Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjukt lamm  (läst 1563 gånger)

olle1122

  • Inlägg: 1
    • Östergötland
Sjukt lamm
« skrivet: 05 apr-16 kl 11:04 »
Hej! vi har ett lamm hemma i köket för att min far såg att lammet var sjukt och tog det hem. Lammet hade också blivit övergivet av modern. På internet står det att råmjölk är nyckeln till allt. Men vi har inte tillgång till råmjölk och vi behöver något liknande snabbt. Kan man laga till någon blandning själv hemma eller måste vi beställa på nätet och hoppas att han överlever tills det är framme. Eftersom att han är sjuk så har vi bråttom att få i han något.

Mvh Oliver

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Sjukt lamm
« Svar #1 skrivet: 05 apr-16 kl 11:11 »
Då måste du mjölka ur tackan eller någon annan tacka som lammat det senaste dygnet.

Om inte du har tillgång till någon tacka kan du ta råmjölk från flera olika kossor och blanda ihop det.

Lammet måste ha råmjölk inom några timmar för att överleva. I råmjölken finns bland annat antikroppar mot sjukdomar så utan det så dör de av minsta lilla.
Vi människor föds med antikroppar som vi får från moderkakan men lammen får sina via råmjölken.

Om lammet är äldre än ett-två dygn gör råmjölken ingen nytta så då kan ni lika gärna ge dem lammnäring. Det är för sent med råmjölk då.

Lamm som är nyfödda behöver mjölk ca var tredje timme. Lammnäring kan du köpa på granngården och andra foderbutiker.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Sjukt lamm
« Svar #2 skrivet: 05 apr-16 kl 11:25 »
Det finns även råmjölkersättning att köpa i små påsar. Borde finnas i välsorterade lantbruksbutiker.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser