Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bunkra bränsle  (läst 15031 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #20 skrivet: 21 mar-18 kl 09:06 »
Diesel är inte så känsligt som bensin. Det finns mer reaktiva föreningar i vanlig bensin, medan Aspen (varumärke för en alkylat-soppa) i stort sett saknar dessa aromater som kan reagera. Diesel saknar också till stor del dessa.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #21 skrivet: 21 mar-18 kl 09:18 »
Diesel är inte så känsligt som bensin. Det finns mer reaktiva föreningar i vanlig bensin, medan Aspen (varumärke för en alkylat-soppa) i stort sett saknar dessa aromater som kan reagera. Diesel saknar också till stor del dessa.

OK, en till anledning att köra diesel.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bunkra bränsle
« Svar #22 skrivet: 21 mar-18 kl 10:50 »
Vad är skillnaden på att ha bränsle i en omålad jeepdunk och en farmare eller oljetank i källaren till pannan?
Är det olika sorters stål?

Båda delarna är egentligen lika illa, men ju större tanken är desto mer bränslevolym blir det per m2 yta som gör kontakt med metallen, och därmed sker de kemiska processerna långsammare.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #23 skrivet: 21 mar-18 kl 10:52 »
Båda delarna är egentligen lika illa, men ju större tanken är desto mer bränslevolym blir det per m2 yta som gör kontakt med metallen, och därmed sker de kemiska processerna långsammare.

Vad blir det för fel på dieseln och hur lång tid tar det?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bunkra bränsle
« Svar #24 skrivet: 21 mar-18 kl 10:54 »
Diesel är inte så känsligt som bensin. Det finns mer reaktiva föreningar i vanlig bensin, medan Aspen (varumärke för en alkylat-soppa) i stort sett saknar dessa aromater som kan reagera. Diesel saknar också till stor del dessa.

Nja, jag skulle nog vilja säga att problemen med reaktioner när bränslet är i kontakt med metall, är lika stora för alla fossilbränslen vare sig det är diesel, lysfotogen eller bensin. Gasol klarar sig nog bättre även om den är i flytande form i tuberna.
Modern vanlig mackbensin som uppfyller europeiska krav tycks klara sig bättre än vad bensin gjorde förr i tiden (fram till mitten av 90-talet). I USA säljs fortfarande bensin av mycket tveksam kvalitet (s k supermarket fuel), som jag säkert kan tänka mig att amerikanska preppers har haft dålig erfarenhet av.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Bunkra bränsle
« Svar #25 skrivet: 21 mar-18 kl 10:57 »
Vad blir det för fel på dieseln och hur lång tid tar det?

Som regel märker man först att den ändrar lukt och blir mörk till färgen, senare kan det bli fällning i den. Förutom de rent kemiska förändringarna kan det ju också börja växa saker i dieseln om den har dragit åt sig fukt. Problem man kan vänta sig i praktiken är t ex igensatta bränslefilter, svårt att kallstarta, kraftigt "dieselknack" pga tändfördröjning, risk att känsliga fördelarpumpar skär.
Se tråden på maskinisten.net som jag länkade till tidigare.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #26 skrivet: 21 mar-18 kl 12:10 »
Nja, jag skulle nog vilja säga att problemen med reaktioner när bränslet är i kontakt med metall, är lika stora för alla fossilbränslen vare sig det är diesel, lysfotogen eller bensin. Gasol klarar sig nog bättre även om den är i flytande form i tuberna.
Modern vanlig mackbensin som uppfyller europeiska krav tycks klara sig bättre än vad bensin gjorde förr i tiden (fram till mitten av 90-talet). I USA säljs fortfarande bensin av mycket tveksam kvalitet (s k supermarket fuel), som jag säkert kan tänka mig att amerikanska preppers har haft dålig erfarenhet av.

Där tror jag du har fel. Ett rakt kolväte är inte alls så reaktivt som ett ringformat och kan därför inte katalyseras lika lätt genom närvaron av en metallyta. Du ser följden av det i skillnaden mellan bensin från förr och modern bensin. Diesel innehåller vad jag vet inte några stora mängder av de mest reaktiva kolvätena som bensen. Gasol är relativt fritt från förorenande kolväten som kan reagera, dessutom har du ett övertryck som hindrar både fukt och syre att närvara.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Bunkra bränsle
« Svar #27 skrivet: 21 mar-18 kl 12:14 »
Man skall också tänka på att kemisk nedbrytning av bränslet i frånvaro av syre inte kommer att förstöra så mycket, medan biologisk nedbrytning förstör så mycket mer.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, William, malbo, LimJans, larbri, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser