Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maskros?  (läst 2914 gånger)

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
Maskros?
« skrivet: 07 jun-18 kl 08:09 »
Är det någon på forumet som är bekant med hur smak, konsistens mm blir på honung där bina i huvudsak dragit på maskros? På grund av den extrema värmen så var jag tvungen att plocka av några hundra kilo redan i maj från mina samhällen vilket aldrig har inträffat, som jag nu håller på att slunga. Honungen är ganska klistrig och seg att få ur ramarna, har en speciell ton i sin doft. Ympen jag blandar nu är ljusgul. Kan det vara maskros tro?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Maskros?
« Svar #1 skrivet: 07 jun-18 kl 12:49 »
En subtil beska, fruktig och smakrik ganska mörk honung, lite seg men lättrunnen, enligt mitt tycke.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

carusogugge

  • Inlägg: 148
    • Uppland
SV: Maskros?
« Svar #2 skrivet: 07 jun-18 kl 15:18 »

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Maskros?
« Svar #3 skrivet: 07 jun-18 kl 16:33 »
En subtil beska, fruktig och smakrik ganska mörk honung, lite seg men lättrunnen, enligt mitt tycke.

Tack! Fruktig möjligtvis och definitivt smakrik. Besk vet jag ej. Tycker att det är först i eftersmaken aromen kommer men har svårt att placera den. Doften är aningen speciell. Seg stämmer absolut då den sitter som klister i ramarna.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Maskros?
« Svar #4 skrivet: 07 jun-18 kl 16:34 »
https://www.alltomhonung.se/maskroshonung/

Tycker inte att artikeln gav svar på så många frågor. Smakrik och aromatisk?

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Maskros?
« Svar #5 skrivet: 07 jun-18 kl 16:38 »
Är det någon på forumet som är bekant med hur smak, konsistens mm blir på honung där bina i huvudsak dragit på maskros? På grund av den extrema värmen så var jag tvungen att plocka av några hundra kilo redan i maj från mina samhällen vilket aldrig har inträffat, som jag nu håller på att slunga. Honungen är ganska klistrig och seg att få ur ramarna, har en speciell ton i sin doft. Ympen jag blandar nu är ljusgul. Kan det vara maskros tro?

Din beskrivning tyder på att det är maskroshonung. OM INTE det fanns mycket Bifor/socker kvar i ramarna då dragstarten kom? Att slunga ur Bifor påminner i stort om maskroshonung nämligen...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Fundersam

  • Inlägg: 348
    • Västmanland
SV: Maskros?
« Svar #6 skrivet: 07 jun-18 kl 23:39 »
Din beskrivning tyder på att det är maskroshonung. OM INTE det fanns mycket Bifor/socker kvar i ramarna då dragstarten kom? Att slunga ur Bifor påminner i stort om maskroshonung nämligen...

Nej Bifor fanns det inget kvar av vid dragets start.

Finns det någon mer än christelle som har smakat maskroshonung och vill ge sin beskrivning? Jag tycker som sagt inte att den smakar så väldigt mycket, men har desto kraftigare eftersmak. Lukten är lite säregen men den kan jag inte placera/ beskriva. Gott luktar den i alla fall!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser