Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Husmorstips" för effektiv odling  (läst 7538 gånger)

Ipidia

  • Inlägg: 92
"Husmorstips" för effektiv odling
« skrivet: 01 feb-11 kl 08:47 »
Har stött på små tips här och där på forumet, men tänkte att man kanske kunde samla många små tips under samma tråd.
Jag tänker närmast på potatistipset jag såg här nånstans om att sätta potatisar (eller delade sättpotatisar) i lite jord i botten av en tunna och fylla på med jord i takt med att plantan växer. Som jag förstod det ska man då få en potatisplanta som växer på höjden och på så sätt få plats med mer skörd från mindre yta. Samtidigt underlättas kupning och ogräsrensning.

Någon föreslog också en liknande variant, men med bildäck som man lägger på varandra och fyller med jord allteftersom enligt samma princip som ovan. Själv tänkte prova detta i sommar med ett gäng pallkragar.

Ni dom har enkla "husmorstips" för hur vi kan odla smartare, effektivare och/eller festligare kan väl dela med er av dessa här i tråden. Särskilt ni som hunnit prova tipset själv och fått bra resultat.

Malin.S.

  • Inlägg: 539
    • Norge
    • Jordnær mat
SV: "Husmorstips" för effektiv odling
« Svar #1 skrivet: 01 feb-11 kl 10:22 »
Mitt bästa tips från förra säsongen, är att använda avskurna rabarberblad till att täcka mellan nyplanterade plantor. Täcker stor yta fort, håller ogräset borta och fukten kvar i jorden!  ;D 
Malin

Nauti

  • Inlägg: 0
SV: "Husmorstips" för effektiv odling
« Svar #2 skrivet: 01 feb-11 kl 10:38 »
Någon föreslog också en liknande variant, men med bildäck som man lägger på varandra och fyller med jord allteftersom enligt samma princip som ovan. Själv tänkte prova detta i sommar med ett gäng pallkragar.
Bildäck är inte ett så bra tips om det handlar om att odla ätbara saker dock :( Det innehåller en del otrevligheter som man inte vill ha någonting av i sina föda :(

unstwita

  • Inlägg: 8
  • Trädgårdsmästarinnan som ska kliva av ekorrhjulet!
    • Västergötland
    • www.grimstorpet.se
SV: "Husmorstips" för effektiv odling
« Svar #3 skrivet: 02 feb-11 kl 11:39 »
Hej!
Mitt tips till alla som ska odla grönsaker är BÖRJA MED ATT PLANERA ERA GRÖNSAKSLAND. Ta papper och penna mät ut era land och rita upp dem. Odla i växtföljd dvs att man sätter krävande sorter i en bädd mindre krävande i en och ännu mindre i den tredje.  I den fjärde sätter men kvävebindande grönsaker. Om man vill vara riktigt duktig så gör man djupbäddar och  kan odla tätare.
Att planera sin odling innebär att man kan räkna ut hur många frön det går åt av en sort per meter.
Jag håller kurser i odling om nån är intresserad och jag drar upp ekologiska plantor till fösäljning finns på min hemsida www.grimstorpet.se
Angelie
Egenföretagare inom trädgård och fastighetsskötsel.  Är på god väg mot självhushållning. Är på väg bort från ekorrhjulet.
I vinter bygger jag ett B&B på gården för att kunna vara hemma mer på gården

evamarta

  • Inlägg: 611
    • Skåne
SV: "Husmorstips" för effektiv odling
« Svar #4 skrivet: 27 jan-12 kl 07:31 »
Mitt bästa tips från förra säsongen, är att använda avskurna rabarberblad till att täcka mellan nyplanterade plantor. Täcker stor yta fort, håller ogräset borta och fukten kvar i jorden!  ;D

 :o Fantastiskt!!
evamarta@live.se
0767-933525

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: "Husmorstips" för effektiv odling
« Svar #5 skrivet: 27 jan-12 kl 11:04 »
Jeg plantet grønnsakene mine på digre halmbaler som jeg fikk billig ifjor. Ingen luking, alt i bekvem høyde, og hadde jeg vært flink nok med vanningen hadde jeg kommet veldig tidlig igang med sesongen og. I fjor plantet jeg squasj, kål, gulrøtter, mangold o snittselleri. I år tror jeg det blir jordbær, poteter, mer squasj, mer gulrøtter og endel bladurter. Halmen har formultet ganske mye og balene er ikke firkantet lenger, men tror det skal gå bra.

Ting jeg lærte ifjor:

-Sett balene på plass allerede på høsten så de får tid til å formulte seg nok.
-Legge vanningssystem fra begynnelsen av, halmen holder ikke fukt såbra før den er skikkelig nedbrutt.
-Gjødsle enda mere (abnorme mengder), iår skal jeg helle på all hønsejødselen som hønsene har produsert i løpet av vinteren.
-Gulrøtter blir morsomme og runde i dårlig nedbrutt halm  :)
 


mvh Karoline
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

karsan

  • Inlägg: 1903
    • Södermanland
SV: "Husmorstips" för effektiv odling
« Svar #6 skrivet: 27 jan-12 kl 18:31 »
Varning, om man har sniglar så blir de jätteglada för täckning med rabarberblad, halm, gräsklipp etc. De får skydd och dukat bord. Täckodling är inget för snigellägen.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: "Husmorstips" för effektiv odling
« Svar #7 skrivet: 27 jan-12 kl 18:41 »
Varning, om man har sniglar så blir de jätteglada för täckning med rabarberblad, halm, gräsklipp etc. De får skydd och dukat bord. Täckodling är inget för snigellägen.
Problemen med sniglar blir inte värre av täckodling. Men man måste bekämpa sniglarna om man har dem, oavsett täckodling eller ej. Ett bra sätt att bekämpa sniglar är att lägga ogräs i en hög på ett lättåtkomligt ställe. Man bör lägga dit nytt ofta, minst varannan dag. Sniglarna föredrar det som vissnat lagom, 1-3 dagar. Sedan har man ihjäl alla sniglar man hittar där, lämpligen går man dit i såväl gryning som skymning. Då minskar man snabbt på sniglarna och minimerar skadorna på odlingarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Midvinter

  • Inlägg: 737
    • Dalarna
SV: "Husmorstips" för effektiv odling
« Svar #8 skrivet: 28 jan-12 kl 17:59 »
Undrar om man kan komma runt snigelproblemet genom att odla i upphöjda bäddar med kanter i ett material som sniglar inte gillar att krypa på. Så kan man täckodla hur mycket man vill i där?

För två somrar sen satte jag dill i landet, och dom åt upp allt. Förra sommaren satte jag dillen i en stor terakottakruka på betongtrappen istället, och den fick vara ifred. Vet inte om det var terakottan eller betongen de inte gillade, men de kom inte dit i alla fall.
Saker som var planterade i mjölkpaket som stod nedanför trappen blev angripna.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

ka74

  • Inlägg: 73
  • Veien blir til mens man går
    • Västergötland
SV: "Husmorstips" för effektiv odling
« Svar #9 skrivet: 29 jan-12 kl 15:06 »
Sneglefritt? -Halmbaler!! ;D

Så ikke en snegle i hele sommer. Er ikke plaget med snegler ellers heller, en og annen krøp vel rundt i den vanlige grønnsakshagen, men på halmen var det ihvertfall ingen.  o:)

mvh Karoline
Bor i en villa på landet med mannen, hundene, katten og hønsene og muligens en gjeng damkreps. Fluctuat nec mergitur - vi flyter omkring men synker ikke.

torpmalin

  • Inlägg: 14
    • Västmanland
SV: "Husmorstips" för effektiv odling
« Svar #10 skrivet: 22 feb-12 kl 21:03 »
Angående potatis odling, kan jag nämna att min mamma odlade i blå IKEApåsar förra året, det gick alldeles utmärkt, kan oxå nämna att hon inte hade någe problem m sniglar... För att minska angrepp från sniglar, kan man om man odlar i pallkragar, häfta fast en bit plast, (ex. byggplast)  på kanten, som står rakt ut som en "takutsprång" så när sniglarna "kryper" upp på kanten, kommer de upp på plasten, och "rinner" av... (tipset hämtat från tidningen Land)!!! Pillikluriskt va!!??  ;D ;D Själv har jag odlat potatis i vanliga 10-liters hinkar, m borrhål i botten, funkar det med!!
"It takes one, to know one"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 6 användare (1 dolda)
javill, ktulo, Veronika Magnusson, gustavsorum, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser