Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beg varmvattenberedare, vad tänka på?  (läst 831 gånger)

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
Beg varmvattenberedare, vad tänka på?
« skrivet: 04 nov-18 kl 10:41 »
Hej!
För det första vill jag tacka alla för för all kunskap ni delar med er! Ovärderligt när man befinner sig semiisolerad utan egen kunskap.

Nu är det så att jag måste hitta en billig (1000-2000kr) varmvattenberedare. Den kommer uppgraderas i framtiden.
Men vad ska jag leta efter och tänka på under letandet?
En nibe från 1981 eller noname från 2016?

Vi är två vuxna och fyra barn.

Allt gott!

Kristoffer

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Beg varmvattenberedare, vad tänka på?
« Svar #1 skrivet: 04 nov-18 kl 11:03 »
På kommunens återvinningsstationer finns det många som är hela, helst om du söker dig till nån, där det bor mycket utlänningar (Ej flyktingar)
De är inte kloka när de ska renovera sina nyinköpta hus, de slänger hur mycket hela saker som helst.

Sist jag var där kastade de från ett dödsbo
Ny polermaskin i osprättad låda, med kvitto och garanti kvar.
Diverse handverktyg, mycket Bahco och Hazet
3 oljefat diesel (200 liter)
Fina äldre fönster med karm.
Några oöppnade rullar isolering.
4 st Volvo B18/20 motorer, med overdrive växellådor och en massa ammat till 140 serien.

Det blev fullt lass när jag for hem och en dryg månadslön rikare.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Beg varmvattenberedare, vad tänka på?
« Svar #2 skrivet: 04 nov-18 kl 11:35 »
Hehe jo tack. Folk slänger hejdlöst. Man lever gott på svinn från andra.
Har ingen station i närheten dock så det får bli ett billigt inköp. Särskilt då jag saknar Vvs erfarenhet, då måste det funka när jag väl kopplat in den. 🙂

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Beg varmvattenberedare, vad tänka på?
« Svar #3 skrivet: 04 nov-18 kl 12:09 »
Om vi återgår till grundfrågan:

Vilken storlek på varmvattenberedare behöver du? Det känns som om minst 100 liter kan behövas för en så pass stor familj.

Ska den matas med enfas 230 V, enfas 400 V eller trefas? Trefasberedare är absolut att föredra eftersom de belastar elnätet jämnare, det är mindre risk att det blir överlast på någon fas så att huvudsäkringar går vid sämsta tänkbara tillfälle. Därnäst enfas 400 V. Tyvärr är många moderna lågprisberedare avsedda för enfas 230 V, bara för att de ska kunna säljas i samma utförande i hela Europa, även i länder där bostäder ofta bara har enfas indraget.

Vad har du för monteringsmöjligheter för den? Ska den hängas på vägg (den måste i så fall vara kraftig med tanke på vad en så stor beredare väger när den är vattenfylld) eller ställas på golv?
Ska vattenanslutningarna vara upptill eller nertill?

Måste den vara möjlig att tömma för att frostsäkras, om det skulle bli aktuellt att kallställa huset?

Har ert vatten några särskilda kemiska egenheter som man måste ta hänsyn till när man väljer material i beredaren? Emaljerade beredare med offeranod kan t ex få kort livslängd (eller kräva att man tittar till offeranoden stup i kvarten) om vattnet är surt eller aggressivt,  rostfria beredare anses å andra sidan kalka igen lättare om vattnet är hårt och lär kunna ge otrevlig lukt åt vattnet i vissa fall.

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Beg varmvattenberedare, vad tänka på?
« Svar #4 skrivet: 04 nov-18 kl 13:56 »
Det var många intressanta saker att tänka på. Tack!
Beg marknaden är ju inte jättestor i min prisklass, så jag undrar ör det bättre med en nibe från säg mitten av 80-talet än en nyare billig?
Ang el så tänkte jag parallellkoppla ett uttag som är ensam i sin grupp, kan man ha både enfas 230 och 400v i då?
Har inte gjort något med el eller vatten tidigare men är händig så jag tänker att det borde funka.

torbjorn

  • Inlägg: 13763
    • Medelpad
SV: Beg varmvattenberedare, vad tänka på?
« Svar #5 skrivet: 04 nov-18 kl 14:22 »
Normalt har ju en enfasgrupp 230 V, dvs den är ansluten mellan en fas och nollan i elcentralen.  Om det finns lediga säkringsplatser kan det gå att koppla om den till en enfas 400 V-grupp, men det är nog bäst att du undviker att försöka dig på sådana kopplingar själv, det bör någon med mer kunskaper om elinstallationer och föreskrifter få göra. En enfas 400 V-grupp får INTE ha några vanliga vägguttag, den ska ENDAST användas för fast ansluten 400 V-utrustning såsom varmvattenberedare eller vissa elradiatorer.
Om beredaren ska ha trefas 400 V, så måste det finnas en ledig trefasgrupp i centralen och en 4-ledarkabel fram till platsen för beredaren.

En gammal beredare är ju lite av att köpa grisen i säcken. Man vet ju inte om den bara är några månader från att rosta sönder och börja läcka.  Under alla förhållanden bör man innan köp studera typskylten och ev inkopplingsanvisningar som finns på luckan över anslutningsplinten, för att få klart för sig vad den har för anslutningsmöjligheter. Helst bör man också skruva ur offeranoden och kolla att det finns material kvar på den. Om den är helt bortfrätt och man kan befara att beredaren har gått länge på det sättet, så ska den bli MYCKET billig om det ska vara mening att ta vara på den.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 4 användare
Kengus89, Galaxie, javill, LillaY

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser