Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Ruvar och ruvar men inga kycklingar  (läst 1156 gånger)

Pitabröd

  • Inlägg: 6
Hjälp! Ruvar och ruvar men inga kycklingar
« skrivet: 07 jun-19 kl 17:01 »
Tre av mina hönor har legat och ruvat hur länge som helst, jag har låtit dem ligga kvar en bra bit över de 21 dagar som de ska ligga och det har fortfarande inte blivit några kycklingar.

De två små kochin som ligger och ruvar ihop har dessutom inga ägg under sig längre, och de äggen är spårlöst försvunna (de har flyttat runt på sina ägg tidigare också, jag har tidigare hittat dem på en massa märkliga platser där de inte borde vara, kännt mig lite som en mamma som lagt tillbaka äggen udner dem hela tiden, den stora hönan som också ruvar har dessutom snott deras ägg flera gånger).

Den tredje hönan, Orpington, har bara ett av de märkta äggen kvar. Förstår inte alls var de andra har tagit vägen, men jag har sett att de käkat upp ett och annat ägg, så hon kanske har ätit upp dem?? Förstår inte heller varför det inte blivit kycklingar.. kanske tuppen är impotent :) ..?

Nåja. Jag har fått rådet att avbryta ruvningen, andra tips om hur jag ska göra eller varför det inte blivit kycklingar? Hönsen verkar friska och krya i största allmänhet...

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
Hjälp! Ruvar och ruvar men inga kycklingar
« Svar #1 skrivet: 07 jun-19 kl 21:13 »
En höna är inte alltid klok nog att avbryta sin ruvning på eget bevåg så får man hjälpa.

Jag har dock en höna som provat att ligga på sina ägg men det blev inget, sen skaffade jag några andra ägg och hon lade sig på dom också, så nästan 50 dagar. Hon såg inte mycket ut för världen sen men kycklingar hade hon.

O ja, tuppen kan vara impotent. Koka soppa på han.

Prova att isolera dom hönor som vill ruva så att äggen stannar och att inga andra kommer dit och sprätter.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Pitabröd

  • Inlägg: 6
SV: Hjälp! Ruvar och ruvar men inga kycklingar
« Svar #2 skrivet: 08 jun-19 kl 07:41 »
Jag är inne på att avbryta trots allt. Det får bli kycklingar nästa gång. Det kan inte på något sätt vara dåligt för dem att jag avbryter va? Hur lång tid kan det ta innan de accepterar att de inte ska ligga och glo in i väggen mer?

 

Efwa

  • Inlägg: 283
    • Uppland
SV: Hjälp! Ruvar och ruvar men inga kycklingar
« Svar #3 skrivet: 08 jun-19 kl 10:53 »
Min ena låg i tre månader, mitt i vintern. Efter ca 2 månader började jag försöka avbryta genom att lyfta ut henne i den kalla vintern.
Trots det tog det alltså nästan en månad.

Jag ville inte använda metoden; att kyla henne med hundbur. Det var ju närmare -10 grader och ingen som helst chans att sätta sig där hon vill. Så hon fick hålla på tills hon var klar.

Det var en tunn höna som kom ut ur ruvningläge men pigg och åt upp sig på ca 2 veckor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

768 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser