Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myrinvasion  (läst 5079 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Myrinvasion
« skrivet: 14 sep-03 kl 01:07 »
Hilda
 Lö 12 Apr, 2003 - 17:56
--------------------------------------------------------------------------------
Finns det någon som har nån bra metod mot stackmyror som totalinvaderar hela tomten? De kommer från skogen och vandrar tvärs över tomten men sprider sig i princip överallt. Funkar dåligt med myrr som ju är ett gift och vi har frigående hönor. Snälla hjälp?
Tacksam för tips!!
MVH Hilda
 
malin
 On 16 Apr, 2003 - 14:49
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har hör att både blad från tomatplantor och vanilj ska hålla myrorna borta, men jag vet inte om det stämmer.
 
Veronica
 Lö 26 Apr, 2003 - 18:21
--------------------------------------------------------------------------------
Jag läste nyligen i en tidning att man kan sprida ut vanligt salt för att hålla myrorna borta.. (men jag har inte provat själv.)  

Elisabeth

  • Gäst
Re:Myrinvasion
« Svar #1 skrivet: 28 okt-03 kl 01:23 »
Jag provade med salt i min trädgård och det funkade faktiskt jättebra. Jag tog vanligt vägsalt och spred ett tjockt lager vid tomtgränsen åt det hållet myrorna kom ifrån. Samt vid ena gaveln vid torpet.
Elisabeth

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:Myrinvasion
« Svar #2 skrivet: 09 dec-03 kl 22:16 »
En bekant hade STOCKMYROR i en bjälke i golvet. Eftersom hon är opptimist tillika helt och hållen alternativare, gjorde hon ett sista desperat försök att slippa anticimex. Hon samlade in vilda ödlor i massor och lade ner vid myrorna.
Anticimex kom senare och inspecterade och kunde konstatera att inga fler stockmyror fanns.
Har ingen aning om det kan hjälpa dig eftersom de verkar vara på din gräsmatta?
Kram till ALLA

Eulalia

  • Gäst
Re:Myrinvasion
« Svar #3 skrivet: 08 mar-04 kl 00:40 »

Malen vitpeppar & kanel har jag testat med gott resultat

Men det är klart, kanske blir lite dyrt att beströ runtom hela tomten med dessa dyrbara kryddor ! ::)

landet

  • Gäst
Re:Myrinvasion
« Svar #4 skrivet: 26 aug-04 kl 15:00 »
när det gäller vanliga stackmyror kan man på hösten slå ner ett spett eller järnrör i stacken då fryser dom ihjäl . går även att strö myrra på stacken och skölja lite vatten på det * funka hemma hos mig* och sen har vi dom berömda hästmyrrna i stommen i huset * som jag har själv* dom kan ha sattelit bon upp till 100 tals meter från huset och vara många . man kan ta bort allt löst virke intill huset,strö myrra runt huset, strö myrra på myrorna som dom sen drar med sig in i gångarna i huset och därefter med lite tur kan dom flytta

går att söka bon med stetoskop mot väggen och borra litet hål o sen spruta in radar . dom dör av radar faktiskt ..

jag har fortfarande problem med myrorna och dom har ätit upp en del av väggen som jag fick ta bort . men dom starta ett krig jag ska vinna ;D

lycka till

Mvh Peter

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Myrinvasion
« Svar #5 skrivet: 26 aug-04 kl 21:53 »
Någonting som funkar jättebra är att odla pepparmynta runt husen och vid de platser man har problem med myror. De är inte så lätta att dra upp från frö, så köp en planta, det räcker. De sprider sig mer eller mindre som ogräs. Jättebra  ;D absolut myrfritt. Sedan kan man alltid sälja plantor till andra som har problem med myror  ;)

Men tänk på om du har andra myntor att de gärna korsar sig

muminmamma

  • Gäst
Re:Myrinvasion
« Svar #6 skrivet: 14 sep-04 kl 18:22 »
Mald kryddnejlika är kanoners! Nu vet jag inte om det funkar utomhus men inne är det jättebra.

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Myrinvasion
« Svar #7 skrivet: 14 sep-04 kl 19:01 »
Eftersom hon är opptimist tillika helt och hållen alternativare, gjorde hon ett sista desperat försök att slippa anticimex. Hon samlade in vilda ödlor i massor och lade ner vid myrorna.

Hur fångar man ödlor på ett någorlunda smidigt sätt då?  ???
/Attis

john

  • Gäst
Re:Myrinvasion
« Svar #8 skrivet: 14 sep-04 kl 23:30 »
Hur fångar man ödlor på ett någorlunda smidigt sätt då?  ???

Du lånar våran katt.  ;)
Han fångade minst en om dagen i somras. Oftast var det inget mer fel på dom än att dom tappat svansen i ren självbevarelsedrift.  :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

809 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser