Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  JÄTTEGLAD hund  (läst 3549 gånger)

Rubinen

  • Inlägg: 197
  • Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
JÄTTEGLAD hund
« skrivet: 28 jun-06 kl 08:36 »
Vår tolvåriga dotter som är van sedan födseln vid hundar( Vi har fött upp Riesenshnauser tidigare tävlat med framgång i lydnad) önskade sig sååå mycket en en hund till födelsedagen Vi vuxna tyckte ochså att det var dags för en ny hund Men vad skulle vi ha för ras Älskar fortfarande Riesen men nu skulle vi ha nåt enklare lite mindere tänkte vi Jack russel kanske eller Dansk gårdshund???Sonens kompis hund fick valpar Jack russel Ojjojj så söt han var Döptes till Harley  
Han är fortfarande söt men ett monster utomhus Inne är han lugn o fin men så fort vi kommer utanför dörren är han galen drar o sliter i kopplet Jag har lärt många hundar gå fot stanna o komma på befallning men denna??????? Han är helt enkelt sååå glad
Om jag tar i riktigt ordentligt kan han haja till o dämpa sig ca 3 sekunder sen är det dags igen
Han älskar människor o katter (som tur är för våran Gosan)Funkar inte att ha han lös men går att ha honom i en sån pinne man kör ner i marken där trivs han med långt koppel förståss Finns här någon med erfarenhet av Jack Russel det måste väl gå att lära dem gå fint o kunna gå lösa eller??? Han är nu 1 1/2 år
« Senast ändrad: 28 jun-06 kl 08:38 av Rubinen »
Älska din nästa så som dig själv

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:JÄTTEGLAD hund
« Svar #1 skrivet: 28 jun-06 kl 09:03 »
Självklart går det att lära även Jack Russels att uppföra sig! För tips och råd, kontakta uppfödaren, ras-/specialklubben och/eller bruksklubben.

En jätteglad hund är kanske inte helt lätt att få kontakt med, men kanske det funkar med en glad och lite trött hund? Gör kluriga grejer så att vovven får göra av med en del av energin. Så jobbade jag med min fullständigt spattiga fårhund. Vi började med "vildmarksagility" och sedan var det lättare för hunden att koncentrera sig på mig och vad jag sa och gjorde.

Det är så mycket som ska undersökas utomhus att framåt hundar ofta tenderar att "dra iväg" såväl mentalt som rent kroppsligt. Därför tränade jag nya kommandon inomhus, där störningarna var färre. Jag försökte även att gå ifrån det klassiska inne=lugn och ute=röj. Plankgolven blev repiga, men vi hade mycket roligt!
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lena A

  • Inlägg: 1598
Re:JÄTTEGLAD hund
« Svar #2 skrivet: 28 jun-06 kl 10:08 »
Mental träning kan vara nog så tröttsamt som fysisk träning. Då slipper du själv springa livet av dig utomhus  ;)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:JÄTTEGLAD hund
« Svar #3 skrivet: 28 jun-06 kl 10:43 »
Mental träning kan vara nog så tröttsamt som fysisk träning. Då slipper du själv springa livet av dig utomhus  ;)

Ja, absolut! Fysisk träning är till för att bygga muskler och hålla magen på plats, inte för att trötta ut en hund. En hund med grym kondition blir inte trött, utan orkar bara härja ännu mer...  

Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:JÄTTEGLAD hund
« Svar #4 skrivet: 28 jun-06 kl 13:03 »
Ja, absolut! Fysisk träning är till för att bygga muskler och hålla magen på plats, inte för att trötta ut en hund. En hund med grym kondition blir inte trött, utan orkar bara härja ännu mer...  



Instämmer med ovanstående. Hundar som varje dag får hämta bollar fex blir alldeles fjolliga och kan till slut inget annat än jaga bollar.

Mental träning i form av små konster, uppdrag etc är bättre. Hunden får nåt "vettigt" att använda skallen till och blir därigenom också nöjdare och lugnare.
« Senast ändrad: 28 jun-06 kl 13:04 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:JÄTTEGLAD hund
« Svar #5 skrivet: 29 jun-06 kl 07:40 »
Jag rekomenderar alltid att gå en kurs i vardagslydnad! Då får man många tips o idéer, samt att hunden får aktiviering och social träning.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rubinen

  • Inlägg: 197
  • Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Re:JÄTTEGLAD hund
« Svar #6 skrivet: 29 jun-06 kl 07:52 »
T :) :) :)ack för era svar
nu har jag fått tillbaka lusten att kämpa på med den lille token
Jag har gått kurser i lydnad dressyr mm men inte med honom trodde jag kunde detta men det kanske skulle funka om vi gick en kurs tillsammans :)
Älska din nästa så som dig själv

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Re:JÄTTEGLAD hund
« Svar #7 skrivet: 29 jun-06 kl 13:30 »
Gör det! Jag har min fjärde hund o tänkte också att jag borde kunna detta själv men... dels är varje hund unik, med sina egenheter, och dels min egen oförmåga. Går jag en kurs viger jag dels timmarna på kursen med hunden, och dels inför varje nytt kurstillfälle (läxa). Man får en glädje som omvandlas till handling  ;D Sedan är det alltid bra att någon annan SER vad man gör. Små små saker kan förbättra i komando o liknande. Kroppsspråk man inte riktigt ser själv osv.

Ja och det sociala! Min unghund har visserligen en egen flock hundar men fick lära sig leka med andra på kursen vi gick. Ovärdeligt! Sedan älskar jag att visa mina hundar för andra, och dela intresset med fler  ;)
« Senast ändrad: 29 jun-06 kl 13:30 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

Rubinen

  • Inlägg: 197
  • Älska din nästa så som dig själv
    • Uppland
Re:JÄTTEGLAD hund
« Svar #8 skrivet: 29 jun-06 kl 16:28 »
Tror faktiskt jag ska satsa på en kurs till hösten
Vet att jag tyckte det var jätteskoj när jag gick sist (längesedan) Har ochså tänkt lite på agility stavas det så???? Det skulle nog vara nåt för dottern när vi fått lite ordning på jycken
Älska din nästa så som dig själv

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:JÄTTEGLAD hund
« Svar #9 skrivet: 30 jun-06 kl 08:31 »
jag har en Dansk/svenskgårdshund som var så i sin ungdoms dagar.jag gick en kurs i eftersök och det älskade han.Han blev mycket lungnare efter jag börjat spåra och så med han.det är ju lätt att lägga blod spår själv också.finns många bra böcker om spårning,eftersök och uppletade av föremål.jag tror att din kille behöver jobba./Anna :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser