Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bo i skogen  (läst 50788 gånger)

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Bo i skogen
« Svar #40 skrivet: 23 jan-11 kl 04:08 »
Vad i helvete ska du göra i skogen .....gör något meningsfullt  med livet istället,ut o gå med gamla socialt arbete mm.mm

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Bo i skogen
« Svar #41 skrivet: 23 jan-11 kl 04:24 »
Vad ska du göra när du närmar de 50+ då orkar inte kroppen så mycket som man var 20,30år o full av ideer..

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #42 skrivet: 23 jan-11 kl 04:52 »
Vad i helvete ska du göra i skogen .....gör något meningsfullt  med livet istället,ut o gå med gamla socialt arbete mm.mm

Det är verkligen inte meningsfullt för alla att jobba med socialt arbete. För att det ska vara givande både för den anställde och kunden så krävs att att den anställde trivs med sitt jobb. Och alla trivs inte med att jobba med exempelvis dementa (jag är en av dom - jag klarar inte av det). Och det är inget fel på det, vi är alla olika.

Jag tycker att det var väldigt föraktfullt och trångsynt av dig att skriva så.
//Lina

brainghost

  • Inlägg: 140
    • Småland
SV: Bo i skogen
« Svar #43 skrivet: 23 jan-11 kl 04:58 »
Jag menar verkligen  inte att att det inte är fel att hjälpa gamla o dementa ,men det känns fel för mej att bara sitta i skogen när så många gamla behöver komma ut o bara sitter o väntar av sin sista tid, de var osxå unga i gång o hade spring i benen.........

synaptikk

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #44 skrivet: 23 jan-11 kl 06:08 »
Verkar ju inte som du orkat läsa hela mitt inlägg över huvud taget Brainghost. Anledningen att jag skriver det är att jag kanske inom en hyfsat snar framtid ställs inför dilemmat att bli hemlös för att kunna plugga klart eller överge drömmen om att jobba i socialt arbete och ställa mig på industrigolvet igen och vantrivas. Och jobb med gamlingar behöver man knappast en socionom examen för att jobba med. Det är lite "tyngre grejer" som familjemissförhållande, omhändertagande av barn och unga, missbrukarvård, hemlöshet, immigrationsproblematik, olika förvaltningar. osvosv. Så det är just de instanserna jag ska jobba inom som nu sätter käppar i hjulet för mig... ohh the irony. =)
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Bo i skogen
« Svar #45 skrivet: 23 jan-11 kl 09:18 »
Vad ska du göra när du närmar de 50+ då orkar inte kroppen så mycket som man var 20,30år o full av ideer..
Tala för dig själv...

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: Bo i skogen
« Svar #46 skrivet: 23 jan-11 kl 12:01 »
Jag behöver el till LED-elysning; Klarar sig säkert år om bara de gick på bilbatteri. Annars behöver jag för Mobil och Laptop. Laptoppen kan juh ladda när jag är i skolan mest. Den har driftstid på 6-8h så borde klara mig rätt bra på det. Transistorradio kan jag köra med vanliga AA. Sen hade jag juh velat smälla på feting stereon då och då eftersom musik är mitt liv mångt och mycket. =P

Flytta runt baland vänner är rätt uteslutet eftersom jag mått progresivt sämre sednan jug flyttat hit och isolerat mig i mer och mer... har typ inga vänner, dessutom är det en mindre håla såå folk är nog inte så öppna för sådant. Hade jag bott kvar i gbg eller Malmö hade det nog funkat.

Dupstrat har jag gjort en del; ej efter mat dock utan bara efter möbler och tyg... men det är väl lite samma där, kanske finns något enstaka ställe, men det är en mindre stad så nog lite svårare än i typ gbg.

Tack för din input.

PS: försökte riva uppsägningen av min lägenhet så jag kunde bokvar här ialf till augsti kanske när de blir tivingade att kasta ut mig, men det visade sig att de måste göra en ny kontraktsomprövning innan jag får tillbaks kontraktet och eftersom jag varit seg med lite betalningar och sånt så finns det en viss chans att de river kontraktet fast jag vill ha tillbax det... Det sura är att det är det kommunala bolaget och de är typ helt dominerande på fastigheter i kommunen så det kommer bli typ omöjligt att få något annat oxå.

Så tanken är att du befinner dig som flykting i ditt eget land, mer eller mindre.

Du behöver komma ner till enkla lösningar som håller dig över ytan tills du kan landa någonstans. Du behöver också på något sätt se till att det som tagit ner dig inte upprepas när du efter en jävla massa vedermödor kommit tillbaka igen. Det sistnämnda är viktigast, det vet du. Inget djur på jorden är så farligt som människan och just nu är du ensam med den farligaste av människor, du själv. Se till att du inte faller på eget grepp. Du är ganska nära att göra det, tyvärr. Ta hjälpen där du får den. Du är flykting och har inte råd att vara stolt om du ska klara dig. Tänk bara på vad du själv skulle föreslå en person i din egen situation.

Hittade en dynamoradiolampa på internet. Den har lyse, radio och möjlighet att ladda mobilen. ...och den fungerar utan 220V. På så sätt kan du helt skippa de tre tunga bilbatterierna. Flyktingar kånkar inte på bilbatterier, ju. För att du skulle få musik fattas då bara en vettig mp3-utrustad mobil, om du inte redan har det. Hörlurar räcker nog även för den som vill bli aning hörselskadad ;). Dynamolampan jag hittade kostade 299 kronor, förresten. Laptopen får du släpa med dig och ladda där du kan.

Ett tips för att du ska hålla dig varm. Se till att ditt "tält" inte samlar fukt. Ju fuktigare det blir desto kallare blir det för dig.
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

pålle

  • Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #47 skrivet: 23 jan-11 kl 12:14 »
Verkar ju inte som du orkat läsa hela mitt inlägg över huvud taget Brainghost. Anledningen att jag skriver det är att jag kanske inom en hyfsat snar framtid ställs inför dilemmat att bli hemlös för att kunna plugga klart eller överge drömmen om att jobba i socialt arbete och ställa mig på industrigolvet igen och vantrivas. Och jobb med gamlingar behöver man knappast en socionom examen för att jobba med. Det är lite "tyngre grejer" som familjemissförhållande, omhändertagande av barn och unga, missbrukarvård, hemlöshet, immigrationsproblematik, olika förvaltningar. osvosv. Så det är just de instanserna jag ska jobba inom som nu sätter käppar i hjulet för mig... ohh the irony. =)
Tycker du får göra som många andra bita i det sura äpplet och ta det jobb som bjuds det har många före dej fått gjort   tror du alla får göra det som är roligt  det är det som kalas livet,

MickeMård

  • Inlägg: 1704
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Bo i skogen
« Svar #48 skrivet: 23 jan-11 kl 13:11 »
Jag tycker verkligen inte att du ska bita i det sura äpplet.

Fan va surt att jobba med något man inte vill bara för att man måste. Det har jag gjort flera gånger och hoppas att jag kommer slippa göra det igen. Det är verkligen att ta död på livsglädjen. I alla fall var det så för mig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Beatrice Aurore

  • Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #49 skrivet: 23 jan-11 kl 13:31 »
Fan va surt att jobba med något man inte vill bara för att man måste. Det har jag gjort flera gånger och hoppas att jag kommer slippa göra det igen.

Det ingår väl i livserfarenhet? Fick man skicka sina räkningar till någon annan som vill betala dem vore det ju skönt med sovmorgon var dag!

pålle

  • Gäst
SV: Bo i skogen
« Svar #50 skrivet: 23 jan-11 kl 13:33 »
Jag tycker verkligen inte att du ska bita i det sura äpplet.

Fan va surt att jobba med något man inte vill bara för att man måste. Det har jag gjort flera gånger och hoppas att jag kommer slippa göra det igen. Det är verkligen att ta död på livsglädjen. I alla fall var det så för mig.
Men Micke det är tyvärr så för det stora flertalet livet är ingen dans på rosor att för värkliga sina drömmar är väl ganska få förutan där men menar ja inte bara att man ska ge upp dom hursomhelst men i blad måste man.

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Bo i skogen
« Svar #51 skrivet: 23 jan-11 kl 13:55 »
Man har jo altid den mulighet ,at ge upp ,så det måste være den aller sidste tanke!!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

kiml

  • Inlägg: 202
  • Svensk lantras
    • Lappland
SV: Bo i skogen
« Svar #52 skrivet: 23 jan-11 kl 14:03 »
Annars går det att arbeta ett halvår eller år vid rullbandet men leva så knapert som möjligt och använda de sparade slantarna till att slutföra studierna. Har man ett mål med det så blir det lättare. Då behöver man inte "flytta ut i skogen" för den sakens skull.

Men vill man bo i skogen är det väl bara att göra det. Bara man är medveten om vad man ger sig in på.

Baribal

  • Inlägg: 18
    • Uppland
    • Skogsliv
SV: Bo i skogen
« Svar #53 skrivet: 23 jan-11 kl 15:23 »
Hej synaptikk,

Din berättelse är mycket intressant. Beklagar de problem du råkat ut för och hoppas allt löser sig till det bästa. Jag tror din idé om att dra till skogs är bra, i a f under sommarmånaderna. Sen tror jag att det är en stor fördel att ha provat på det innan man flyttar ut på allvar. Att sätta sig ensam i skogen när man är i obalans är väl det som låter tveksamt i mina öron. Men det har gjorts förut. Kanske kan du låna någons hund eller annat sällskap? Personligen tror jag den bästa investeringen du kan göra är att försöka skaffa några vänner, även om det är lättare sagt än gjort.

Jag behöver el till LED-elysning; Klarar sig säkert år om bara de gick på bilbatteri. Annars behöver jag för Mobil och Laptop. Laptoppen kan juh ladda när jag är i skolan mest. Den har driftstid på 6-8h så borde klara mig rätt bra på det. Transistorradio kan jag köra med vanliga AA. Sen hade jag juh velat smälla på feting stereon då och då eftersom musik är mitt liv mångt och mycket. =P

Vad jag undrade är betydligt ytligare; tror du din dator klarar sig ute i skogen? De kommer att bli väldigt fuktigt och det kommer nog tyvärr betyda slutet för din dator. Är själv ganska beroende av det tekniska, utför 95% av mitt jobb med laptop och mobil men även privat använder jag dem mycket. Därför undrar jag hur du tänkt, jag skulle själv ta dem med på äventyr om det gick. Men en mobil är mycket lättare att skydda. Kanske du kan lämna datorn i skolan? Om du sett filmerna med Skogs-Artur som jag länkade till i någon liknande tråd så säger han att hela hans garderob ruttnade bort vid ett tillfälle. Underskatta inte fukten.

Gillar din idé om att gräva ner ett elverk, själv har jag funderat på solceller, men det är givetvis stor skillnad i kapacitet. Du verkar ha en del idéer, tack för att du delar med dig.

synaptikk

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #54 skrivet: 23 jan-11 kl 17:12 »
Tack och lov har jag lyckats göra mig av med den svenska pliktrogenheten och lojaliteten som står som ett skaft uppstoppat i röven på många fortfarande. Politikerna gnäller på att det är hög ungdomsarbetslöshet och att unga och yngre vuxna hellre sitter på arslet än jobbar.

Tror fan det när hela näringslivet knullat oss i röven hela 00-talet genom att ta bort all trygghet och möjlighet till en stabil tillvaro genom att anlita dessa jävla plågoandar till bemannings-företag. Där ligger felet, dessa företag urhålar arbetsmarknaden och får företag att bara i längre och längre utsträckning enbart se till kortsiktiga investeringar i stället för att planera för framtiden. Jag har haft 1 betald semester på 10 år inom arbetslivet nu innan jag ville börja plugga och ständigt bara hoppat från jobb till jobb. Ibland haft dubbla jobb och jobbat upp till 15-16 timmar / dygn. Är det konstigt att man tillslut får nog och bara rasar.

Typiskt att det skulle hända nu när jag faktiskt börjat på vägen mot vad jag vill vara. Men så är det och nu måste jag över det hindret. Men givetvis tar jag emot andra lösningar om sådanna går att ordna. Just nu ser det rätt mörkt ut. Men ja, jag bor hellre i skogen ett halvår- till ett år än ställer mig på ett fabriksgolv igen för att bli en siffra i ett diagram som går att justera upp och ned efter behag.

Jag tänkte väl att en del av fukten skulle absorberas av backdropsen på insidan väggarna och mossan som jag har som isolering mellan, men det kanske är för lite. hänga upp lite c02-filter kanske funkar?
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #55 skrivet: 23 jan-11 kl 17:30 »
Små samhällen har ju också ofta övergivna byggnader lämpliga för squatting, ett bra alternativ när vintern kryper på.

Folk som skriver "det är bara att bita ihop och jobba" saknar insikt i hur det är och kan väl låta bli att skriva om dom inte har något positivt att bidra med.

Dessutom - man behöver inte alls ta vilket skitjobb som helst för att förverkliga sina drömmar.

Det viktigaste för mig, är att man varje dag när man går och lägger sig, är nöjd med det man har gjort under dagen. Har man slösat bort större delen av dagen med att göra något man avskyr kan det vara väldigt svårt att vara nöjd med det.

Tänk om du dör imorgon? Kan du stå för hur du spenderade dina sista 24 timmar?

Prova på att bo i skogen! Absolut!

Man behöver inte pengar för att förverkliga sina drömmar, såvida man inte drömmer om pengar.
//Lina

synaptikk

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #56 skrivet: 23 jan-11 kl 17:49 »
Jo, kanske där uppe, men skåneland är inte så avfolkat direkt. Tror inte det ligger några squattlämpliga hus inom pendlingsvastån. Skulle vara någon övergiven industrilokal man kan tälta i då som fortfarande har elen på. Men det kan nog bl lite dyrt om farbror blå dyker upp =) (plus alla kids som kanske hittar en och förstör.)
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Bo i skogen
« Svar #57 skrivet: 23 jan-11 kl 17:52 »
http://rostsverige.blogs.se/

Skåneland är det nog rätt trångt i... men industrilokaler är perfekta squatlokaler :D. Det viktiga är väggarna och taken, kan du sen slå upp ett tält inne i så klarar du nog vintern fint.
//Lina

Patrik i Skåneland

  • Inlägg: 116
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #58 skrivet: 23 jan-11 kl 18:15 »
Man ska fan aldrig ge upp det som man verkligen strävar efter, det som känns rätt!

Och har man kommit i obalans är skogen eller att bara vara ute den bästa medicinen, en massa sol, frisk luft och vackra omgivningar är en bra startmotor :D i motsats till industrilokaler som bara är deprimerande...

Jag känner ju inte dej Synaptikk, och kan inte ge dej råd om dina val, men vill iaf säja att jag tycker du ska göra det som känns rätt och se möjligheterna och inte låta det som känns jobbigt bli till ett hinder! ja du fattar säkert vad jag försöker säja, försöker peppa lite!

Jag ser att du också bor i Skåneland, och jag ska bo i tält fr.o.m. februari så vill du glida förbi och snacka lite så är det bara att säja till!!
Gå inte och dö förrän du har levt!

synaptikk

  • Inlägg: 13
    • Skåne
SV: Bo i skogen
« Svar #59 skrivet: 23 jan-11 kl 18:29 »
Tack för ert stöd. Vart kommer du hänga i grova drag Patrik? Själv blir det i Nord-östra isf.
The real voyage of discovery consists not in seeking new landscapes but in having new eyes.
-Marcel Proust


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser