Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var finns billig mark att köpa  (läst 12246 gånger)

Nettan

  • Gäst
Var finns billig mark att köpa
« skrivet: 30 apr-04 kl 20:36 »
Vissa kommuner säljer ibland mark billigt (ibland t o m skänker de mark) mot att man bosätter sig där permanent. Jag är intresserad av information angående sådana projekt?

Ebba

  • Inlägg: 105
    • Småland
Re:Var finns billig mark att köpa
« Svar #1 skrivet: 01 maj-04 kl 10:36 »
Hej Nettan,

jag vet att man i Torsås kommun i Kalmar län erbjudit sig att skänka mark  (för nybyggnation) mot att man bosätter sig där permanent. Hur stora ytor det rör sig om vet jag inte.

Jag är dock övertygad om att det är billigare att köpa ett risigt ställe i en lågpriskommun, så man åtminstone har tak över huvudet och kanske även får några uthus "på köpet".

Just i Torsås kommun är priserna på bostäder väldigt låga. Kolla www.hemnet.se klicka vidare till Kalmar län sen Torsås kommun.

Många hus har stått tomma länge, så jag antar att flera i prisklassen 195.000 borde man kunna få för kring 150 tusen eller ännu lägre. Skambud är bättre än inget bud alls.

Saxat från Torsås kommuns hemsida www.torsas.se
"Till dig som är intresserad av en gratis tomt i Torsås Kommun.
Följande gäller:

Det är själva tomtmarken som är kostnadsfri, övriga kostnader som anslutningsavgift för vatten och avlopp, samt för el, bygglovsavgift, nybyggnadskarta, fastighetsskatt m m tillkommer enligt normalt förfarande. Se bifogat dokument med kommunala taxor och övriga kostnader.

Du måste inkomma med en skriftlig ansökan/anmälan om den specifika tomten (se bifogad blankett) ställd till kommundirektör Bo Lönnqvist, Torsås Kommun, Box 503, 385 25 Torsås. (för fastighetsbeteckning och övrig information om specifika tomter, se bifogat dokument). Sedan skrivs ett köpekontrakt på tomten och därmed har tomten tilldelats köparen.

Köparen ska, när huset är klart, bosätta sig permanent (skriva sig) i Torsås Kommun

Byggnationen ska vara påbörjad inom två (2) år från det att köparen har tilldelats tomten. Beräkna att bygglovsförfarandet tar ca tre månader.

Försäljningen sker via ett 5-årigt kostnadsfritt avskrivningslån. Avskrivningen påbörjas samma år som tilldelning av tomten sker.

För varje specifik tomt finns regler i detaljplanen för hur man får bygga, s k planbestämmelser. Vi tar gärna fram bestämmelser för specifika tomter, vid förfrågan.

Om byggnationen inte har kommit igång inom två år, äger kommunen rätt att återta tomten i befintligt skick.

Erbjudandet om kostnadsfria tomter gäller under år 2004.

Välkommen till Torsås Kommun!
   



För information:
Turism- och informationsansvarig

Stine Breum-Appelqvist

stine.appelqvist@torsas.se

tel:0486-481 30

 
 För ansökan om tomt:
Kommundirektör

Bo Lönnqvist

bo.lonnqvist@torsas.se

tel:0486-481 28"
 

Lycka till/ Ebba

ps har man tid och möjlighet kan det löna sig att åka runt i en lågpriskommun. Det finns fler unika, obebodda ställen än man kan ana. Hör med grannarna vem som är ägare. Ta kontakt och hör
dig för. Du kan bara få ett nej. ds
« Senast ändrad: 01 maj-04 kl 10:42 av Ebba »

mirakel

  • Inlägg: 171
    • Närke
Re:Var finns billig mark att köpa
« Svar #2 skrivet: 02 maj-04 kl 10:34 »
Hej!
I Orsa Kommun har de i alla fall tidigare sålt tomtmark för 1:- kr eller liknande. Man kunde ju höra sig för. www.orsa.se
Kommunens markingenjör: Rony Bäckström 0250-552135

hälsningar gabriella

totikki

  • Gäst
Re:Var finns billig mark att köpa
« Svar #3 skrivet: 12 maj-04 kl 17:12 »
hej!jag har hört att man i torsås (i kalmar i småland) kan få mark mot att man bosätter sig där. vaärt att kolla?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

723 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser