Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smaksätta olja  (läst 2356 gånger)

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
Smaksätta olja
« skrivet: 01 jul-20 kl 10:05 »
Ska lägga in timjan, oregano och citronmeliss bla, i oljor. Ska det torkas först, och hur länge ska det stå?
Vilken olja är bäst till detta? Tänkte inte steka i det. Mvh Karin

kentaur47

  • Inlägg: 85
    • Dalsland
SV: Smaksätta olja
« Svar #1 skrivet: 02 jul-20 kl 13:42 »
Rapsolja tror jag funkar utmärkt. Har använt det till ramslök flera gånger
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Smaksätta olja
« Svar #2 skrivet: 02 jul-20 kl 13:54 »
Var lite försiktig med att lägga in växter i olja. Det kan bildas Botulin av det. Mer info här https://www.land.se/halsa/botulism-av-vitlok-i-olja/
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Smaksätta olja
« Svar #3 skrivet: 02 jul-20 kl 20:43 »
Olivolja funkar också bra. Kolla bara noga att örterna är rena och att de inte möglar. låt stå någon vecka i rumstemperatur men håll koll! Sila av örterna om du ska förvara oljan en längre tid. Ett annat alternativ är att blanchera hackade örter snabbt i kokande vatten (lägg dem i durkslag och doppa i vattnet några sekunder) och mixa tillsammans med oljan. Den håller inte så länge men kan nog förvaras en vecka eller så kylskåp.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Smaksätta olja
« Svar #4 skrivet: 08 jul-20 kl 07:18 »
Var lite försiktig med att lägga in växter i olja. Det kan bildas Botulin av det. Mer info här https://www.land.se/halsa/botulism-av-vitlok-i-olja/
Ok! Det var bara vitlök det gällde, som jag förstod av artikeln. Tack

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Smaksätta olja
« Svar #5 skrivet: 08 jul-20 kl 07:20 »
Rapsolja tror jag funkar utmärkt. Har använt det till ramslök flera gånger
Tack! Ska kryddorna torkas först, el hur blir det mest smak?

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Smaksätta olja
« Svar #6 skrivet: 08 jul-20 kl 07:21 »
Olivolja funkar också bra. Kolla bara noga att örterna är rena och att de inte möglar. låt stå någon vecka i rumstemperatur men håll koll! Sila av örterna om du ska förvara oljan en längre tid. Ett annat alternativ är att blanchera hackade örter snabbt i kokande vatten (lägg dem i durkslag och doppa i vattnet några sekunder) och mixa tillsammans med oljan. Den håller inte så länge men kan nog förvaras en vecka eller så kylskåp.
Tack! Ska kryddorna torkas först? Eller hur blir det mest smak?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Smaksätta olja
« Svar #7 skrivet: 08 jul-20 kl 10:26 »
Ok! Det var bara vitlök det gällde, som jag förstod av artikeln. Tack


Det gäller alla situationer där man riskerar få med jord (även om det bara är pyttelite) ned i oljan.


Använder man oljan för stekning är det inget problem för giftet förstörs av höga temperaturer men om man exempelvis ringlar den över en sallad är det en risk.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

kentaur47

  • Inlägg: 85
    • Dalsland
SV: Smaksätta olja
« Svar #8 skrivet: 08 jul-20 kl 12:48 »
Tack! Ska kryddorna torkas först, el hur blir det mest smak?
Jag har lagt i det färskt, altså utan att torka. I glasburk med lock, ställt i rumstemperatur, kanske2-3 veckor, sedan silat i ftån bladen och hällt på flaskor.
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Karin Svedberg

  • Inlägg: 21
    • Ångermanland
SV: Smaksätta olja
« Svar #9 skrivet: 11 jul-20 kl 20:29 »
Jag har lagt i det färskt, altså utan att torka. I glasburk med lock, ställt i rumstemperatur, kanske2-3 veckor, sedan silat i ftån bladen och hällt på flaskor.
Mmm gör så då, låter gott!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser