Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  100 m2 vad ska jag ha i mitt land!  (läst 7141 gånger)

Webmaster

  • Inlägg: 56
    • Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« skrivet: 17 sep-06 kl 23:19 »
Hej!

Jag har precis gjort mitt köksland till 100m2. Kan jag få några tips om grönsaker som både jag och djuren kan avnjuta under en längre tid än just sommarmånaderna.

Gärna lite tips om hur jag bäst göder jorden. (Jag har fri tillgång till gödsel från fågel, lama, getter) Både halmblandat och rent.
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

rosita51

  • Inlägg: 881
    • Skåne
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #1 skrivet: 18 sep-06 kl 06:14 »
Morötter, jordärtskockor, lök i alla former, potatis, kål och bönor är grönsaker som kan lagras och användas hela året. Det finns ju fler grönsaker som kan frysas för att användas senare.
Lycka till med ditt köksland!  :)
MVH Rosita zon 1

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #2 skrivet: 18 sep-06 kl 06:56 »
Odla i våningar, så räcker ytan till mer. Och förläng säsongen "åt båda håll" med odlingsväv och någon drivbänk.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #3 skrivet: 19 sep-06 kl 21:22 »
Glöm för all del inte att olda baljväxter. Proteinrik föda åt både människor och djur. Sockerärtor, gråärtor, bönor av alla olika slag. Blasten från morötter och ärtor går bra att ge till djuren. + alla andra grödor som är lite sämre.
kan själv

Bo

  • Inlägg: 4238
Runt landet
« Svar #4 skrivet: 20 sep-06 kl 11:40 »
skall du ha rådjursstängsel av två våningar fårstängsel i vilket störbönor får sno sig. Hos Runåbergs hittar du Prizewinner rosenböna som kan skördas späd för infrysning eller mogen då man tar vara på fröna. - Enorm skörd. - Eller Neckargold störböna som också ger väldig skörd av vaxbönor för infrysning.


Webmaster

  • Inlägg: 56
    • Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #5 skrivet: 21 sep-06 kl 23:01 »
Tack för alla idéer, men hur odlar man i olika våningar?
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #6 skrivet: 22 sep-06 kl 08:51 »
Du kan t ex ha uppstammade bärbuskar och odla annat under dessa, lågväxande mellan rader av högväxande, bär (smultron, jordgubbar) på höjden i tunnor,... Det finns massor av knep för att utnyttja tid och yta. Snabba rädisor mellan rader av långsam kål, tidiga sorter och sena sorter av de flesta grödor. Planera noga!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Webmaster

  • Inlägg: 56
    • Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #7 skrivet: 22 sep-06 kl 11:38 »
En annan dum fråga, när är det bäst att gödsla? Jag brukar gödsla tidig vår (Så fort tjälen gått ur) och sen gödslar jag på hösten efter jag tagit upp mina grödor.

Jag har gödsel från get, ko, lama, höns. Jag brukar blanda ihop dom olika sorterna.
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #8 skrivet: 22 sep-06 kl 12:05 »
Väl brunnen gödsel och kompost kan man lägga på på hösten, mer lättlöslig gödsel som hönsskit m.m. bör man inte lägga på förrän på våren för att minska urlakningen av näringsämnen. Ju bättre brunnen/komposterad gödseln är desto mindre näringsförluster får man när den ligger på jorden över vintern.

Krävande grönsaker mår också bra av extra gödsel under tillväxtsäsongen, antingen att man täcker marken med färskt gräsklipp eller annan grönsamassa eller att man vattnar med gödselvatten av t.ex. nässlor eller hönsskit.

Det är också bra om man kan täcka jorden över vintern, med löv, halm, torrt gräs m.m. som skyddar jordytan och stimulerar microlivet, maskar och andra småkryp jobbar på under täcket och hjälper till med grävandet och gödslandet.

Ylwa

  • Inlägg: 35
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #9 skrivet: 22 sep-06 kl 14:25 »
Ska man inte så på hösten så är det generellt bättre att gödsla på våren. Vill man av någon anledning ändå gödsla på hösten är det som sagt bra att gödsla med mindre lättillgänglig näring. Frågan är om väl brunnen kompost eller stallgödsel inte är just lätttillgänglig näring och det som man i så fall skulle gödsla med på hösten är obrunnen gödsel, gärna med mycket halm? All gödsel (ja, inte täckmaterial förstås) ska myllas ner för att minska kväveförlusterna. Rätta mig om jag har fel.  Lite info finns här:
http://www.greppa.nu/download/18.43ad4a101ebba75a6800032/PrR4_Hostgodsling.pdf

Bo

  • Inlägg: 4238
Jag gödslar aldrig
« Svar #10 skrivet: 22 sep-06 kl 17:07 »
till morötter utan de får nöja sig med vad som finns kvar från förra året då där alltid växte något annat. Potatis skall ha snålt med gödsel annars blir det bara blast. Det är väl bara gurkväxter och kål som inte kan få för mycket utan att smak och kvalité försämras.

Webmaster

  • Inlägg: 56
    • Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #11 skrivet: 23 sep-06 kl 00:23 »
Om man nu är sugen på att plantera något vid den här tiden på året, vad kan man då tänka sig för att kunna skörda något tidigt på våren?

Det vore bra om man kunde förlänga grönsakssäsongen länge. Jag har idag kört på mycket plocksallad (Lång säsong) och morötter, samt baljväxter för näringens skull. Men skulle vilja så på samma ställe minst 2ggr per säsong.

Men jag blev mycket sugen på att i tidigare tips använda sig av olika våningar, skulle vara kul att se någon skiss på detta.
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Bo

  • Inlägg: 4238
Växter behöver
« Svar #12 skrivet: 23 sep-06 kl 11:14 »
ljus, näring, fukt och helst lucker jord till rötterna. Ibland kan man vinna något genom att blanda olika grödor som inte konkurrerar om ovanstående lika mycket som med samma sort. T ex djuprotad gröda med sådan med ytliga rötter och kväveproducerande gröda med kvävekrävande.

Man kan odla spenatbeta i skuggan av andra grödor eftersom den trivs i halvskugga. Man kan ha störbönor intill andra grödor om fukten räcker till.

Med störbönestängsel runt grönsakslandet som lutar något utåt, blir skuggningen nära noll.

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #13 skrivet: 23 sep-06 kl 12:10 »
Hej!

Lite udda och utanför ämnet, men värt att nämna tycker jag.

Min bror berättade att han talat med en kille på Tjörn, som odlade potatis (Färsk tjörnpotatis är ett begrepp här i krokarna).
Han funderade på att gräva ner en slang i potatislandet. Denna slang skulle anslutas till en gammal värmepanna, genom att elda i den och pumpa runt varmt vatten i potatislandet, så skulle man kunna få fram färskpotatis före alla andra, och kunna ta bra betalt.

Någon som provat detta (även för annat än potatis)?

Edgar

Bo

  • Inlägg: 4238
Hjälper inte
« Svar #14 skrivet: 23 sep-06 kl 13:34 »
mot utstrålningsfrost vilket är det som brukar sabba den alltför tidiga potatisen.

Men odla tidig potatis i växthus måste ju löna sig om man efter skörden kan ha gurka och annat där ändå. Då sätter man redan på hösten och skördar kanske i maj. - Har inte prövat själv.

« Senast ändrad: 23 sep-06 kl 13:37 av Bo »

Webmaster

  • Inlägg: 56
    • Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #15 skrivet: 23 sep-06 kl 17:41 »
Men jag känner en person som sätter potatis i halmströt från djuren och han brukar få nypotatis på julafton. Så jag tänkte testa detta i år på några kvm.
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #16 skrivet: 24 sep-06 kl 08:32 »
Men jag blev mycket sugen på att i tidigare tips använda sig av olika våningar, skulle vara kul att se någon skiss på detta.

Jag kan inte göra en rak streck ens med linjal, så skiss får du klara dig utan.

Det handlar bara om att odla lägre grödor under de som är högre. Om du ex har uppstammade bärbuskar, kan du under dessa odla kål. När grönkålen har stuckit iväg i höjden kan du så rädisor under. Svårare än så är det inte. Om du dessutom sår snabba grödor mellan de mer långsamväxande, kan du utnyttja odlingsytan ännu mer. Då hinner du skörda ex plocksallat innan de övriga grödorna har vuxit till sig och kräver mer plats.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Webmaster

  • Inlägg: 56
    • Småland
    • Stjärnås Djur och Fjäder
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #17 skrivet: 24 sep-06 kl 10:56 »
Jag är tacksam för alla svar jag fått och jag har redan börjat planera inför nästa vår
Om ett hönshus är ett hus där höns bor i, vad är då ett skithus?

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #18 skrivet: 24 sep-06 kl 12:25 »
Glöm inte rödbettor kålrötter palsternackor och rovor om du gillar det.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Ajon

  • Inlägg: 112
    • -
Re:100 m2 vad ska jag ha i mitt land!
« Svar #19 skrivet: 10 dec-06 kl 23:52 »
Du frågade om gödsling, gräsklipp är helt suveränt. Blanda gräsklipp med halm och annat tort organiskt material, detta täcker du runt plantorna med under själva odlingssäsongen, har självprovat det under en längre tid, blir då ganska oberoende av grundgödsling, tillsätter dock stora mängder komposterat stallströ. Täckodlining är dock det som ligger mig varmast om hjärtat.
Vi bor utanför Valdemarsvik, har två barn och hund, katter, Gotlandskaniner, Kindahöns, Svensk blå anka, fjällkor, linderödsvin, nordsvenska brukshästar som skötter jord- och skogsbruket. Odlar fett med grönsaker. Tror på den svarta fanan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 3 användare
xaelanar, alternaiv, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser