Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flyttbar vaktelbur/traktor, vad kan jag förbättra?  (läst 5170 gånger)

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
Flyttbar vaktelbur/traktor, vad kan jag förbättra?
« skrivet: 30 apr-16 kl 17:01 »
Sitter och leker lite i Sketchup och medans jag försöker lära mig programmet så tänkte jag att jag lika gärna kan designa en vaktelbur.  ;D
Tänker mig så stora livdjur jag kan få tag på (i alla fall 350gr och tyngre), och en grupp på 4-6 per bur.

Lite tankar:
*Alla sidor på buren ska vara nät, även golvet.
*Handtag runt om, alternativt handtag plus hjul så det blir en traktor på riktigt. Tänker mig ny gräsmatta att picka i dagligen.
*En långsida ska vara öppningsbar (nätet i en ram med lämplig låsning), samma med kortsidan för "ligghallen" och själva huset. Eventuellt öppningsbart tak med enligt samma devis, mest för att det kan vara enklare att mecka med inredningen den vägen.
*Mat, vatten och sandbad hamnar i "ligghallen".
*Reden får hamna lite där det är lämpligt.
*Eventuellt bygger jag in en odlingslåda utefter det som blir bakväggen av buren och kör i nån snabbväxande klängväxt varje år för trivselns skull.
*Måtten bygger på hur man enklast kan köpa nätet (90cm bredd), men är öppen för andra förslag såklart.
*Kommer troligast förvara bur och djur inomhus under värsta vargavintern, behöver jag sätta in ett fast golv då eller räcker det att göra en rejälare djupströbädd på golvnätet?



Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flyttbar vaktelbur/traktor, vad kan jag förbättra?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-16 kl 18:51 »
Kan fungera riktigt bra.
Bygg ramen i 45x45 regel. Använd putsnät och ett grövre nät i botten så växterna tar sig upp.
Du bör inte använda buren under vintern utan bygg ett vinterboende då städningen av bädden på våren är en riktigt tråkig affär.
Precis städat ur ett par betesburar till kaniner som fick bli vintervisten.

Tänk på att bygga lätt. Det kan innebära att du gör ett nocktak som du för rovdjursskyddet även täcker med nät och sedan täcker med pressening. Får du tag på riktig kapellväv till lastbil så kan du skippa nätet.

Det är även mycket klokt att ha stöttor för blåsiga dagar, då slipper de stackars förvirrade vaktlarna bli livrädda om buren skulle rulla.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skald

  • Inlägg: 258
    • Västergötland
SV: Flyttbar vaktelbur/traktor, vad kan jag förbättra?
« Svar #2 skrivet: 02 maj-16 kl 20:39 »
Tackar för input.
Har funderat lite vidare medan jag hasar omkring på jobbet och tror helt klart på att dra ut hela buren med ett ryggås tak. Mycket för att kunna sätta presenning av nått slag över utedelen som du föreslår.
Bo-delen blir något skivmaterial dock, räds inte vikten eller den extra kostnaden. Låter nog åsen sticka ut en bit i varje ände så man får automagiskt handtag.

Stöttor, alt ankarpinnar i öglor i burens nederkant är givet efter du satte det i huvudet på mig. Blåsigt på hemmat. 

Återstår att fixa ett enkelt system för vintern.

J_Gson

  • Inlägg: 1
    • Uppland
SV: Flyttbar vaktelbur/traktor, vad kan jag förbättra?
« Svar #3 skrivet: 03 jun-16 kl 15:40 »
Dra ut 45x45 reglarna på ovansidan, inte på hussidan. Låt desa bli handtag. Sätt hjul på hussidan, så att dom kommer ner i marken när man lyfter i handtagen.  Lite lättare att flytta buren blir det.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 5 användare (1 dolda)
Hantverkaren, Bustera, Lucas Axman, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser