Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta kaross i bil.  (läst 4226 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #20 skrivet: 03 aug-19 kl 22:47 »
"I februari 1977 blev det officiellt, med ISO certifiering 3779, som senast reviderades 1983 och blev EU-standard."

Så VIN-Nummer på 80-tals bilar i Europa är att förvänta sig.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #21 skrivet: 04 aug-19 kl 08:51 »
Gradvis införda under 80-talet skulle jag kunna tänka mig.
Jag har en VW-buss '82 som har ett chassinummer av det "gamla" slaget, och jag vill minnas att det var sådant chassinummer även på en Saab 99 '83, Skoda '83 och ett antal Citroën GSA fram till '84.  Däremot tror jag att Citroën BX fick VIN-nummer redan från produktionens början 1983.

Har haft en Citroën CX '88 som hade VIN-nummer på det nya sättet, en 85'a hade gammaldags chassinummer.

Skulle kunna ta en titt på bekantskapskretsens bestånd av bilvrak för att se om man kan få fram fler samband.
Det finns bl a ett antal Volvo 240 mellan '81 och '88 , en Volvo 340 från tidigt 80-tal, ett par Ford från sent 80-tal.

Det kan ju tänkas ha funnits övergångsbestämmelser, t ex att VIN behövde införas först i och med produktionsstart av en helt ny modell eller flytt av produktionen till annan fabrik.

Gew

  • Inlägg: 17
  • Intresserad av IKEA, bland annat.
    • -
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #22 skrivet: 10 okt-19 kl 23:03 »


En bil jag hade var det så svagt instansat att lite ytrost nästan gjorde det oläsligt. När de klagat två år i följd så slipade jag och klarlackade över den delen av balken, och visade att jag hjälpt dem med sin allra viktigaste kontroll.

Well played!

De krävde inte är numret skulle finnas att skrapa fram sen då?


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #23 skrivet: 23 okt-19 kl 09:24 »
Eftersom balken var ytrostig och jag slipade metallrent (väldigt försiktigt) så förblev den svaga försänkningen i stansningen rostfärgad mitt i det blanka partiet. Sedan klarlack över det hela så det skulle bestå.

Vad gör man inte för dessa kontrollanter...

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #24 skrivet: 23 okt-19 kl 09:48 »
Om en lampa är trasig, är det lämpligt att byta innan besiktning och är chassinummret trasigt, kan man laga med liknande.

 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #25 skrivet: 23 okt-19 kl 23:25 »
Fast lampan gör det inget om de ser att du bytt, men stansar du i numret så det ser nygjort ut så kan det bli problem.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Byta kaross i bil.
« Svar #26 skrivet: 24 okt-19 kl 08:47 »
Fast lampan gör det inget om de ser att du bytt, men stansar du i numret så det ser nygjort ut så kan det bli problem.

Man gör så det inte ser nygjort ut.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

654 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser