Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare  (läst 3887 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Nybörjare
« skrivet: 13 sep-03 kl 23:05 »
Karin Berg
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 9:35 pm:    

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Ska ha ett par grisar till våren. Deras kompisar får stå inne hela sitt liv och det verkar inte så kul.
Så, vad behöver jag? De ska gå i vår blivande köksträdgård, är det tänkt, kanske med elstängsel.
Tips om litteratur, vad de ska käka, om de behöver skydd osv...
Hej från Karin  

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Nybörjare
« Svar #1 skrivet: 13 sep-03 kl 23:05 »
Karolina
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 9:46 pm:    

--------------------------------------------------------------------------------
Vi har också precis börjat med grisar.
Vi fick en linderödssugga i bröllopspresent förra sommaren,
sedan har vi skaffat ytterligare en och har nu en galt på
besök.
Vad vi har kommit framtill är att det går bra att grisar
stängs in med el, vad man bör tänka på är att det helst ska
vara vita breda trådar, så att grisarna ser dem bra.
De behöver bara ett enkelt vind och regnskydd.
Girar äter ju det mesta, vi ger våra (de delar med
hönsen och hundarna) det mesta ifrån köket.
Annars finns det en massa olika foder hos lantmännen. Vi ger
våra maximera ca 1liter om dagen och lite korn. Men nu är de
ju inte dräktiga och har nästan växt färdigt.
Men de är ju inte smala direkt så det är inte för lite ialla
fall.
Det har varit svårt att hitta information, på biblioteket,
där vi letar info, men jag vet att det fins en grisbok. Jag
vet att Nordpost säljer den och mycket annat som hör grisar
till.  
« Senast ändrad: 13 sep-03 kl 23:08 av admin »

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Nybörjare
« Svar #2 skrivet: 13 sep-03 kl 23:09 »
Sven Bergersjö
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 9:46 pm:    

--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan!
Attackerar inte grisarnarna hönsen och äter upp både fåglar
och ägg? De är ju allätare som vi.
Sven  

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Nybörjare
« Svar #3 skrivet: 13 sep-03 kl 23:09 »
Mocca
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 9:58 pm:    

--------------------------------------------------------------------------------
Grisarna ska ha solskydd och gyttjebad för att må bra på
sommaren. Gyttjebadet brukar grisarna fixa själva om man
bara häller/spolar dit vatten. Glöm inte att växla plats på
grisarna så att de inte går på samma markbit år ut och år in; parasittrycket ökar=sämre hälsa och tillväxt.  

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Re:Nybörjare
« Svar #4 skrivet: 13 sep-03 kl 23:09 »
Karin Berg
 Posted on Thursday, October 19, 2000 - 4:57 pm:    

--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Tack för era tips!
Kom på att jag inte vet så mycket om hur mycket veterinärkostnader och sådant kan gå på.
Är det några speciella sjukdomar man behöver tänka på, eller brukar grisarna hålla sig friska ändå?
Undrar Karin  

Alba

  • Gäst
Re:Nybörjare
« Svar #5 skrivet: 04 okt-03 kl 19:28 »
Det är alltid bra att vara förberedd! Skriv upp telefonnr till veterinär och t ex nödslakt på ett bra ställe, om nåt händer. Om din gris skadar sig eller blir sjuk är det till Distriktsveterinären du ska ringa, de behandlar stora djur, och kommer hem till dig. Veterinären förväntar sig att du kan handskas med ditt djur.
En gris är nästan omöjlig att hålla fast (när vi var nybörjare förra året var vi fyra man för att hålla fast en sugga och ge henne sprutan med antibiotika och hålla undan de andra grisarna som anföll oss där vi låg!) och då är en trynbrems bra att ha. Trynbremsen är ett ihåligt stålrör med en vajer inuti, vajern kommer ut i en ögla som man trär runt trynets överdel. Det paralyserar grisen som står blick stilla, och veterinären eller du själv kan undersöka vad som hänt.  
Låter grymt men är bättre för alla inblandade i och med att det går att vara snabb och noggrann.
Var noga när du väljer gris så att du inte får en "pellegris", minst i kullen, svag och sjuklig. Vad jag förstår har de rosa slaktsvinen lätt för att få problem med lederna, de är gjorda för att växa snabbt, inte att kuta runt i en hage.
I år har vi Linderödssvin, och det har varit en otrolig skillnad jämfört med de rosa svinen.
Lugnare och friskare.
Naturligtvis finns det undantag, känner till åtminstone en kvinna som har vanliga grisar som är minst fem år gamla och går i hage och är kelgrisar, utan problem.  

lollo

  • Gäst
Re:Nybörjare
« Svar #6 skrivet: 31 okt-03 kl 23:43 »
Det finns literatur om krav grisar... ekologisk grisuppfödning...
Som är bra...
Du kan tex låna det på biblioteket...
Ekologisk djurhållning.. finns även att köpa en pärm hos jordbruksverket...
kolla www.sjv.se

Man kan även gå kort kurs om krav grisar .. har själv gått en kors som länstyrelsen ordnade...

Läs även Håkan Hallanders bok Husdjur till husbehov...

Mvh
Lollo

Bådeoch

  • Gäst
Re:Nybörjare
« Svar #7 skrivet: 13 jan-04 kl 22:45 »
Hej! Jag är helt ny på den här sajten, men sommargrisar och diverse alternativt har vi hållit på med några år. Ett bra litteraturtips för nybörjare på gris är "Gris till husbehov" av Jens Kowalczyk. Den är utgiven på Bokskogens förlag. Ett annat bra litteraturtips är "Farmare på fritid" av Anne Nilsson. Utgiven på ICA bokförlag... men den har några år på nacken, så den kan vara svår att få tag på. Lycka till med hushållsgrisarna! Det är jätteroligt!!!

Mvh/Tord


Anna N

  • Inlägg: 29
Re:Nybörjare
« Svar #8 skrivet: 16 jan-04 kl 13:08 »
Grisar som går ute kan drabbas av rödsjuka (finns i jorden, ger feber och grisen blir rödflammig) och behöver då antibiotikabehandling. Det kan förebyggas om man vaccinerar grisen mot rödsjuka.
Grisar är verkligen härliga djur att ha!
Anna N


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

529 gäster, 4 användare
maiz, vidunderlig, LimJans, Tli

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser