Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Ny sorts smultron-gubbar?  (läst 875 gånger)

Radar

  • Inlägg: 1690
    • Jämtland
Ny sorts smultron-gubbar?
« skrivet: 30 mar-20 kl 12:53 »
En tanke har slagit mig. Håller vi på att skapa en ny sorts smulgubbar?
Anledningen till att jag funderar på detta är att vi sedan några år satt sorten Regina. Förra året planterade vi några okända plantor från farsan och en planta med rosa blommor som troligen kommit med från någon fröblandning. Ca 15 m från jordgubbslandet växer vilda smultron.

Nu har vi sått frön från förra årets skörd. Jag antar att dessa frön bär med sig olika anlag från alla nämnda sorter. Alla blommade och gav bär av olika storlekar och smaker.
Hur fungerar det med det här? Är det möjligt att det någon gång i framtiden har utvecklats en egen sort om man fortsätter ta frön och sår?
Nu har jag inga drömmar om att faktiskt driva fram en egen sort, men jag är nyfiken på om det teoretiskt skulle vara möjligt.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser