Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  arbetshundar  (läst 10310 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: arbetshundar
« Svar #20 skrivet: 16 maj-08 kl 13:17 »
Hur fungerar det med boskapsvaktande hundar egentligen? Vi har 2st. bordercollies som vi vallar med. Om man skaffar sig en sådan så ser den väl vallhunden som fiende, eller? Lever den med fåren hela tiden? Massor av undringar.  ???

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: arbetshundar
« Svar #21 skrivet: 16 maj-08 kl 13:20 »
Hur fungerar det med boskapsvaktande hundar egentligen? Vi har 2st. bordercollies som vi vallar med. Om man skaffar sig en sådan så ser den väl vallhunden som fiende, eller? Lever den med fåren hela tiden? Massor av undringar.  ???

Helt rätt, hunden lever med flocken hela tiden. Både i hagen och på natten i stallet. Hunden ska stå lägst i rang, därefter fåren sen människan. Hunden ska ha minimal kontakt med människor under första året (den ras jag har) för att präglas på de djur den skall vakta. Hur det fungerar när man redan har vallande hundar vet jag inte. Boskapshunden får väl lära sig att flocken "flyttas så".  Ingen aning. Kanske nån annan som vet?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: arbetshundar
« Svar #22 skrivet: 16 maj-08 kl 13:23 »
Bilder på vår Kaukasiska Ovtjarka som vaktar gården dygnet runt.
Snart får han en "kollega".

"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: arbetshundar
« Svar #23 skrivet: 16 maj-08 kl 14:24 »
Stilig hund Kimma ;D
Hustran: Det kan ibland vara problem med vallhundar o boskapsvaktare. Först o främst ska man inte släpa omkring på vallhundarna och hålla på och valla i tid och otid. Har sett exempel på detta, där man lyckats få boskpasvaktaren att tro att den också ska jaga runt fåren. Sedan kan man försöka få den att sluta!
Måste man valla/flytta fåren kan man koppla boskapsvaktaren. Man ska aldrig låta dem leka ihop. En boskapsvaktare ska lära sig att lugnt umgås med djuren (fåren). Den får aldrig uppmuntras att leka med dem.
Presenterar man hundarna för varandra, brukar de inte bli fiender, men de har ofta distans till andra hundar. Det viktigaste är att inte låte dem leka o busa med de andra hundarna och definetivt inte i fårhagen.
De ska framförallt vara ute o vakta nattetid. Det är ju då alla oönskade djur smyger omkring. De är oftast slöare på dagen. Men även om de verkar sova, har de koll, jag lovar ;)
Ett alternativ är ju att ha dem som gårdshundar, men det är trots allt bra om de fr växa upp hos fåren, så de lär sig umgås med em osv. Det är inga problem med gutar, de sätter hunden på plats ;D

särna

  • Inlägg: 0
    • Småland
SV: arbetshundar
« Svar #24 skrivet: 17 maj-08 kl 15:35 »
Jag kommer inte ihåg vad hunden i filmen heter, men kvinnan är Maud Grönberger från Genarp i Skåne. Hon har kurser i  vallning och kommunikation. Hemsida : Herdeskolan

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: arbetshundar
« Svar #25 skrivet: 17 maj-08 kl 19:32 »
Nu är det så att jag är en lat person. Det verkar som att man måste "lära om" så väldigt med boskapsvaktande hundar. Jag är så lat så jag "släpar" inte heller runt med mina vallhundar. De används när de verkligen behövs. Eftersom jag nu har Gutar som är sluga, och det fungerar mkt. bra (äntligen) med våra hundar, så antar jag att behovet av boskapshundar inte är så nödvändigt, förutom detta med de jävla hjortarna. Jag är rädd att de "lär" våra tackor att hoppa. Nu skall jag ut och" Pinka revir" själv för att se om det hjälper. ;D

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: arbetshundar
« Svar #26 skrivet: 17 maj-08 kl 22:19 »
Helt rätt hustran, en boskapsvaktare tränar man inte slalom med direkt. De är otroligt självständiga hundar med mycket eget "tänk". Annars skulle de ju inte kunna leva med djuren själva och ha koll på allt ;)
Men det är ju det som är vitsen ??? att de ska jobba när du är ledig! Jag skulle aldrig klara av en bc. De kräver för mycket i förhållande till vad man kan ha dom till. Våra gutar flyttar vi lätt utan hund. Vi använder inte ens kraftfoderhink, eftersom de inte vet vad kraftfoder är ;)
Finullarna kunde springa till världs ände om jag gick före med den pålitliga "hunden" hink!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: arbetshundar
« Svar #27 skrivet: 17 maj-08 kl 22:47 »
Och en del människor är ju så konstiga  ;) så dom tycker att det är  intressant/givande att SAMARBETA med hunden när den används för vallning.  Allt är inte bara vad man kan få mest nytta ur tycker jag, det ska vara roligt också. Och att samarbeta med sin hund är väl något av det roligaste som finns, oavsett vilket användningsområde hunden har?
Nej, jag skulle inte kunna/vilja släppa BCn på skogen med fåren, men han vaktar gården mot inkräktare precis lika bra som vilken annan hund som helst, han har näsa och öron :) Han skulle förmodligen inte klara av att bita ihjäl främlingar på egen hand, men han "skvallrar" bra till mig om något inte står rätt till så får vi väl samarbeta med den saken också...
                                  Mvh
                                Charlotte
« Senast ändrad: 17 maj-08 kl 23:07 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: arbetshundar
« Svar #28 skrivet: 18 maj-08 kl 08:15 »
Visst är det så Charlotte ;) Man gör det som passar en själv och är bäst för djuren. Men jag har också sett skräckexempel på bc-folk, som inte verkar förstå att även fåren är djur >:( De ser dem bara som objekt att träna hundarna på.
Sånt gör mig väldigt upprörd! För mitt största intresse är just fåren. Det är ju därför jag skaffat hundarna, för att de ska kunna ha ett trevligt o fritt liv. ;D (fåren alltså)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: arbetshundar
« Svar #29 skrivet: 18 maj-08 kl 08:33 »
Men jag har också sett skräckexempel på bc-folk, som inte verkar förstå att även fåren är djur >:( De ser dem bara som objekt att träna hundarna på.Sånt gör mig väldigt upprörd! För mitt största intresse är just fåren.

Ja, det är en konstig sits som rasen hamnat i... BC är helt enkelt för bra på ALLT ;)  Man vill ju behålla  vallningsegenskaperna i rasen och då blir det så. Har hört om Lydnads och Bruksfolk som skaffar en Liten flock tillsammans för att träna massor av hundar (kan tänka mig att dom blir ganska slitna)... För att få avla på den duktiga Brukshunden måste den ju först gå igenom Lokalprov. Och det ÄR kul att valla, men i alla situationer är det inte kul för fåren... Särskilt inte om de inblandade har noll koll på hur får fungerar.
Ibland undrar jag om det bästa vore att dela rasen :-\
Visserligen är det det ju vallningsegenskaperna som gör hunden bra på samarbete i övrigt, men det är antagligen en hel del får som far illa.
En gren av rasen kunde kanske få meriteras på andra sätt och inte blandas in i Vallningsgrenen...
Jäkla Turbo!!! ;)
Detta kunde väl vara en "ersättning" för vallning, bollarna stressas ju inte i alla fall:

Finns i Sverige:
http://www.treibball.tk/
                                                        Mvh
                                                     Charlotte
« Senast ändrad: 18 maj-08 kl 09:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: arbetshundar
« Svar #30 skrivet: 18 maj-08 kl 11:41 »
Helt rätt Charlotte. Tyvärr är det oftast en uppdelning på hundintresse eller fårintresse. Många som är fascinerade av bc skaffar får för att utöva hundintresset. Håller man dessutom på att just "jaga" får med bc som intresse, är det väl frågan om djurplågeri? Får är lättstressade och bytesdjur. Finns vet. som kan får med vid tävlingar? Tänker på motsvarande med hästtävlingar i boskapsgrenar. Där bryter de så fort djuren visar stressbeteende.
Bc är framavlad för stora ytor och många djur. Det är därför den har den kapacitet den har. I vårt land har vi oftast inte så många får, eller så stora marker och då blir proportionerna fel.
Sedan finns det folk i städerna som just fastnat för bc p.g.a Turbo! Man ser dessa hyperventilerande hundar på rastning mitt i stan. De ser inte lyckliga ut och man undrar lite hur det fungerar inne i en lite lägenhet, när de inte får den stimulans de behöver? Att gå till brukshundsklubbens träning en gång i veckan räcker föga.
Det stora problemet är väl att folk idag stirrar sig blinda på utseende eller för de sett en mysig hund i en film eller liknande. Var ju en liknande explosion med Jack Russel för ett antal år sedan, då den var med i en film.
Vore bättre folk fokucerade på att skaffa hund med rätt inriktning o temperament för deras eget liv och leverne.
Brukshundar är bra när de används till det de är framtagna för. Det finns massor av raser för just sällskap m.m. Dessutom finns det faktiskt flera andra vallhundsraser som också fungerar, men de har fått stryka på foten p.g.a bc. Det är också synd.
Men det finns ju inga klara slutsatser. Allt beror på omständigheter, hundarna, fåren och djurägarna.

dawnrun

  • Inlägg: 92
  • livet är för kort för att tjafsa om onödiga saker
    • gails hemsida
SV: arbetshundar
« Svar #31 skrivet: 19 maj-08 kl 12:58 »
nu måste jag försvarar BC som vallhund. den avlas BARA för sina vallningsegenskaper, och jag tycker att det är upp till uppfödaren att ser till att hundarna hamnar hos djurägare. att bruksfolk tycker att det är kul med en BC är en annan sak. jag har 2 kullar och alla har sålts till djurägare. en vallhund måste tränas,och det kan man inte göra utan djur!! den kan balansera fåren, den kan hämta fåren på kort och långt håll men den måste samarbete med sin förare. hur ska den kunna veta att det finns en flock på höger sidan av skogen som ska hämtas och inte den till vänster. den behövs på nära håll också, att flytta en elak bagge är inte lätt utan hund och försök att flytta en stor flock med nöt på vårkanten utan hund.
att dela rasen skulle vara en katastrof för BC, tänk om alla blev som Turbo. en telefon svarande cirkushund
 och sist men inte minst, hunden "vallar" och inte jagar.
sadlat om ifrån galopphästar till vallande border collies. har 3 stk Don, Liz, Nap

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: arbetshundar
« Svar #32 skrivet: 19 maj-08 kl 13:27 »
Jag håller med dig Dawnrun, BC ÄR en vallhund och det vore önskvärt att alla uppfödare tänkte som dig!
Men uppenbart är ju att dom inte gör det... Man gjorde det "förr" men det är ett minne blott. En hel massa säljs till Bruks, Lydnads och Agilityfolk, det är ju bara att titta vilken ras som ofta placerar sig högst i resultatlistorna. Och de linjer med bra vallningsanlag är mest eftertraktade om man lyssnar på valpköparna, vallningsegenskaperna gör att hunden blir bra på annat också.
Min tanke var att det kanske inte vore fel om en del av rasen fick bli en "telefontalande cirkushund" ;) och resten avlades för arbete.  Fåren blir inte alltid så jättetrevligt hanterade av unghundar och är det då folk som inte har någon förståelse för hur får fungerar så blir det inte bra... Och allt detta då för att man ska få avla på sin hund och sälja valpar till andra Agilityintresserade... Eller för att det är så "Kul" att valla...
Jag tycker också att BC passar för vallning här i Sverige, den är ju den allra bästa vallhundsrasen och anpassar sig till sitt jobb, uppriktigt sagt vet jag inte vad man skulle använda till samma jobb, Kelpie? men den är ju inte heller en svensk ras ;D
                                              Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: arbetshundar
« Svar #33 skrivet: 19 maj-08 kl 14:45 »
Vill bara svara Dawnrun också. Jag är inte emot bc som sådan, inte heller dess uppfödara generellt, men det finns en överdrift och en övertro på bc, som tyvärr också går ut över både får och andra vallhundsraser.
Vi har haft uppåt 65 mjölkkor + ungdjur innan vi sadlade om till får och vi använde ingen hund. Vill inte påstå att det var några större problem. Men man måste förstå djuren man jobbar med. Hur de fungerar.
Mina finullstackor fungerade på ett sätt. Mina gutar är helt annorlunda vad gäller hantering. Roslagsfåren är ytterligare helt annorlunda. Det gäller att förstå varför de olika raserna har olika beteenden och behandla dem utifrån det. Funkar toppen utan hund.
Visst måste man träna en unghund, men inte på bekostnad av fårens väl. Det är här många missbrukar förfarandet. Dessutom behöver inte alla som har får en bc. Har själv fått frågan ett antal ggr: varför har du inte bc när du har får. Jag brukar säga att mina får vill vara ifred!
Att valla är ett sätt att använda hundens jaktegenskaper. En bc vallar med eye, det är ett rovdjursbeteende. Det är därför boskapsvaktarna inte har "blicken" utan trötta ögon som inte upplevs som hot av fåren.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: arbetshundar
« Svar #34 skrivet: 19 maj-08 kl 15:01 »
Men nu blir jag svarssugen igen....
För att man gör på ett sätt så behöver det ju inte bero på att man inte förstår sig på djuren... Eller vet hur de ska hanteras...
Det blir lite Svart eller Vitt  ibland ;)
Vi har haft nöt på gården under hela mitt liv och får i 10 år och ingen vallhund, men saker och ting utvecklas...
Jag har numera beten på andra ställen än de som ligger precis runt gården. Får flocken är större och ska flyttas och vistas runt landsvägar. Intresset för en vallhund väcktes alltså. Visst fungerar det utan hund men målet är att slippa frakta runt djuren på allehanda sätt, dom har ben att gå på :) Jag vill dessutom klara så mycket som möjligt på egen hand utan att behöva leja in en massa hjälp.
Men jag tror inte jag helt plötsligt har det svårare med djurkänslan och förståelsen för hur djuren vill ha det. Tvärt om utvecklar man nog den förmågan när man blir en part till (hunden) som ska sammarbeta.
Självklart är vallning ett jaktbeteende men för den skull "Jagar" man inte fåren. Meningen är ju att fåren ska lita på att hunden inte tänker slita dem i stycken utan att de ska flytta sig i lagom takt.
 Det är inte som en bekant till familjen från Bosnien tror. Han är fullständigt övertygad om att min BC bara vill "slakta" fåren pga att han stirrar så på dem. Men så är det ju inte alls.
                                               Mvh
                                           Charlotte
« Senast ändrad: 19 maj-08 kl 15:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Silverwolf

  • Inlägg: 211
SV: arbetshundar
« Svar #35 skrivet: 19 maj-08 kl 18:13 »
Ännu en gång tror jag att problemet är de (väldigt få inbillar jag mig) som skaffar sig X antal får för att träna sin vallhund (står BC för border collie?) och kanske tränar hunden i "vall" på samma sätt som man tränar för agilitytävlingar?
Förstår jag dig rätt Birgit?

Eller är problemet val av ras, alltså att BC ses som universallösning? Raser går väl i mode som allt annat... snart hittar de ngn ny...

Att sen avfärda behovet av vallhundar är väll att gå för långt. ska man flytta en liten flock enkla sträckor krävs nog ingen hund. Då räcker nog så bra med en eller två personer som "vallar" flocken dit den ska. Ska man hantera en större flock eller en liten som ska färdas längre, så behövs det antingen fler människor eller hundar som hjälper till.

Citera
Det är inte som en bekant till familjen från Bosnien tror. Han är fullständigt övertygad om att min BC bara vill "slakta" fåren pga att han stirrar så på dem. Men så är det ju inte alls.

 ;D ;D ;D *skrattar* Då skulle han ha sett min gamling... hon hade lite collie i sig, så hon försökte "valla" oss när vi skogsvandrade...  ::) han skulle definitivt tro att hunden var människoätare. ;)
The strength of the pack is the wolf, and the strength of the wolf is the pack.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: arbetshundar
« Svar #36 skrivet: 20 maj-08 kl 07:51 »
Silverwolf,rätt i första antagandet. Rätt i andra också.
Jag avfärdar däremot inte behovet av vallhund. Menar bara att det faktiskt går utmärkt att flytta får och kor utan vallhund, även kilometervis. Har gjort det själv. Visst, är man två underlättar det, men precis som med hund är faktiskt fåren också läraktiga. Det går att träna dem att gå snällt bakom ledaren. Praktiskt om någon går efter och ser till att alla hänger med förstås.
Våra finull var superduktiga på detta. De kunde på slutet helt betesväxlingarna. Man öppnade grindhålet, de sprang själva i högsta fart till nästa hage (500 meter bort ej synlig) det var bara att gå efter och stänga igen ;) Vi hade ca: 100 tackor + lamm.
Charlotte, jag påstod inte att man inte kan göra på båda sätten, men igen: det går utmärkt utan hund också! Lite annan teknik bara.
Sedan vill jag igen poängtera att vi faktiskt har våra gamla ur-nordiska raser som också är fantastiskt duktiga på vallning, om de tillåts. Fråga gimskogen om hennes islänningar. De är inte heller så krävande som en bc (border collie). Många svenska lapphundar är också duktiga. Vill man ha mer arbetshund än det finns ju lapsk vallhund. Men de kräver nog mer av föraren.
Jag är också helt övertygad om att du Charlotte kan hantera både får och hund. Vad jad försökte få fram är att alla inte är som du. En del är intresserade ??? av vallning och därför skaffar får. Det finns för många avarter där det uppenbarligen inte finns med någon känsla för fåren.
Mina får går också. Vi har 50 ha och allt är inte samlat precis.
Läs gärna Wålstedts mästare i ull. av Anne Marie Rådström. Kapitlena om hur de "räddade" svenska lantrasen och hur de höll fåren. De gick miltals med djuren. Det finns många aspekter på detta och det är inte alls svart eller vitt. Men alla har inte det förstånd de borde i förhållande till vad de sysslar med. Tyvärr. Man måste ha förståelse både för hunden och djuren den ska valla. Många anser också att hunden betyder så mycket mer än fåren >:( Har själv fått en massa påpekande om hur synd det är om mina boskapsvaktare för att de inte får sova inne om natten. ??? Det är ju då de vill vara ute och vakta. Dessutom har jag bilden klar för mig: mina boskapsvaktare är till för fåren inte tvärt om. Samma borde det vara med vallhunden. Man har fåren och för att underlätta hanteringen så skaffar man en hund. Har själv stött på ett antal som gör precis tvärt om :o Har en hund och skaffar får för att hunden ska få något att jobba med. >:(
Samtidigt som många bc ägare inte kan erbjuda sina hundar ett tillräkligt stimulerande liv, utan att de får problem med hunden. För som nämnts: de har enorm kapacitet!
Hoppas jag förklarat mig så alla förstår? Alltså inte bc-hatare, utan djurvän.

Vilse

  • Gäst
SV: arbetshundar
« Svar #37 skrivet: 20 maj-08 kl 08:11 »


arbetande hundar :)

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: arbetshundar
« Svar #38 skrivet: 20 maj-08 kl 14:34 »
Mycket stiliga Vilse ;)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: arbetshundar
« Svar #39 skrivet: 21 maj-08 kl 11:03 »
 Jag har läst boken om Wåhlstedts, jag har den t o m någonstans i mina gömmor och kommer väl ihåg den Gamla bilden... Vi får tänka på att trafiksituationen är lite annorlunda idag ;) Även kravet från grannar att de inte vill ha en fårflock vandrande på sina ägor på väg till betet (alla har inte sån tur att de kan släppa djuren i hagar vartefter varandra, det kan ju finnas andra markägare "i vägen").
 Det är ju spännande med användande av "udda raser" men om man vill köpa 1 vallhund är de säkraste korten BC eller Working Kelpie, det är svårt att komma ifrån det. Självklart finns det inga garantier på dem heller, men chansen är ju större att det fungerar, speciellt om man inte är en utomordentligt skicklig hundmänniska ;)
Jag känner tex ganska många isländska Fårhundar, jättetrevliga hundar! Alltifrån riktigt duktiga "fårflyttare" till såna som av födsel och ohejdad vana är ganska rädda för fåren. Och även om en Islänning kanske kan gå och "lulla" mer för sig själv på gården än vad en BC kan så kräver den väl ändå sysselsättning? Så det kan bli krångligt om man inte hittar "rätt" från början utan måste samla på sig några stycken... Egentligen förstår jag inte varför en Renvallare skulle vara bättre anpassad för fårvallning i Sverige än vad en BC är? Bara för att den är inhemsk? (jag menar förslaget om Lapphund).
Ska jag vara riktigt ärlig tycker jag det är ÄNNU värre med "testning" av div hundar av div "förstörda" vallhundsraser "bara för att", då har jag sett en del exempel på Väldigt stressade och även bitna får >:( BC och WK har för det mesta något hum om det hela, och anänder en teknik som de flesta får är invallade med.
                                                   Mvh
                                              Charlotte
« Senast ändrad: 21 maj-08 kl 11:06 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 2 användare (1 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser