Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla vitlök  (läst 67663 gånger)

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Odla vitlök
« Svar #260 skrivet: 13 sep-18 kl 10:40 »
Spännande – men varöfr skulle man vilja undvika klyftbildning?  ???
Ingen människa är illegal

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odla vitlök
« Svar #261 skrivet: 13 sep-18 kl 11:09 »
...
I Östeuropa har man satt i system att odla sättlök från bulbiller och sedan använda singlarna till plantering. Därefter använder man klyftor bara en gång, och tar åter bulbiller. På detta sätt undviker man sjukdomar, eftersom bulbillerna oftast är osmittade även om löken har dragit på sig någon svampsjukdom.
Och dessa bulbiller sätter dom på våren då och skördar året efter?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #262 skrivet: 13 sep-18 kl 16:36 »
Spännande – men varöfr skulle man vilja undvika klyftbildning?  ???

Om bulbillerna ger lökar med klyftor, så är dessa små och ger inte någon fullstor lök vid plantering. Det är bättre att få en stor singellök än en delad lök med små klyftor. Bulbiller har man ju i stora mängder, om man inte kapar blomstjälken, och man kan "så" bulbiller tätt och ändå få fina singlar.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #263 skrivet: 13 sep-18 kl 16:46 »
Och dessa bulbiller sätter dom på våren då och skördar året efter?

Man kan plantera bulbillerna både höst och vår, men man skördar dem samma sommar, de vårsatta blir i regel färdiga lite senare. Man kan sätta bulbiller på våren och skörda nästa år, men då får man inte plantera allt för tätt, eftersom lökarna förhoppningsvis blir hyfsat stora och därmed kräver mer plats. Jag gör alltså så här: Planterar bulbiller, och kanske klyftor, på våren, skördar , om allt går väl, fina singlar i juli-augusti och planterar dessa i november samma år.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Odla vitlök
« Svar #264 skrivet: 18 sep-18 kl 14:40 »
Intressant, tack för infon! Tog lite groddknoppar i år så ska kanske testa med att sätta dem nästa vår då :)
Ingen människa är illegal

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
SV: Odla vitlök
« Svar #265 skrivet: 04 okt-18 kl 10:47 »
Jag har aldrig odlat vitlök förr. Nu funderar jag på att försöka men jag tycker plantfirmornas lökar är väldigt dyra - ca 40 kr styck. Funkar det med till ex Änglamarks vitlök istället? Eller är den kanske till för sydligare breddgrader?

Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Odla vitlök
« Svar #266 skrivet: 04 okt-18 kl 12:03 »
Det GÅR att odla vitlök från mataffären men resultatet kan variera ganska friskt och du riskerar att få med sjukdomar. Om du lyckas i din odling kan du ta eget utsäde nästa år så investeringen i bra sättlök är en engångskostnad och väl värt pengarna tycker jag.
Lycka till!

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Odla vitlök
« Svar #267 skrivet: 04 okt-18 kl 13:06 »
Jag har aldrig odlat vitlök förr. Nu funderar jag på att försöka men jag tycker plantfirmornas lökar är väldigt dyra - ca 40 kr styck. Funkar det med till ex Änglamarks vitlök istället? Eller är den kanske till för sydligare breddgrader?

De flesta lökar innehåller också 5–6 klyftor eller fler, så det blir ju inte så farligt mycket per lök ändå, då man ändå precis som Västragård skriver kan ta utsäde på dem följande år.
Ingen människa är illegal

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #268 skrivet: 04 okt-18 kl 21:12 »
Jag har aldrig odlat vitlök förr. Nu funderar jag på att försöka men jag tycker plantfirmornas lökar är väldigt dyra - ca 40 kr styck. Funkar det med till ex Änglamarks vitlök istället? Eller är den kanske till för sydligare breddgrader?

Jag gav 50:- klyftan för mina jättevitlökar...  :o
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #269 skrivet: 04 okt-18 kl 21:38 »
 :D..Jag har tryckt ner vanlig eko vitlök från affären...Blir nog bra...

Linnea H

  • Inlägg: 54
    • Uppland
SV: Odla vitlök
« Svar #270 skrivet: 15 okt-18 kl 08:24 »
Igår satte jag bulbiller/topplökar i en stor kruka. Behöver jag ha den frostfritt under vintern? Eller kan den stå ute?
Tvåbarnsmamma, idealist, singel, för tillfället ofrivilligt i lägenhet men med odling, ekonom, optimist.

masa

  • Inlägg: 346
    • -
SV: Odla vitlök
« Svar #271 skrivet: 16 okt-18 kl 14:28 »
Igår satte jag bulbiller/topplökar i en stor kruka. Behöver jag ha den frostfritt under vintern? Eller kan den stå ute?

Krukan kan stå ute, kanske lite tidigt att plantera nu när det är så varmt, helst ska bulbillerna inte gro före vintern. Spar några och plantera på våren, det brukar vara säkrare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 3 användare
von tratt, Själv är bäste dräng, Kengus89

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser