Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slåtterbalk.  (läst 977 gånger)

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
Slåtterbalk.
« skrivet: 26 jun-23 kl 13:00 »
Vilken slåtterbalk är bäst? Jag har bestämt mig för att köpa en slåtterbalk. Lieslåtter är miljövänligare o bättre men jag är inte så duktig på det. Kollat på testvinnare men det är inte samma som vunnit något test, inte ens samma märke. Finns en från AL-KO för 11300 kr. Stora hjul och klarar tjockt ogräs och sly, står det. 87 cm bred och det räcker. Men det står inte vart de är made in...

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Slåtterbalk.
« Svar #1 skrivet: 27 jun-23 kl 09:09 »
Vi köpte en AL-KO och blev till en början mycket besvikna. Motorn var en kines och startapparaten havererade nästan direkt. Vi fick en ny på garantin och tuffade vidare. Nästa säsong gick även denna startapparat sönder och då fanns det inga fler i Sverige!. Då bytte vi ut hela motorn mot en Briggs Stratton och det gick utmärkt eftersom motorfästena stämde. Det här hände för många år sen och jag vet inte vilken motor som AL-KO har idag.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Slåtterbalk.
« Svar #2 skrivet: 27 jun-23 kl 09:59 »
AL-KO är väl från början ett tyskt företag men jag misstänker att många av deras småmaskiner är kinatillverkade idag. Släpvagnsmateriel (axlar, draganordningar, påskjutsbromsar mm) som de ligger bakom tycks dock åtminstone in i ganska modern tid ha varit tysktillverkade.
Ett sätt att luska ut saken är om tillverkare, importör eller återförsäljare har bruksanvisningar mm liggande ute på nätet, titta då på tillverkardeklarationen (kan även kallas t ex CoC, Certificate of Conformance , Försäkran om överensstämmelse eller något liknande), och se efter vilket testlabb som har granskat maskinen inför CE-märkning. Ofta har testningen gjorts i tillverkarlandet.

Reservdelar till de vanliga kinasmåmotorerna brukar aldrig vara några problem att få tag i, men man kanske inte ska vänta sig att kunna köpa dem över disk via den firma som har importerat maskinen som motorn satt på. Det brukar vara lättare att köpa sånt på nätet (Ebay, Aliexpress, Wish etc). Och det lönar sig att lägga ner lite detektivarbete i god tid innan man börjar behöva reservdelar, så man vet vad motorn i fråga är känd under för varumärken mm utomlands, om den kanske är en direkt kopia av någon motor från en stor japansk tillverkare etc.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Slåtterbalk.
« Svar #3 skrivet: 28 jun-23 kl 13:31 »
Skrev och en försäljare av AL-KO slåtterbalk och fick snart svar. De tillverkas i Italien och har en B o S -motor och reservdelar finns att få. Han sände en brukarmanual också, så det låter ju bra.

Tiomilaskogen

  • Inlägg: 294
    • Dalarna
SV: Slåtterbalk.
« Svar #4 skrivet: 29 jun-23 kl 16:45 »
Vår AL-KO har gått problemfritt sen vi bytte motor.  Tror att den är en bit över 10 år.
De fick förmodligen många reklamationer eftersom det inte gick att få fram någon ny reservdel på vår maskin trots att garantin fortfarande gällde.

Nina W

  • Inlägg: 3997
    • Värmland
SV: Slåtterbalk.
« Svar #5 skrivet: 02 jul-23 kl 22:36 »
Vår AL-KO har gått problemfritt sen vi bytte motor.  Tror att den är en bit över 10 år.
De fick förmodligen många reklamationer eftersom det inte gick att få fram någon ny reservdel på vår maskin trots att garantin fortfarande gällde.

Ok, då köper jag en AL-KO nu snart. Har man ingen ko som betar gräs så får en al-ko göra jobbet.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 2 användare
Malin80, Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser