Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra odlingsböcker, mest grönsaker!  (läst 2910 gånger)

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Bra odlingsböcker, mest grönsaker!
« skrivet: 11 jun-05 kl 15:47 »
Lena Israelsson skriver otroligt intressanta trädgårdsböcker. Mest om grönsaker, men även lite blommor. Framförallt bra information om grönsaker man inte kan köpa i affären och som inte säljs i den vanliga frökatalogen. Odlingsteknik i olika länder, gamla och udda sorter beskrivs.
Hennes böcker vänder sig till alla intresserade, trevliga att bläddra i, inspireras av och rena uppslagsverken.

Köksträdgården - det gröna arvet (1996)
- Om gamla och bortglömda grönsaker och hur man odlar dem.

Ciderboken (1997)
- Om att göra sin egen cider.

Odla orientaliskt (1998)
- Hur gör de i asien för att få ut maximal skörd på liten yta? Det finns en mängd bladgrönsaker som passar i vårt klimat, och odlingsteknik som funkar bra på liten yta på kolonilotten eller hemma i rabatten.

Handbok för köksträdgården (2000)
- Stor bibel på över 400 sidor som tar upp odlingsmetoder, grönsaker, kryddor och bärodling. Tror att om jag skulle välja en enda trädgårdsbok skulle jag välja denna.

Jordens täppor (2002)
- Besök i olika länder hos olika småskaliga odlare. Visar på speciella odlingsrekniker, roliga grödor som kanske inte går att odla här men som är intressant att läsa om.

Cityodling (2004)
- Om odling på trånga ytor. Balkongen och lotten.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Bra odlingsböcker, mest grönsaker!
« Svar #1 skrivet: 06 okt-05 kl 12:46 »
Hennes böcker är för mig som bibeln för religiösa. De ligger ständigt på nattduksbordet. :)
kan själv

Kiddo

  • Gäst
Re:Bra odlingsböcker, mest grönsaker!
« Svar #2 skrivet: 11 nov-05 kl 23:27 »
Jag hade velat få tag i "Handbok för köksträdgården" men den är slut på förlaget och finns inte på adlibris och bokus. Om någon ser den i nån annan internetbokhandel får ni gärna tipsa mig!

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Bra odlingsböcker, mest grönsaker!
« Svar #3 skrivet: 14 nov-05 kl 18:32 »
Hej Kiddo!

Sökte på www.bokfynd.nu och hittade "Handbok för köksträdgården" på Internetbokhandeln.

http://www.internetbokhandeln.se/_114MJ1GCMS/X/bok9146175393.html?ref=bokfynd

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Kiddo

  • Gäst
Re:Bra odlingsböcker, mest grönsaker!
« Svar #4 skrivet: 13 dec-05 kl 00:22 »
Försökte köpa den där men då står det att den är slut på förlaget, vad synd! De luras som har kvar den i butiken med pris och allt.
Tack så mycket för att du letade åt mig! Det var snällt.  :)
« Senast ändrad: 13 dec-05 kl 00:27 av Kiddo »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

288 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser