Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan de gå tillsammans?  (läst 1510 gånger)

MammaMia79

  • Inlägg: 63
    • Dalens fjäder och fä
Kan de gå tillsammans?
« skrivet: 01 feb-06 kl 22:53 »
Jag undrar en liten sak, har två fina linderödare, en sugga och en galt som jag gärna vill fortsätta ha tillsammans. men nu har jag hört att det finns en stor risk att han betäcker henne för tidigt, innan hon blir tillräckligt gammal för att klara en grisning på egen hand. Detta låter ju inget vidare trevligt, arma sugga om det skulle ske, men hur stor är risken egentligen? de är nu ca fyra månader gamla, har hört att de kan vara ihop max till ett halvårs ålder. Samma dilemma som kaninerna, vill ju att de ska få vara tillsammans, ensamhet är väl inte roligt just för något djur av det socialare slaget.

Vill helst ha mina djur på ett så naturligt sätt som möjligt, men måste jag dela på dem så grusas ju dessa planer lite, de måste då gå i varsin hage, det kan inte vara så särskilt naturligt i såfall. Snälla någon, ge mig ett bra svar.


Ronny

  • Inlägg: 1637
    • Skåne
Re:Kan de gå tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 02 feb-06 kl 00:50 »
Det är inte bra att en gylta blir betäckt tidigare än vid ca 1 års ålder, möjligen ett par månader tidigare. Det är inte samma sak med tamsvin som med vildsvin och linderödssvin är ett tamsvin. De mår inte alls illa av att vara tex nos i nos med varandra mellan 5-6 månaders ålder och 9-12 månaders ålder och du utsätter inte den ick fullt uitvecklade gyltan för onödiga risker i samband med hennes första grisning. Tänk också på att ge mineralfoder med kalk till de unga gyltorna som utvecklar sitt skelett. En del jordar är kalkrika och då behövs det kanske inte, men för säkerhets skull.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

MammaMia79

  • Inlägg: 63
    • Dalens fjäder och fä
Re:Kan de gå tillsammans?
« Svar #2 skrivet: 02 feb-06 kl 15:54 »
Tack för svaret!   :)

Då ska jag genast skilja av dem, och det där med fodret ska givetvis också ordnas snarast. Blev bara lite osäker då jag hört en sak av säljaren och sedan hört av andra lite andra saker. Men då man är nybörjare på linderödare, så tar man till sig allt man hör som kan vara till hjälp. Det där med foder var jag lite vilsen i ett tag, då uppfödaren rekommenderade en sak och man sen som sagt hör en annan.  Men man kan ju läsa av djuren rätt bra, det är ju egentligen bara att använda huvudet och tänka logiskt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 3 användare
Häggblomma, ärt, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser