Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför är vete bättre än havre?  (läst 16652 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Varför är vete bättre än havre?
« skrivet: 13 dec-15 kl 21:17 »
Flera på detta forum säger att vete är bättre mat för hönsen än havre. Men när jag jämför näringsvärdena mellan de båda så verkar havre ha mer av nästan allt.

Havre, näringsvärde per 100 g:

Kalorier (kcal) 389
Lipider 7 g   
Mättat fett 1,2 g   
Fleromättat fett 2,5 g   
Enkelomättat fett 2,2 g   
Kolesterol 0 mg   
Natrium 2 mg   
Kalium 429 mg   
Kolhydrater 66 g   
Kostfiber 11 g   
Protein 17 g   
Retinol   0 IU   Askorbinsyra   0 mg
Kalcium   54 mg   Järn   4,7 mg
Vitamin D   0 IU   Pyridoxin   0,1 mg
Kobalamin   0 µg   Magnesium   177 mg

Vete, näringsvärde per 100 g:

Kalorier (kcal) 338
Lipider 2,5 g   
Mättat fett 0,5 g   
Fleromättat fett 1 g   
Enkelomättat fett 0,3 g   
Kolesterol 0 mg   
Natrium 2 mg   
Kalium 431 mg   
Kolhydrater 71 g   
Protein 14 g   
Retinol   0 IU   Askorbinsyra   0 mg
Kalcium   34 mg   Järn   3,5 mg
Vitamin D   0 IU   Pyridoxin   0,4 mg
Kobalamin   0 µg   Magnesium   144 mg

"Havre innehåller mer fett", menar folk. Och så är det ju. Både när man ser till faktisk fettmängd och fettmängd per proteinmängd (0,41 för havre och 0,18 för vete). (Jag orkade inte räkna fett-per-andra-näringsämnen-mängd.) Är det det extra fettet som gör havren så mycket mer onyttig?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #1 skrivet: 13 dec-15 kl 21:40 »
Är det som står här helt felaktigt alltså?

"Vete och rågvete är energirika, och hönsen äter dem gärna. Man tror att vete i stora mängder kan öka risken för fjäderplockning, och därför bör du bara ge det i begränsad utsträckning. Mängden vete beror på totalfoderstaten. Börja med 10% och prova dig fram. "

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST99-03/UST99-03C.HTM

Själv ger jag nån blandning av hel korn och havre men de äter hellre solrosfrön och matrester. Köpefoder har de aldrig fått.


Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #2 skrivet: 13 dec-15 kl 21:43 »
Är det som står här helt felaktigt alltså?

"Vete och rågvete är energirika, och hönsen äter dem gärna. Man tror att vete i stora mängder kan öka risken för fjäderplockning, och därför bör du bara ge det i begränsad utsträckning. Mängden vete beror på totalfoderstaten. Börja med 10% och prova dig fram. "

http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/utan_serietitel_sjv/UST99-03/UST99-03C.HTM

Själv ger jag nån blandning av hel korn och havre men de äter hellre solrosfrön och matrester. Köpefoder har de aldrig fått.


Haha, ja, där ser man. "Haha":et kommer av att jag finner det smått komiskt att folk tycker så olika. Tur man inte litar blint på någon endas råd utan att kolla runt lite först.

Tack för länken!
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #3 skrivet: 13 dec-15 kl 22:01 »
Det är lite som inte visar sig då man bara tar näringsvärden så där rätt av.
Det största hindret mot havren som ett bra foder är innehållet av fiber.

Vete Fiber NDF 150 g/kg ts och osmältbar fiber 20g/kg ts
Havre Fiber NDF 310 g/kg ts och osmältbar fiber 125g/kg ts
Ganska så stor skillnad

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #4 skrivet: 13 dec-15 kl 22:10 »
Det är lite som inte visar sig då man bara tar näringsvärden så där rätt av.
Det största hindret mot havren som ett bra foder är innehållet av fiber.

Vete Fiber NDF 150 g/kg ts och osmältbar fiber 20g/kg ts
Havre Fiber NDF 310 g/kg ts och osmältbar fiber 125g/kg ts
Ganska så stor skillnad

För att citera olivia.k: "Man tror att vete i stora mängder kan öka risken för fjäderplockning, och därför bör du bara ge det i begränsad utsträckning. Mängden vete beror på totalfoderstaten. Börja med 10% och prova dig fram. "

Jämför med det som sägs om havre: "Höns gillar havre. Det är fettrikt och har hög andel linolsyra. Om havre ska ingå i större mängder, är det viktigt att den inte har för lågt energiinnehåll. Dålig havre med hög skalhalt har lågt energiinnehåll och ger bara bukfylla. Energiinnehållet kan ökas genom att skala havren. Krossas havren lätt, klarar hönan av att själv plocka ut det bästa och lämna skalen kvar."

Det låter ju knappast som att vete är att föredra av de två?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

prydnadsfåglar

  • Inlägg: 34
    • Skåne
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #5 skrivet: 13 dec-15 kl 22:51 »
Vete är sämre än havre (och korn) för hönsen eftersom underskottet av lysin och metionin är störst hos vete, vilket anses öka risken för fjäderplockning och kannibalism. Komplettering med t.ex rapsmjöl och/eller potatis och andra rotfrukter (som man gjorde förr) balanserar kosten. Personligen har jag haft svårt att få hönsen att äta oskalad havre. Bäst gillar de det spannmålsslag de får minst av - oavsett vilket det är för stunden...
Solrosfrö ligger f.ö nära den för höns optimala andelen metionin - rejält mycket bättre än för de 3 sädesslagen. Kanske svaret på frågan som ställs i en annan tråd här på forumet(?)
 

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #6 skrivet: 13 dec-15 kl 23:24 »
Solrosfrö ligger f.ö nära den för höns optimala andelen metionin - rejält mycket bättre än för de 3 sädesslagen. Kanske svaret på frågan som ställs i en annan tråd här på forumet(?)

Den frågan ställdes av mig. Och ja, våra höns fullkomligt kastar sig över solrosfrö (och hyser ett betydligt svagare intresse för havren). Men solrosfrön ska man inte ge för mycket av, säger vissa... Medan andra säger att man ska ge dem fri tillgång på det... Man blir ju snurrig av alla råd.  ::)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #7 skrivet: 14 dec-15 kl 00:14 »
Det finns ett antal orsaker till varför Havren inte gärna används till fjäderfä, tänk då (kommersiellt).

1. Totalvikten utgörs av ca 30% skal, så om du då tänker dig att du har 1000 kg havre, då har du ungefär mellan 200-300 kg skal i den satsen, i det här fallet pratar vi då om oskalad havre i skördad form.

2.oskalad Havre iblandat i foder upp till en viss procent (minns ej) riskerar att fastna i foderutrustningen, det då pgra att fröna är långa och smala och liksom lätta kan kila fast.

3. Havre finns faktiskt som en ingrediens i de flesta pelleterade färdigfoder som går att köpa, men en för hög iblandning av havre i pelletsen gör att pelletsen faller isär och inte behåller sin pelletsform. (det blir smulor helt enkelt)

Havre är inget dåligt spannmål rent energi eller innehålsmässigt, men ur ekonomisk synvinkel är det i slutändan dyrt som foder till fjäderfä och den höga andelen skal gör även det att havre som enda foderkälla inte är att rekomendera.

äter hönan 100gr havre så måste hon processa upp till 30gr skal som i slutändan inte ger någon nutritionell fördel, en balanserad kost med olika råvaror är ju självklart att föredra.

Det är inte heller svart på vitt vad gäller det att vete bidrar till fjäderplockning, man har gjort tester på detta och kommit fram till att det inte bara beror på Vete utan även på hönsens omgivning och andra sociala faktorer.

Vad som tex talar för att Vete används som huvudsaklig råvara till fjäderfä är att det är ett bra spannmål till ett vettigt pris, havre blir helt enkelt för inneffektivt och dyrt.

Själv kör jag huvudsakligen med ett pelletterat hönsfoder, det är lite dyrare än bara spannmål men innehåller i gengäld allt som hönan behöver, rent spannmål, ärtor, majs, solros mm ger jag bara vid sidan om lite då och då, det skapar stimulans för dem.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #8 skrivet: 14 dec-15 kl 09:58 »
Tack för den utredningen, Permission!

I kommersiell produktion är det alltså så att havre blir lite dyrt och besvärligt, p.g.a form och fibrer.  Men hur är det när det gäller höns som hobby? Är det  så att hönsen mår dåligt av mycket fibrer?  Det verkar ju inte så när man ser dem dyka på gräs - gräs innehåller väl en massa fibrer? 

 Man får väl anta att skitarna blir större med mycket fibrer.   När man använder hönsgödseln i  sina småskaliga hobbyodlingar, är det en fördel eller nackdel med större, mer fiberrika skitar?   Spontant tänker jag att det kan vara en fördel - mindre risk för  alltför koncentrerad näring i kompost och jord.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #9 skrivet: 14 dec-15 kl 10:21 »
Visst innehåller det fibrer gräset.
Så NDF värdet i gräs är högre än både vete och havre och ligger på 535g/kg ts MEN den delen som är osmältbar ligger betydligt lägre än den för havre och bara lite högre än för vetet, 48g/kg ts
Så gräs har mer lättsmälta fibrer än de som finns i havren

Havre går ju att gro och ge som en "gräskaka" åt hönsen istället för som frön så kommer man bort från problemet med fibrerna

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #10 skrivet: 14 dec-15 kl 10:55 »
Jag säger det igen, havren i sig är inte alls ett dåligt spannmål för höns, men.

Om vi tar det igen, du ger din höna 100 gram ren havre, då är det bara ca 70 gram av det som hönan kan tillgodogöra sig eftersom resten är skal, om vi säger att du får tag på "dålig" havre från en dålig skörd så kan det finnas så mycket som 40-50% skal, själva frökärnan är en liten del av totalvikten.

på granngården kan du köpa ren foderhavre 20kg i säck, beräkna att 6 kilo av totalvikten bara består av skal då får du 14 kg kvar, priset per kilo blir i det fallet 9-10 kr.
Jag vill inte betala för 6 kg skal, odlar man eget är det ju en annan sak. 

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #11 skrivet: 14 dec-15 kl 11:34 »
Jag säger det igen, havren i sig är inte alls ett dåligt spannmål för höns, men.

Om vi tar det igen, du ger din höna 100 gram ren havre, då är det bara ca 70 gram av det som hönan kan tillgodogöra sig eftersom resten är skal, om vi säger att du får tag på "dålig" havre från en dålig skörd så kan det finnas så mycket som 40-50% skal, själva frökärnan är en liten del av totalvikten.

på granngården kan du köpa ren foderhavre 20kg i säck, beräkna att 6 kilo av totalvikten bara består av skal då får du 14 kg kvar, priset per kilo blir i det fallet 9-10 kr.
Jag vill inte betala för 6 kg skal, odlar man eget är det ju en annan sak.

Då kvarstår frågan: Hade vete för samma pris innehållit mer näringsämnen?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #12 skrivet: 14 dec-15 kl 15:13 »
Jag vet inte om jag uppfattat din fråga rätt, men jag försöker.

Om man säger så, havre innehåller en hel del nyttigheter som vetet har mindre utav (lysin), lika som att vetet innehåller en hel del som havret har mindre utav (omsättbar energi).
Havret innehåller tex fler för hönsen svårsmälta kolhydrater, för havre är den delen ca 20% medans det för vete ligger på runt 9-10%, den totala omsättbara energin för vete är högre än den för havre med värden på ca 14,5 MJ/kg resp ca 12,0 MJ/kg.

För att ge något svar på din fråga, hönsen har lättare att ta upp och omsätta energi från Vete än Havre så även om det totala näringsinnehållet kanske skiljer sig och till Havrens fördel så är det inte säkert att havren i slutändan är nyttigare pgra dels skalmängden (30%) och de svårsmälta kolhydraterna.

Både korn, havre, vete och råg innehåller samma typer utav svårsmältbara kolhydrater och där råg har bland den största mängden i %, därför änvänds inte råg som hönsfoder.

Vete är för det mesta den huvudsakliga ingrediensen i de flesta hönsfoder, orsaker till det är då, priset, näringshinnehållet och den omsättbara mängden energi.

Att bara ge hönsen havre är som bäddat för att de ska få näringsbrist och problem i framtiden.




« Senast ändrad: 14 dec-15 kl 20:23 av Permission »

Henrik Penrik Filivilivenrik

  • Inlägg: 4602
  • F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #13 skrivet: 14 dec-15 kl 21:36 »
För att göra det enkelt: Vad fan ska jag mata mina höns med?  :P
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #14 skrivet: 14 dec-15 kl 22:28 »
Bovete men helst skalat

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #15 skrivet: 14 dec-15 kl 22:29 »
Ett pelleterat allfoder av bra kvalité är det absolut bästa, det innehåller i regel allt som hönorna behöver.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #16 skrivet: 14 dec-15 kl 23:09 »
Jag måste lära mig att länka.  Kopiera kan jag. Googlade 'buckwheat for chickens'.  Bovete ska inte ges i stora mängder till höns - och särskilnt inte om de går ute - innehåller nåt som kan ger dem solbränna.


Written by: Dr. Jacquie Jacob, University of Kentucky

Buckwheat is a summer annual grown widely throughout the world. Buckwheat is often grouped with the grains, but it is not a true grain because it is not a grass. Buckwheat has favorable agronomical characteristics. The period from planting to harvest is only 10 to 12 weeks. Buckwheat often yields a better crop on poor soil than the true cereals. Buckwheat can also be included in an organic crop rotation to disrupt the weed cycle. It can be double-cropped with wheat, and it is popular with beekeepers because the resulting honey has a distinctive flavor.
Use in Poultry Diets

The amino acid composition of buckwheat appears to be nutritionally superior to that of cereal grains, but this has not translated into good performance of poultry fed buckwheat-based diets. Buckwheat contains protease inhibitors and tannin, antinutritional factors that appear to inhibit performance. Buckwheat has some potential as a protein supplement to cereal grains. Buckwheat has a high lysine content, which can compensate for the lower lysine levels common in cereal grains.

Although some research shows that broiler feed can be composed of up to 60% buckwheat with no impact on overall body weight of the poultry, there is a reduction in feed efficiency when buckwheat composes so much of the diet. Diets of animals raised outdoors should not include such high levels of buckwheat. Buckwheat contains fagopyrin, a substance that increases skin sensitivity to ultraviolet (UV) light, leading to sunburns. It is recommended that poultry raised outdoors be fed a diet of no more than 30% buckwheat. As the cost difference between organic corn and buckwheat widens, it becomes more economical to include buckwheat in broiler diets.

pertorparn

  • Inlägg: 99
    • Västergötland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #17 skrivet: 15 dec-15 kl 00:15 »
Så det kan vara många olika råd . Jag är uppväxt med höns i mindre skala alltid gett mest havre för när de fått lite förmycket vete så har det blivit mera hack benägna .

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #18 skrivet: 15 dec-15 kl 00:45 »
Jag måste lära mig att länka.  Kopiera kan jag. Googlade 'buckwheat for chickens'.  Bovete ska inte ges i stora mängder till höns - och särskilnt inte om de går ute - innehåller nåt som kan ger dem solbränna.

Det finns andra studier/forskning som säger det rakt motsatta. Att upp till 100% av hönsens foder kan bytas ut mot bovete utan negativa effekter, snarare tvärt om. Värpningen ökade och broiler växte lika fort som de gjorde på annat foder än bovetet

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Varför är vete bättre än havre?
« Svar #19 skrivet: 15 dec-15 kl 09:59 »
Var får man tag på bovete i storförpackning och vad kostar det kg?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser