Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ALTERNATIV till Vattenfall!!??  (läst 2852 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
ALTERNATIV till Vattenfall!!??
« skrivet: 17 feb-17 kl 12:41 »
Jag har Vattenfall som leverantör. Tänkte höra om någon har tips på ett billigare och mer miljövänligt val.....om nu tex vindkraft är det!?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Vattenfall!!??
« Svar #1 skrivet: 17 feb-17 kl 12:44 »
Jag har Vattenfall som leverantör. Tänkte höra om någon har tips på ett billigare och mer miljövänligt val.....om nu tex vindkraft är det!?
Vattenfall har sådana abonnemang med. Dvs där man kan välja energikälla.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: ALTERNATIV till Vattenfall!!??
« Svar #2 skrivet: 17 feb-17 kl 13:17 »
Det lönar sig bara att söka efter billigare el om man är stor ko konsument, man kan ju ändå inte påverka de fasta avgifterna

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: ALTERNATIV till Vattenfall!!??
« Svar #3 skrivet: 17 feb-17 kl 14:26 »
Och det är inte alltid så bekymmersfritt att byta leverantör. Jag lägger hellre energin på att dra ner konsumtionen och om det vill sig väl bli off grid någon gång.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: ALTERNATIV till Vattenfall!!??
« Svar #4 skrivet: 17 feb-17 kl 15:22 »
En tusenlapp om året är pengar det också......! Men om det inte skiljer så mycket och inga hundralappar att spara på att byta.....jaa då är det väl bra som det är. Jag slösar absolut inte med elen och är inte någon stor konsument heller......och har Vattenfall vindkraft så kan jag kolla upp det lite mer.....tänkte bara om det fanns något bolag som skiljer sig i pris till det bättre.....

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: ALTERNATIV till Vattenfall!!??
« Svar #5 skrivet: 18 feb-17 kl 00:21 »
Det är väl bara att kolla vad de olika elhandlarna har för villkor och se om man hittar någon som både ligger bra till i pris och som använder energikällor som stämmer överens med ens egen ideologi. Det kan ju också spela en viss roll för bedömningen vilken ägare som ligger bakom bolaget i fråga.

Om man funderar på egen elproduktion - t ex att skaffa solceller + växelriktare för att sälja el till nätet - så är det ofta enklare och mindre byråkratiskt om man köper sin el av ett elhandelsbolag som har anknytning till områdets nätbolag. Om man inte tänker göra detta så kan man välja vilken elhandlare som helst.

Fundera också på om du vill sikta på fast eller rörligt elpris. Det beror bl a på hur din elförbrukning fördelar sig på olika årstider.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: ALTERNATIV till Vattenfall!!??
« Svar #6 skrivet: 18 feb-17 kl 22:25 »
Kolla in på elskling.se  . Där hittar du allt du behöver för att jämföra elleverantörer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser