Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bura drotting  (läst 4401 gånger)

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #20 skrivet: 02 jul-19 kl 21:31 »
Så hur gör du?

Spärrar upp yngel över spg 7-10 dygn innan avläggarbildning om den skall skapas med en ny äggläggande drottning. (Om den ska skapas med en kläckfärdig cell i en parningskupa är undantaget, men det sker i princip enbart tidigt under vår/försommar)
Då avläggaren skapas tar man bin och täckt yngel över spg. Garanterat utan ägg eller späda larver, och 99,5 % antagning.
När en gammal drottning skall bort ur ett produktionssamhälle så tas hon bort, och en avläggare med ungdrottning, ägg och yngel som vuxit sig stark och fyller en 10-ramars låda sätts genast över sh med ett ark tidningspapper mellan. Kanske en av 40 st drar upp egna drottningceller, annars klockrent tillvägagångssätt.

Fördelen är att man väljer dag och tidpunkt själv för ingreppen. Vare sig bina eller annat stör din planering.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #21 skrivet: 02 jul-19 kl 21:53 »
Spärrar upp yngel över spg 7-10 dygn innan avläggarbildning om den skall skapas med en ny äggläggande drottning. (Om den ska skapas med en kläckfärdig cell i en parningskupa är undantaget, men det sker i princip enbart tidigt under vår/försommar)
Då avläggaren skapas tar man bin och täckt yngel över spg. Garanterat utan ägg eller späda larver, och 99,5 % antagning.
När en gammal drottning skall bort ur ett produktionssamhälle så tas hon bort, och en avläggare med ungdrottning, ägg och yngel som vuxit sig stark och fyller en 10-ramars låda sätts genast över sh med ett ark tidningspapper mellan. Kanske en av 40 st drar upp egna drottningceller, annars klockrent tillvägagångssätt.

Fördelen är att man väljer dag och tidpunkt själv för ingreppen. Vare sig bina eller annat stör din planering.

Tack för svar! Märker du skillnad om man gär tvärtom, alltså låter avläggaren med nya drottningen stå underst?

Isåfall kan man ju göra dragbiavläggare från samhället som ska få sin gamla drottning utbytt för att efter ett tag nypa den drottningen och ställa (med tidningspapper mellan) ovanpå dragbiavläggaren?

Fodrar du under sammanslagning?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #22 skrivet: 02 jul-19 kl 22:20 »
Om det inte är drag så är det viktigt att drivfodra, svar ja. En bra drottning visar sin fulla potential först när det råder drag i kupan.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #23 skrivet: 02 jul-19 kl 22:48 »
Om det inte är drag så är det viktigt att drivfodra, svar ja. En bra drottning visar sin fulla potential först när det råder drag i kupan.

Yep! Men är det skillnad på att ställa det nyligen drottninglösa samhället ovanpå avläggaren med den nya drottningen eller spelar det ingen roll?

Vad är dina erfarenheter av att byta drottning i samband med invintring?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #24 skrivet: 02 jul-19 kl 22:56 »
På första frågan vet jag inte svaret. På andra frågan så fungerar det utmärkt att förena samhälle och avläggare så sent som vid invintring. Andra metoder för byte av drottningar senare än första halvan av maj månad i produktionssamhällena är inte tillförlitliga anser jag, då det ger för hög andel misslyckanden för att jag ska vara nöjd.

Driftsäkerhet och undvikande av överraskningar är en viktig aspekt i bedömningssporten biodling....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #25 skrivet: 02 jul-19 kl 22:58 »
På första frågan vet jag inte svaret. På andra frågan så fungerar det utmärkt att förena samhälle och avläggare så sent som vid invintring. Andra metoder för byte av drottningar senare än första halvan av maj månad i produktionssamhällena är inte tillförlitliga anser jag, då det ger för hög andel misslyckanden för att jag ska vara nöjd.

Driftsäkerhet och undvikande av överraskningar är en viktig aspekt i bedömningssporten biodling....

Ok! En sista (tror jag) fråga: om man ställer avläggaren ovanpå det samhälle man precis gjort drottninglöst, hur gör du med det samhällets skattlådor?

 

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #26 skrivet: 03 jul-19 kl 10:17 »
Men är det skillnad på att ställa det nyligen drottninglösa samhället ovanpå avläggaren med den nya drottningen eller spelar det ingen roll?

Jag tror resultatet blir att det också lyckas, men inte lika ofta.


MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #27 skrivet: 03 jul-19 kl 10:31 »
Jag tror resultatet blir att det också lyckas, men inte lika ofta.

Har du prövat? 😄

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #28 skrivet: 03 jul-19 kl 11:26 »
Nej, det skulle jag inte göra. Det här är ju ingen ovanlig situation för ett samhälle, att möta främmande bin. Gör man som Thomas föreslår så ger man samhället fördel av både intakt lagkapten och dessutom hemmaplan. Självklart är målet att helt undvika slagsmål, men det är det man måste planera för, och motverka.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #29 skrivet: 03 jul-19 kl 12:55 »
Nej, det skulle jag inte göra. Det här är ju ingen ovanlig situation för ett samhälle, att möta främmande bin. Gör man som Thomas föreslår så ger man samhället fördel av både intakt lagkapten och dessutom hemmaplan. Självklart är målet att helt undvika slagsmål, men det är det man måste planera för, och motverka.

Tack för svar! Hur skulle du göra med de nyligen drottninglösa samhällets skattlådor när man ställer på avläggaren med nya drottningen?

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #30 skrivet: 03 jul-19 kl 13:47 »
Hur skulle du göra med de nyligen drottninglösa samhällets skattlådor när man ställer på avläggaren med nya drottningen?

Jag svarar med en motfråga - vilka alternativ finns? Och varför?


MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #31 skrivet: 03 jul-19 kl 14:07 »
Jag svarar med en motfråga - vilka alternativ finns? Och varför?

Thomas beskrivning innebär ju att sätta avläggaren med ny drottning ovanpå ett annat samhälle som man gjort drottninglöst! Det innebär ju alltsom oftast att det hamnar skattlådor mellan de två samhällenas yngelrum! Hur gör man med dem?

hofboss

  • Inlägg: 428
  • Centrala Skåne
    • Skåne
SV: Bura drotting
« Svar #32 skrivet: 03 jul-19 kl 21:17 »
1. Skatta samhället, på med avläggaren och en tom skattlåda ovanpå om man misstänker att det är bra drag och/ eller mycket bin som behöver plats.

2. Sätt avläggaren ovanpå skattlådorna med spärrgaller emellan, låt dom förenas och möblera sedan om.

3. Lyft över skattlådorna på ett annat samhälle (utan bin) och sätt på avläggaren.

MagnusLey

  • Inlägg: 53
    • Västergötland
SV: Bura drotting
« Svar #33 skrivet: 03 jul-19 kl 22:14 »
1. Skatta samhället, på med avläggaren och en tom skattlåda ovanpå om man misstänker att det är bra drag och/ eller mycket bin som behöver plats.

2. Sätt avläggaren ovanpå skattlådorna med spärrgaller emellan, låt dom förenas och möblera sedan om.

3. Lyft över skattlådorna på ett annat samhälle (utan bin) och sätt på avläggaren.

Grymt svar! Tack 😄


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 8 användare (2 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, per.martinsson, Jon.b, Anders Flix, Lucy Rist

* Forum

* Om tidningen Åter



- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser