Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vit ladugård utan kalk??  (läst 2657 gånger)

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
vit ladugård utan kalk??
« skrivet: 11 jul-15 kl 16:48 »
ska måla laggårn invändigt, den är byggd i trä, och vi har redan befintlig hemmastadd trämask... vad målar man med? har ju alla dom klassiska kraven; billig, bra och hållbar färg. med betoning på billig...  :-[
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: vit ladugård utan kalk??
« Svar #1 skrivet: 11 jul-15 kl 17:33 »
Förr slammade man fähusen invändigt med kalk. Vad har du emot det?
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: vit ladugård utan kalk??
« Svar #2 skrivet: 11 jul-15 kl 18:33 »
kalken gör träet poröst och gynnar på så sätt trämask... och den trivs så förfärligt bra redan som det är.... >:(
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Gilbert

  • Gäst
SV: vit ladugård utan kalk??
« Svar #3 skrivet: 11 jul-15 kl 18:53 »
Jag har använt granngårdens tekno "ranch" 549 SEK nånting för 9 liter.

Den är bättre än att använda kalk som bryter ner allt gammalt trä, ändå kalkar man för att man alltid gjort så. Förr = det fanns inget annat. Nu = det finns 100 tals av bättre alternativ.

Vi har städat bort allt kalk, och allt har blivit då mycket bättre. Det går dessutom att hålla rent.

Gilbert

  • Gäst
SV: vit ladugård utan kalk??
« Svar #4 skrivet: 11 jul-15 kl 19:01 »
Men man måste rengöra ordentligt, blåsa med högtryck och låta det torka. Oavsett färg är underlaget viktigt att det är rent.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: vit ladugård utan kalk??
« Svar #5 skrivet: 11 jul-15 kl 20:37 »
fast... är inte det en tät typ av färg, modell "plastfärg"? jag letar ju något som tillåter fukten att vandra, då det är ganska gott om just fukt i laggårn under vintern... min tanke ligger ju åt slamfärg, men då är det ljusgrå som gäller, och den va ju inte direkt ett billigt val.... :-\ alltså, kan man göra vit öppen färg utan att använda kalk?
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: vit ladugård utan kalk??
« Svar #6 skrivet: 11 jul-15 kl 21:12 »
kalken gör träet poröst och gynnar på så sätt trämask... och den trivs så förfärligt bra redan som det är.... >:(

Jaha......nu lärde jag mig någonting nytt. Tack för det.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: vit ladugård utan kalk??
« Svar #7 skrivet: 11 jul-15 kl 23:01 »
Nu är väl inte linoljefärg (vit alltså) den allra billigaste per liter, men den är inte speciellt dyr per kvm, den räcker långt! Den räcker betydligt längre än en liter "modern" färg i varje fall.

Den både andas och impregnerar trä, och i lagården, så behöver man kanske inte måla tre lager med superfinish, utan det räcker oftast med ett lager, där man dessutom spär med mer linolja (ungefär 50%) och en skvätt terpentin.

Så har vi gjort, både i gammalt kostall och i nytt häststall. Ladugården med vit färg (ingen kalk för att få färgen vit), och dels vitt men också ockragult i häststallet.

En häst fick näsblod vid kolikbehandling i vintras, och det syns inte ett spår av det nu. Det gick utmärkt att tvätta väggarna helt rena med kallt vatten och såpa.

Hans Gustafsson

  • Inlägg: 1
SV: vit ladugård utan kalk??
« Svar #8 skrivet: 25 dec-17 kl 07:42 »
Möss ogillar (klättra) i kalk, vilket också var ett skäl för kalkfärg invändigt, så som i min gamla matkällare. Tror inte flugor, insekter heller gilla den basiska kalken.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

772 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser