Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?  (läst 12566 gånger)

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #20 skrivet: 12 mar-19 kl 08:48 »
Är en Honda CR-v från 98 ett idiotiskt val? drar den massa bensin och går sönder hela tiden??

Jag har tittat på Saab, dom är värkligen bra pris för mycket bil. Men jag får myrkrypningar av att jag minns obehagliga människor i min bardom som kört saab.

"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

docswood

  • Inlägg: 192
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #21 skrivet: 12 mar-19 kl 08:59 »
Det är en helt okey bil. Har en granne som är helt nöjd med sin -98:a, den har gått 48000mil i huvudsak runt Östersundsområdet.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #22 skrivet: 12 mar-19 kl 09:26 »
Det är en helt okey bil. Har en granne som är helt nöjd med sin -98:a, den har gått 48000mil i huvudsak runt Östersundsområdet.

Den jag tittat på har gått ca 20 000 mil. Så finns chans att den har några mil kvar då.. Ska till "stan" imorgon, funderar på att besöka en bilhandlare bara för att titta på olika bilmodeller.
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #23 skrivet: 12 mar-19 kl 09:35 »
Är en Honda CR-v från 98 ett idiotiskt val? drar den massa bensin och går sönder hela tiden??

Jag har tittat på Saab, dom är värkligen bra pris för mycket bil. Men jag får myrkrypningar av att jag minns obehagliga människor i min bardom som kört saab.

Haha samma här fast med cr-v! Och den första generationen är så otroligt ful. Ser ut som en misslyckad amfibiebil :)
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #24 skrivet: 12 mar-19 kl 11:02 »
Haha samma här fast med cr-v! Och den första generationen är så otroligt ful. Ser ut som en misslyckad amfibiebil :)

Haha vilken tur att vi inte ska köpa bil tillsammans då ;) Konstigt egentligen, att val av bil är så emotionellt. Det är ju egentligen bara något som ska ta en från A till B....
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #25 skrivet: 12 mar-19 kl 11:30 »

Men skałl barn regelbundet åka i bilen skall de kanske sitta i baksätet, med tanke på krock(o)säkerheten. Om där överhuvudtaget finns några säkerhetsbälten. Har för mig att Volvo hade bälten bak, finns säkert någon på forumet som har bättre koll på det.

Krav på säkerhetsbälten i baksätet tror jag kom från 1972 års modell. Men många biltillverkare hade bälten bak redan tidigare, i bilar som skulle säljas på svenska marknaden.

 

fastfrusen

  • Inlägg: 1200
    • -
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #26 skrivet: 12 mar-19 kl 11:56 »
Har fått nos på en Volkswagen Golf 1.8 Highline från 98 för 4500.
Avgasvärderna är helt fläng trots ny olja och filter..

Några fler teorier än att avgassytemet läcker?
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

  • Gäst
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #27 skrivet: 12 mar-19 kl 13:18 »
Fastfrusen!

Om du brukar köra samma väg på landet några år i rad så borde du ha sett att vid visa vissa hus står en bil eller flera som aldrig flyttar på sig. Om du i stan kollar BAKOM lågpris bilsäljare eller billiga verkstäder så kommer du upptäcka flera, ibland ett helt kompani med sena 80 och 90 talsbilar, samma sort som står på landet, som aldrig rör på sig. Med stor sannolikhet tillhör Golfen du frågar om samma kategori.

Om  det vore så enkelt som att laga avgassystemet så hade antagligen Golfen och de andra vraken varit besiktigade och rullat på vägarna. Istället är det luftmassemätare, ett obekant antal sensorer på korsan tvärsan, glapp i kablar emellan dessa o s v som kan krångla.

Att felsöka deras elfel är lite av lotteri. Har du tur går det på 1 timme. Har du otur verkar det ha löst sig på 1 timme, men efter 2 dagar stannar bilen med 'samma' fel. Eller så lägger du 20-60 timmar på felsökning utan att bilen börjar rulla eller klarar besiktningen.

Hör lite då och då folk säga att de gillar att meka. Men det är sällan jag hör samma personer säga att de också gillar eller brukar laga elektronik. Frågan är om man inte behöver båda färdigheterna för att kunna reparera en bil tillverkad efter 1988-90.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #28 skrivet: 12 mar-19 kl 13:25 »
Klokt resonemang piggetröska. Håller helt med dig. Elfel är bland det värsta. Rost går att laga utan massor av kunskap eller verktyg. Mer mekaniska lösningar än elektriska lösningar är något som jag iallafall siktar på.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #29 skrivet: 12 mar-19 kl 17:24 »
Har fått nos på en Volkswagen Golf 1.8 Highline från 98 för 4500.
Avgasvärderna är helt fläng trots ny olja och filter..

Några fler teorier än att avgassytemet läcker?

Har på senare tid tryckt ihop flera bilar som känns som nya och varit helt rostfria, med samma besiktningsresultat.
Sista köpte jag en Opel med ca 6000 mil på mätaren, för jag behövde däcken och sen gick den till skrot.
Från och med nu köper jag inga "lite nyare bilar" för jag tycker de är hopplösa att hålla på med.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #30 skrivet: 12 mar-19 kl 18:25 »
Har fått nos på en Volkswagen Golf 1.8 Highline från 98 för 4500.
Avgasvärderna är helt fläng trots ny olja och filter..

Några fler teorier än att avgassytemet läcker?

Läs av felkoder först. Eftersom lambdavärdet är lågt och både HC och CO höga, så får motorn alldeles för fet bränsleblandning.
Troliga felorsaker:
1) Igensatt vevhusventilation, trasiga slangar till den eller liknande. Vanligt på bilar som bara har gått i småkörningar och sällan eller aldrig får gå flera timmar i sträck med genomvarm motor. En del VW har en backventil i vevhusventilationen, med ett gummimembran som kan bli hårt med tiden.
2) Trasig termostat så att motorn aldrig blir riktigt varm.
3) Fel på motortempgivaren, så att insprutningssystemet tror att motorn inte har blivit varm. Det är vanligt på VW att den blir "halvdålig", så den mäter fel men det blir aldrig någon felkod för trasig givare. Observera att om bilen har skilda givare för motorstyrsystem och tempmätare, så är det givaren för motorstyrsystemet som ska misstänkas i detta fall. INTE givaren för tempmätaren.
4) Fel på lambdasonden eller skadat kablage (t ex krypström eller avbrott i jordledning) till den. Det har hänt på Golf att kabeln till lambdasonden bränns sönder om jordflätan till motorn är dålig eller lös, då går all startmotorström genom lambdasondskabelns skärm vilket den inte alls tål.
5) Bilen är konverterad för körning på E85, men ägaren har tankat bensin ändå.
6) Om motorn har centralinsprutning (Mono-Motronic, sitter på den 1,8 l 66 kW-motor som användes i Golf III fram till '98): Luftförvärmningen ur funktion av någon anledning (t ex trasiga slangar eller fastrostat spjäll.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #31 skrivet: 12 mar-19 kl 19:35 »
Piggetröska,
Nu har jag medvetet blandat lite i ditt senaste inlägg bara för att jag tycker det är kul att koreans småbil från -00 nämns i samma inlägg som diskussion om krocksäkerhet och ifall det ens finns bälten bak :)

Fastfrusen,
Tänk efter nu är min spontana tanke. Vill du verkligen köpa något från 80-talet? Ska du köra barn och dig själv ska du ha krockkuddar och allmän standard på grejerna. Köp en Saab. En katalysator byter du om du behöver, turbon kommer ge upp men det har den säkert redan gjort mellan 7 och 10 000 mil och är redan bytt. Så stora är de inte tycker inte jag, visst är den större än småbilarna men du får ju en helt annan kvalitet än något från korea eller frankrike. ABS vill man ha tycker jag, men så mkt andra hjälpmedel får du inte i en sån här.
Här har du en utmärkt bil från 2002 för under 10 tusen, 16 k mil:
https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3_5_dorrar_2_0_T_150hk_84144744.htm?ca=15&w=1
Du glömde nämna tändkassetterna som varje saabägare hade med sig i reserv i bagaget för att kunna byta i vägrenen om det behövdes, vilket det ofta gjorde

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #32 skrivet: 12 mar-19 kl 19:39 »
Klokt resonemang piggetröska. Håller helt med dig. Elfel är bland det värsta. Rost går att laga utan massor av kunskap eller verktyg. Mer mekaniska lösningar än elektriska lösningar är något som jag iallafall siktar på.
Jag lagar mycket hellre elfel än rost. För det finns nog inget jag hatar mer än rost på gamla bilar. Och efter att man lagat upp rosten går det ju bara till nästa saltade vinter innan det kommer tillbaka. Och när det kommer till insprutning är mekanisk insprutning (K-jet) mycket värre att hålla på med än de tidiga elektroniska (L-jet, motronic) som satt i måna europeiska bilar på den gamla goda tiden. Jag tycker inte heller om elektronik i bilar men det finns annat som är värre.

piggetröska

  • Gäst
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #33 skrivet: 12 mar-19 kl 20:28 »
Black Sheep, du tillhör den lyckliga skaran som både kan svetsa och felsöka el  :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #34 skrivet: 12 mar-19 kl 20:34 »
Black Sheep, du tillhör den lyckliga skaran som både kan svetsa och felsöka el  :)
Bara jag slipper felsöka K-jetronic och gamla äckliga förgasare  ;)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #35 skrivet: 12 mar-19 kl 21:05 »
Du glömde nämna tändkassetterna som varje saabägare hade med sig i reserv i bagaget för att kunna byta i vägrenen om det behövdes, vilket det ofta gjorde

De där tändkassetterna tillverkades av SEM i Åmål.  SEM gjorde också tändsystem till Husqvarna motorsågar mm en gång i tiden, och de var ungefär lika (långt från) driftsäkra.
SEM och andra Åmåls-firmor har i många år varit bra på rent elektromagnetiska saker - allt från tändmagneter med brytare till de gigantiska roterande omformare som används för strömförsörjning till det svenska järnvägsnätet - men det verkar som om de borde hålla sig borta från elektronik.
SEM har för övrigt hållit på med tändsystem i över 100 år vid det här laget, firman kom till under första världskriget som en kristidstillverkning av tändmagneter som inte längre gick att importera från Tyskland.


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #36 skrivet: 12 mar-19 kl 21:07 »
Bara jag slipper felsöka K-jetronic och gamla äckliga förgasare  ;)

K-jetronic är i alla fall trevligare än de ännu äldre mekaniska insprutningssystemen som byggde på dieselteknik.
Och det kan ha sina sidor att felsöka och reparera gamla dieselpumpar också.

sayerbýr

  • Inlägg: 721
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #37 skrivet: 12 mar-19 kl 21:41 »
De där tändkassetterna tillverkades av SEM i Åmål.  SEM gjorde också tändsystem till Husqvarna motorsågar mm en gång i tiden, och de var ungefär lika (långt från) driftsäkra.
SEM och andra Åmåls-firmor har i många år varit bra på rent elektromagnetiska saker - allt från tändmagneter med brytare till de gigantiska roterande omformare som används för strömförsörjning till det svenska järnvägsnätet - men det verkar som om de borde hålla sig borta från elektronik.
SEM har för övrigt hållit på med tändsystem i över 100 år vid det här laget, firman kom till under första världskriget som en kristidstillverkning av tändmagneter som inte längre gick att importera från Tyskland.
Aha! Där kom svaret alla väntat på! haha nu vet vi varför det står tåg och dräller överallt. De har glömt ta med sig den dära mojängen ;)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

piggetröska

  • Gäst
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #38 skrivet: 12 mar-19 kl 22:50 »
Aha! Där kom svaret alla väntat på! haha nu vet vi varför det står tåg och dräller överallt. De har glömt ta med sig den dära mojängen ;)

Nu har du chansen att tjäna storkovan och samtidigt bli nationalhjälte! ☺️

pacmyc

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: Lättmekad bensinsnål bil billig, finns det?
« Svar #39 skrivet: 25 mar-19 kl 01:59 »
Piggetröska,
Nu har jag medvetet blandat lite i ditt senaste inlägg bara för att jag tycker det är kul att koreans småbil från -00 nämns i samma inlägg som diskussion om krocksäkerhet och ifall det ens finns bälten bak :)

Fastfrusen,
Tänk efter nu är min spontana tanke. Vill du verkligen köpa något från 80-talet? Ska du köra barn och dig själv ska du ha krockkuddar och allmän standard på grejerna. Köp en Saab. En katalysator byter du om du behöver, turbon kommer ge upp men det har den säkert redan gjort mellan 7 och 10 000 mil och är redan bytt. Så stora är de inte tycker inte jag, visst är den större än småbilarna men du får ju en helt annan kvalitet än något från korea eller frankrike. ABS vill man ha tycker jag, men så mkt andra hjälpmedel får du inte i en sån här.
Här har du en utmärkt bil från 2002 för under 10 tusen, 16 k mil:
https://www.blocket.se/goteborg/Saab_9_3_5_dorrar_2_0_T_150hk_84144744.htm?ca=15&w=1

Allvarligt, tycker du Saab är lättmekad? Den är ju katastrof, och dålig kvalitet..
Enda fördelen med saab är att de har extremt lågt andrahandsvärde och man får mycket för pengarna. Men detta beror just på att de alltid går sönder!

Har man inga krav på storlek, hög säkerhet osv så är min rekommendation Skoda Felicia. Hade själv en 98:a som andra bil och den funkade super. Hitta en rostfri för under 10.000 så är det bara tura och köra.
Annars en Skoda Octavia om man vill upp i storlek / säkerhet till Golf-nivå. 15.000 kr räcker fint för en fin tidig 2000-talare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 2 användare
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser