Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus i växthus  (läst 2373 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Hus i växthus
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:17 »
tina
 Fre 13 Dec, 2002 - 20:22
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Läste om en familj i Sverige som höll på att bygga ett hus in i ett växthus. Växthuset var stort och högt, men själva huset mer som ett vanligt hus. De behövde inte isolera huset alls, för växthuset fungerade som ett klimatskal. Huset behövde inte heller ordentligt tak för det regnade ju aldrig där under växthustaket.

Jag tyckte att det lät härligt. Idén skulle kunna utvecklas till något mer ekologiskt... Tex ett halmhus skulle kanske passa bra i växthuset... Ett system för året-runt grönsaksodling, regnvatten till vattning...Vinterträdgård med 5-10 plusgrader, sommaren som vid medelhavet...

Tipsa gärna om ni vet något mer om det här! Andra andvändningsområden? Idéer?
 
Carina
 Må 16 Dec, 2002 - 11:43
--------------------------------------------------------------------------------
Vilken kul idé!  
Men hur blir det med fukt och så då? Visst har vi det fuktigt även ute, men det blåser ju och torkar upp emellanåt. Halm tror jag skulle mögla fort i ett fuktigt växthus, men det beror kanske på hur man bygger. Jag kan inget om sånt.
Tänk att kunna gå ut mitt i vintern och ha "vår" utanför ytterdörren i växthusträdgården!  


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

662 gäster, 2 användare
Ett svart får, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser