Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris på stående ek???  (läst 9336 gånger)

leifhh

  • Gäst
pris på stående ek???
« skrivet: 08 sep-06 kl 10:33 »
Finns det någon som har en uppfattning om värdet på ek? Jag funderar på att köpa en marksnutt med en del ek på och försöker lista ut på ett ungefär vars jag skall placera mitt bud när jag närmar mig markägaren med en förfrågan.

Re:pris på stående ek???
« Svar #1 skrivet: 09 sep-06 kl 00:03 »
Jag kan inte säga nått om värdet, men hur mycket är det? Ifall det är väldigt lite, så kan det bli svårt å få dit nån timmerbil å hämta det.

Antagligen behöver du få dit en skotare som transporterar och lägger upp eken vid närmaste bilväg dit timmerbilen kan ta sig, det kostar ju.

Om du letar reda på nått sågverk som är inriktat på ädellöv, så kan du ju få reda på priser och så.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:pris på stående ek???
« Svar #2 skrivet: 09 sep-06 kl 10:36 »
Hej Leif (o familj)!

Vi köpte nyligen ett stycke mark med blandade lövträd, mest björk men också lite ek. Ej skött på ca 40 år, mycket sly och skräpväxter. Pris ca 3 kr/kvadratmetern + lantmäteriförrättningen. Det skulle kunna bli betesmark för får eller getter, men nu har vi inga djur, så det får bli vedförråd. Och så ska vi odla på en bit som är gammal åkermark utan träd på.

Har ingen aning om huruvida det var dyrt eller billigt, men det var OK för oss, vi räknar med att få god nytta av såväl mark som ved. Och skräpväxterna blir kompost och täckodlingsmaterial. Så nu röjer vi hejvilt och försöker lära oss hantera en lie  ;D

Ska ni bara ha bete, eller ta vara på eken?

Garyu

  • Gäst
Re:pris på stående ek???
« Svar #3 skrivet: 09 sep-06 kl 15:52 »
Priser på ek för kubb eller timmer borde inte vara omöjligt att få tag på. Jag hittar inte på nätet men man kan säkert ringa skogsstyrelsen eller nåt sågverk och få besked.

Det du ska tänka på är att du är enligt lag skyldig att ordna med föryngring. Ek kostar väldigt mycket att föryngra. Då kanske du tänker att du kan ändra inriktning på marken till att producera gran istället, men det kan skogsstyrelsen sätta stopp för. Dom kan nämligen bestämma att du MÅSTE plantera ek.

Förutom att själva planteringen av ek är dyr (mycket arbete och dyra plantor) så krävs det ofta också någon form av besprutning eller annan åtgärd för att se till att plantorna överlever.

Om du räknar nuvärdet på ditt ekbestånd (alltså man beräknar med ränta på utgifter och inkomster framåt i tiden till slutavverkning när det sista intäkten kommer) så kommer man ofta fram till ett negativt resultat om ungefär 150'000kr per hektar, dvs en ganska stor förlust. Om man struntar i nuvärdesberäkningar och bara ser till kassaflöde däremot så är det naturligtvis positivt, men jag är inte säker på hur mycket det rör sig om.

Med andra ord: en sak som kan vara avgörande för priset på marken är om skogsstyrelsen tillåter att man producerar något annat trädslag än just ek eller om man tvingas hålla sig till det trädslaget.

javill

  • Inlägg: 11405
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:pris på stående ek???
« Svar #4 skrivet: 11 sep-06 kl 13:40 »

Det du ska tänka på är att du är enligt lag skyldig att ordna med föryngring. Ek kostar väldigt mycket att föryngra. Då kanske du tänker att du kan ändra inriktning på marken till att producera gran istället, men det kan skogsstyrelsen sätta stopp för. Dom kan nämligen bestämma att du MÅSTE plantera ek.


Ett litet kryphål kan finnas här beroende på vad du vill ha marken till. Har en bekant som hade en bit blandskog som hon ville göra bete av. Hon hittade en äldre karta där marken stod angiven som betesmark och hon behövde därför inte återplantera marken igen. Tänkte att ek ofta växer i hagmark.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

leifhh

  • Gäst
Re:pris på stående ek???
« Svar #5 skrivet: 13 sep-06 kl 15:03 »
Får förtydliga mig lite.....

Frågan ställdes med anledning av att vi funderar på att närma oss grannen med en förfrågan om att köpa ett markstycke av denne. Marken utgörs ffa av utdikad mossmark men det finns också ett impediment med ett 40-tal ekar av varierande storlek (från 30 till bortåt 100 cm diam) och rakhet/krokighet (det är definitivt inte visingsö-standard på träna). Jag har ingen tanke på att ta ner träna utan är snarast ute efter en beräkningsgrund för att kunna komma med en seriös förfrågan till min granne. Min fastighetsbildning skulle bli betydligt mycket mer användbar med denna marksnutt. Idag är min marks längd 5 ggr större än dess bredd..... Ekimpedimentet skulle bli en bra kompletterande fårhage hade jag tänkt mig.

Garyu: Jag pratade lite kort med en konsulent på skogsstyrelsen men han hade inget bättre svar än 150-3000 kr per kubik beroende på kvalitet..... Han tyckte också att jag skulle ringa en såg/virkesuppköpare istället.

ChristinaR: grattis till köpet, kul att höra. Vi kommer gärna över och besiktigar de nya ägorna vid tillfälle  ;)

Javill: att ändra bruket av ett markslag skall inte vara något problem så länge man kan visa att man har behov av exvis betesmark. Det behövs med andra ord inte nödvändigtvis äldre lantmäterihandlingar för att driva en sådan argumentation.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:pris på stående ek???
« Svar #6 skrivet: 13 sep-06 kl 21:01 »
ChristinaR: grattis till köpet, kul att höra. Vi kommer gärna över och besiktigar de nya ägorna vid tillfälle  ;)


Välkomna! Fast det är inga jätteägor direkt, men precis lagom mycket mark för oss.

Ring, så sätter vi på fikat  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
Anna 123

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser