Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Storlek på hönshus?  (läst 4617 gånger)

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
Storlek på hönshus?
« skrivet: 27 sep-18 kl 23:37 »
Har funderat på att skaffa en liten hobbyflock någon gång nästa sommar, så just nu är det mesta i planeringsstadiet; men jag undrar lite över storlek på hönshuset. Just nu är planen ca 5 höns i en byggnad på 6 kvadrat, varav 4 för hönsen och 2 för lite förvaring. Lite större än det rekommenderade 1/2 kvadrat per höna, men det kan bli ganska mycket snö här så det är nog bra med lite yta inomhus. Det jag är lite orolig för då är att det kanske blir för kallt om de inte kan värma upp ett för stort hönshus själva?

Om någon råkar ha råd om storlek på hönsgård(ar) också så vore det toppen.Bor i närheten av en skog så jag är lite nervös för att släppa dom lösa, men samtidigt vill jag undvika månlandskap som deras enda utomhusmiljö.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Storlek på hönshus?
« Svar #1 skrivet: 28 sep-18 kl 08:38 »


Har funderat på att skaffa en liten hobbyflock någon gång nästa sommar, så just nu är det mesta i planeringsstadiet; men jag undrar lite över storlek på hönshuset. Just nu är planen ca 5 höns i en byggnad på 6 kvadrat, varav 4 för hönsen och 2 för lite förvaring. Lite större än det rekommenderade 1/2 kvadrat per höna, men det kan bli ganska mycket snö här så det är nog bra med lite yta inomhus. Det jag är lite orolig för då är att det kanske blir för kallt om de inte kan värma upp ett för stort hönshus själva?

Om någon råkar ha råd om storlek på hönsgård(ar) också så vore det toppen.Bor i närheten av en skog så jag är lite nervös för att släppa dom lösa, men samtidigt vill jag undvika månlandskap som deras enda utomhusmiljö.


Ett tips isf är att sätta typ hönshuset i mitten o bygga tre lr fyra gårdar runt. En bör de ha tillgång till jämt å ja den blir öken så jag ströar. De andra kan du växla mellan så det gröna hinner växa upp eller om du gör dem större kan du växelodla med hönsen, det lär ju inte va mycket ogräs kvar efter de dragit fram ett tag. Jag såg nån som byggde gångar för hönsen runt befintligt trädgårdsland så fick de hålla efter sniglar osv

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Storlek på hönshus?
« Svar #2 skrivet: 28 sep-18 kl 08:46 »
Jag har minsta sortens skogskojan till mina som är fyra stycken just nu men de går fria på dagarna o hittar på hyss. Du kan ju göra extra isolerad låda runt sovpinnen om du är bekymrad över värmen. Man kan göra en egen variant av kakelugn fast mini med tre lerkrukor liten större störst på ett lerfat o ett värmeljus där du låter mitten krukan ha en lite glipa från fatet o du lägger typ ett mynt över hålet på yttersta krukan. Men du måste göra så de inte river ut lr kommer åt med tanke på brandrisken. Strö på vintern på golvet gärna en par dm tjockt så ger det värme oxå.

Postat med Alternativ.nu´s app


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Storlek på hönshus?
« Svar #3 skrivet: 28 sep-18 kl 22:01 »
Jag har något större hönshus med 10cm isolering i väggarna och ca 30 i golv och tak och där har jag 11st hönor och de klarar att hålla uppe värmen själva.
Tveksamt om 5 höns klarar värma upp 4 kvadrat stuga, den bör nog vara väl isolerad i så fall.
Sen är det ju även så att de gärna sitter ganska tätt tillsammans, när mina sover på natten sitter hela gängen på samme pinne i ena hörnet av hönshuset.

Utegård har jag ca 25 kvadrat med tak över hela och sen ca 200 kvadrat med nät som inte har tak där vi släpper ut dem när vi är hemma.

har hört siffror på att man bör ha runt 20 kvadrat utegård per höna om man vill hålla det hyfsat grönt, jag har mina i en hundgård och lagt plattor runt så det smälter in ganska bra även om det är ogräsfritt.


Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Storlek på hönshus?
« Svar #4 skrivet: 28 sep-18 kl 23:16 »
har hört siffror på att man bör ha runt 20 kvadrat utegård per höna om man vill hålla det hyfsat grönt, jag har mina i en hundgård och lagt plattor runt så det smälter in ganska bra även om det är ogräsfritt.
Jag har hört 10m2/höna. I sommar har jag haft det och trots torkan så har det hållit sig grönt. Tidigare har jag haft fler djur och det har ändå varit grönt (men hade inte klarat den här torkan). Mina gr på 170m2 och det kan ju vara så att när man kommer över en viss gräns så minskar behovet/ny individ.

Till TS.
Ska du bygga hus så planera för fler djur än du i nuläget ska skaffa. Vi är nog många som kan skriva under på att de har en tendens att bli fler med tiden  ::) ;D
Genbank för Gotlandshöns

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Storlek på hönshus?
« Svar #5 skrivet: 29 sep-18 kl 02:28 »
Oj, 10m2 per höna vet jag inte riktigt om jag har plats med, det kanske blir månlandskap åt dom ändå. Vi får se när planeringen kommit lite längre.

Men tja, man har ju hört att det ska finnas lite extra plats för eventuellt utökat intresse, ska se över hur mycket isolering det kommer att bli för att fixa värmefrågan dock. Det är fullt möjligt att det blir en värmelampa också så att silkesbollarna kan torka lite lättare om de skulle bli blöta, har funderat på det sedan tidigare, så det blir nog mer aktuellt nu.  :)

Dwrgi

  • Inlägg: 50
    • Övriga världen
SV: Storlek på hönshus?
« Svar #6 skrivet: 30 sep-18 kl 12:09 »
Det är ju bra om du har en del med tak och även skydd från sidan, eller åtminstone lådor eller något liknande som de kan söka skydd under. Hönor klarar ju kylan bättre än vätan.

Till våra myskankor tog vi en överbliven plåt och böjde till ett valv (en rad tegelsten på insidan och tältpinnar på utsidan för att hålla fast plåten) och satte en annan skiva som gavel mot vinden och det var tillräckligt för att hålla både marken och djuren torra och det var populäraste stället trots fina hus. Så det behövs inte alltid vara så avancerat!

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Lini

  • Inlägg: 41
    • Hälsingland
SV: Storlek på hönshus?
« Svar #7 skrivet: 02 okt-18 kl 17:39 »
Har just varit ute och mätt lite i det gamla igenvuxna potatislandet som är tänkt att bli hönsgård, och det visade sig att mitt ögonmått är helt åt skogen. 44-54 kvadratmeter hönsgård (utan hönshuset inräknat) är nog fullt möjligt trots allt, så med lite tur kanske det inte blir månlandskap, särskilt då silkeshöns är lite mindre än de flesta.
Peppar peppar...

Ska dock definitivt se till att det blir vissa skyddade platser, det är en åker åt ena hållet so blåsten kan bli rätt jobbig, och det vill jag inte att de små mamsellerna ska behöva dras med. Öppningslådan eller vad man nu kallar det får öppnas är det lite mindre blåsbenägna hållet.

Tack så mycket för råden. :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

574 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, LMC400, Tångräkan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser