plast luktar lite. Normalt inget farligt, fritidsbåtar är ju byggda av det och det ligger inte folk döda på bryggorna, men är man känslig så kan det vara en tråkig grej att ha grävt ned till sina ekologiska rötter.

Sten är vackert, betong är praktiskt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Billigaste sätt att fixa stor jordkällare?
« Svar #18 skrivet: 03 sep-20 kl 15:32 »
Vi har inte någon jordkällare. Vi har ett källarutrymme under huset som vi använder som matkällare. Där finns en stor ventil som kalluften kan rinna in igenom när det är kalla nätter. Vi odlar mycket så det är en hel del som ska förvaras. Vi klarar oss bra med den, den håller sig för det mesta under 15 grader. On vintern ca 5grader. Så har du redan källare under ditt hus eller uthus, kan det säkert vara ett bra alternativ. När det är mycket kallt ute kan ventilen behöva stängas och en del elvärme komma till för att det inte ska frysa.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser