Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förvara humle fram till plantering  (läst 872 gånger)

aelisabk

  • Inlägg: 3
    • Hälsingland
Förvara humle fram till plantering
« skrivet: 24 mar-18 kl 10:41 »
Jag har köpt några nya humleplanteror och undrar hur jag ska förvara dem fram till jag kan plantera dem och när det är lämpligt att plantera dem.


Vi har för närvarande ett snödjup på drygt en meter.

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Förvara humle fram till plantering
« Svar #1 skrivet: 18 apr-18 kl 15:20 »
Jag vet inte när ni postade detta, men i slutet av nästa månad tror jag att tjälen så smått börjar släppa, när ni kan få ned spaden i jorden ordentligt och det år lätt att gräva så kall de ned.
De vill ha rikligt med gödsel (men bränn inte de nya rötterna, lägg det nära ytan, mylla inte ned för mycket rå gödsel i början, humle är dock inte så känslig om man jämför med tex fruktträd som är betydligt mer känsliga) då de växer mycket kraftigt nu till våren och skall bygga upp hela bladverket från grunden.

Man kan lagra dem svalt i tex en hink med jord, de skall hållas något fuktiga så att roten inte torkar ut helt men på sparlåga, sedan startar man roten med mer vatten och näring när den hamnat där den skall.

Jag skall själv plantera humle snart när det går att gräva i backen här... :)

Lycka till!

Humle är en tacksam växt som nog kommer att skänka er mycket glädje, dessutom är den en trevlig medicinalväxt.







Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

206 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser