Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snart föds min lilla valp!!  (läst 8002 gånger)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:Snart föds min lilla valp!!
« Svar #20 skrivet: 23 aug-06 kl 11:58 »
Citera
ja bedömmer hundens utseende är ju det man gör på hundutställningar.
Blandis finns ju för blandrashundar att gå med i, dom arrangerar utställningar med. Inte för att jag kan förstå hur en sån bedömning går till men.. kanske nån som kan förklara det för mig:)
Hur ser den "finaste" blandrashunden ut? Det finns ju ingen rasstandard så förstår verkligen inte
Inte så svårt förstå om man förstår hur en frisk o sund hund ska se ut! Dvs fungerande kropp, välvårdad och trevlig.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Lusa

  • Gäst
Re:Snart föds min lilla valp!!
« Svar #21 skrivet: 28 aug-06 kl 13:13 »
Men vadå "fungerande" kropp?
en drever går ju knappast att jämföra med en labrador, men båda har sunda friska fungerande kroppar.

Det finns ju hur många sorters former och utseenden på hundar som helst och alla kan vara sunda och fungerande. Då handlar det om vad just den domaren har för uppfattning om vad som är sunt och fungerande, och där finns det ju lika många uppfattningar som det finns domare.
Med vissa undantagsfall så har alla hundar på en blandrasutställningen mycket väl funderande,friska kroppar och ett trevligt temprament. Annars får dom förhoppningsvis inte delta!


Vilket skojjigt lotteri!

« Senast ändrad: 28 aug-06 kl 13:51 av Lusa »

Vickie

  • Gäst
Re:Snart föds min lilla valp!!
« Svar #22 skrivet: 06 sep-06 kl 13:51 »
« Senast ändrad: 06 sep-06 kl 13:56 av Vickie »

Lusa

  • Gäst
Re:Snart föds min lilla valp!!
« Svar #23 skrivet: 07 sep-06 kl 12:39 »
vilken sötpropp!  :)

Vickie

  • Gäst
Re:Snart föds min lilla valp!!
« Svar #24 skrivet: 07 sep-06 kl 23:09 »
Tack Lusa! ;D ja hon är helt underbar, *längtar såååå*

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:Snart föds min lilla valp!!
« Svar #25 skrivet: 15 sep-06 kl 19:25 »
Många blandrashundar bär på betydligt bättre gener än sina "renrasiga" kusiner.

På vilket sätt då? Om du menar den gamla myten att "blandraser är friskare" så är den en sanning med modifikation. I första generationen, ja, i de som följer, nej.

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Snart föds min lilla valp!!
« Svar #26 skrivet: 28 sep-06 kl 20:06 »
hej fred.  :)
jag håller med dig fullständigt i vad du säger.
ikväll klockan 21.00 visar "Insider" precis det fred menar.
missa inte!!!

Hundraser överhuvudtaget (och framavlingen av raser vi ser som rena) är ju överhuvudtaget inget hundarna valt. De parar sig gärna med andra raser.
Och många av de problem som rasklubbsivrarna nu försöker bli av med är direkta resultat av deras egna ivrighet att få fram valpar som överrensstämmer med deras mänskliga syn på hur deras idealhund bör se ut.
Hundarna själva har väldigt lite val i frågan.

Hela hunduppfödningsbranchen stinker skit om du frågar mig och värst är de uppfödare som avlar på utseende. De tar ofta noll hänsyn till vilka konsekvenser deras konstgjorda lek med gener har för hundarna så länge hundarnas utseende passar deras egen smak och tycke.

Men tids nog lär väl världen få upp ögonen även för denna djurhantering och liksom vissa människogrupperingar tvingas inse att för tät avel efter x antal generationer för med sig allvarliga konsekvenser.
En mängd "folk" har börjat upptäcka det när det nu drabbar dem själva och förhoppningsvis märker dom det när det drabbar deras djur också.





mvh

hanzzon

  • Inlägg: 209
  • Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
Re:Snart föds min lilla valp!!
« Svar #27 skrivet: 28 sep-06 kl 20:27 »
22.00 skall det naturligtvis vara.  :)
mvh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 4 användare (2 dolda)
addebadde, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser