Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta tillvara tomatfrön?  (läst 19493 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Ta tillvara tomatfrön?
« skrivet: 04 okt-09 kl 00:48 »
Är det nån som vet hur man gör för att ta tillvara fröna i tomaterna för att kunna så egna plantor nästa vår?
Det är ingen F1 eller hybrid, så den biten är grön.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-09 kl 06:52 »
Bred ut inkråmet på ett papper och låt torka, stoppa pappret i en glasburk med skruvlock.

Det räcker. Groningen är runt 100% om jag minns rätt men det kanske är så att jag har så gott om frön att jag sår ett par tre i varje kruka.
« Senast ändrad: 10 jan-10 kl 19:51 av Bo »

johe71

  • Inlägg: 1975
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #2 skrivet: 04 okt-09 kl 08:14 »
http://www.angelfire.com/la/caprioli/tomathemsida.html (länken "Odla från egna frön" en bit ner på sidan)


anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #4 skrivet: 04 okt-09 kl 10:36 »
Enklast är att breda ut fröna glest på ett hushållspapper, lägga ett papper till uppepå och låta fröna torka. Ta såpass stora ark  att du kan du skriva på pappret vad för slags frön det är. När det sedan är dags att så dem till våren så klipper du ut pappersbitar med ett frö i varje och lägger som vanligt i jord, ev. kan du blöta lite extra. Pappret förmultnar och de frön som är över kan du spara till nästa år.

På så sätt kan du förvara dessa frö-ark tillsammans med andra frö-ark utan risk för förväxling, gärna i en plåtburk och självklart torrt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #5 skrivet: 05 okt-09 kl 11:50 »
Jag använder  kaffefilterpapper i stället för hushållspapper.  Det är lite stadigare men absorberar också fint.

 

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #6 skrivet: 07 okt-09 kl 00:02 »
Tusen tack! Jag tänkte förvara dom i kuvert (som jag kan skriva på), går det oxå bra?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #7 skrivet: 07 okt-09 kl 18:04 »
Tusen tack! Jag tänkte förvara dom i kuvert (som jag kan skriva på), går det oxå bra?

/Sara

Ja det går bra, bara fröna inte ramlar ur, som de lätt gör ur kuvert.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #8 skrivet: 05 jan-10 kl 12:49 »
Grobarheten ökar stort om man gräver ur tomaterna med tomatköttet och lägger dem i plastmuggar och låter dem jäsa "fermentering". Fröerna flyter men faller så småningom ned på bottet och kan då torkas på t ex hushållspapper. Fermertering är också ett sätt att undvika sjukdomar som kan följa med fröer.

Många tomatfröer gror först när de passerast en djurmage etc. Jag har själv odlat ca 17 sorters gourmet tomater från Ryssland & Kazakstan och en del av dem är väldigt känsliga.

Jag känner en som har en bra sida om tomater, han kan allt om tomater och andra ätbara Gourmet grönsaker.

Mikael Andersson från Vällingby.   www.tomatsidan.se 
Kolla i galleriet, där finns exotiska tomater på bilder!!
« Senast ändrad: 24 nov-10 kl 14:26 av Sten-Åke Lindell »

Nässelhäxan - babsan

  • Inlägg: 439
  • Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #9 skrivet: 05 jan-10 kl 13:30 »
Grobarheten ökar stort om man gräver ur tomaterna med tomatköttet och lägger dem i plastmuggar och låter dem jäsa "fermentering". Fröerna flyter men faller så småningom ned på bottet och kan då torkas på t ex hushållspapper. Fermertering är också ett sätt att undvika sjukdomar som kan följa med fröer.

Intressant! Hur får man dem att jäsa? Räcker det med att förvara muggarna i rumstemperatur eller ska något tillsättas?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #10 skrivet: 05 jan-10 kl 13:45 »
Det räcker med rumstemperatur, men om man är känslig mot mögel är det bäst om man kan ställa dem i ett ventilerat rum där man inte är så ofta, det bildas lätt lite mögel på ytan. Påverkar inte grobarheten dock.

Och när man väl har torkat fröerna har de en ganska lång grobarhet, även efter 4-6-10 år brukar det vara många frön som gror, men de tar lite längre tid på sig än frön som är 1-2 år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Csilla75

  • Inlägg: 233
    • Skåne
    • mina husdjur
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #11 skrivet: 21 apr-10 kl 15:02 »
Har själv torkat tomatfrön och sått de året därefter med 100 % grobarhet. Jag brukar ta en bit smårgåspapper eller bakplåtspapper som jag lägger fröna på. Låter de torka, skriver sort på pappret, in i ett kuvert och voilá så har man fröna till nästa år. Lätt som en plätt....
/Csilla
ägare till ett par vita påfågelduvor med spetssvans. har även ett par indiska påfågelduvor, häckpar.

min hemsida med bilder på duvorna: http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=120018&gid=2191944

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #12 skrivet: 21 apr-10 kl 16:29 »
Många tomatfröer gror först när de passerast en djurmage etc.!
Detta med "högfertila" tomat och paprikafrön kan vara ett problem när slam från reningsverk används som gödsel.
För flera år sen arbetade maken som fastighetsskötare på ett antal skolor och under tidig sommar skulle rabatterna gödslas, med gödning från reningsverket. Sedan gick merparten av personelan på semester, rabatterna lämnades åt sitt öde och i Augusti, strax innan skolorna öppnade igen, växte det tätt och högt med tomat och paprikaplantor i alla buskrabatter. Mängder av frukt hann de dessutom ge innan "vän av ordning (:)" rensade bort dem.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

tuulis

  • Inlägg: 150
    • Uppland
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #13 skrivet: 11 maj-10 kl 08:23 »
Jag såg just att det finns också många instruktionsvideon om detta på YouTube,
som ex. denna "Collecting Seeds from Tomatoes"

Growing Heirloom Seeds & Seed Saving : Collecting Seeds from Tomatoes
« Senast ändrad: 11 maj-10 kl 10:20 av tuulis »

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #14 skrivet: 05 jul-10 kl 21:58 »
Mina små tomater blev röda för 3 dagar sen, skulle man kunna ta fröna redan nu eller är det bäst att vänta ett par dagar extra? (Tiny Tim är sorten om det spelar någon roll)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #15 skrivet: 05 jul-10 kl 22:44 »
Mina små tomater blev röda för 3 dagar sen, skulle man kunna ta fröna redan nu eller är det bäst att vänta ett par dagar extra? (Tiny Tim är sorten om det spelar någon roll)

Jag har inte full koll på vad som är optimal skördetid för tomater man ska ta frön från, men allmänt sett brukar man föredra att ta frö från övermogna frukter, eller åtminstone ordentligt mogna. Dock inte så övermogna att det blir risk för mögel inuti frukten. Vid husbehovsodling där man även äter fruktköttet brukar man kompromissa, så det inte blivit för gammalt. Ordentligt ätmogna tomater blir nog bra.

KorvGrisen

  • Inlägg: 35
    • Södermanland
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #16 skrivet: 06 jul-10 kl 11:51 »
Jag har inte full koll på vad som är optimal skördetid för tomater man ska ta frön från, men allmänt sett brukar man föredra att ta frö från övermogna frukter, eller åtminstone ordentligt mogna. Dock inte så övermogna att det blir risk för mögel inuti frukten. Vid husbehovsodling där man även äter fruktköttet brukar man kompromissa, så det inte blivit för gammalt. Ordentligt ätmogna tomater blir nog bra.


Tack för ditt svar! Jag har kollat runt lite och det verkar som du säger bättre att låta de mogna till lite. Tomaterna skulle vara riktigt röda och mjuka. Om det var grönt fruktkött så var tomaterna inte riktigt klara.

Det stod förresten i dokumentet som du tipsade om: http://www.froodling.se/pdf/tomat.pdf    :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #17 skrivet: 06 jul-10 kl 13:11 »
Det stod förresten i dokumentet som du tipsade om: http://www.froodling.se/pdf/tomat.pdf    :)


Jag misstänkte det men hade inte tid att kolla. Jag är redaktör för boken, men det kapitlet har Johnny Andreasson skrivit. Han har odlat mycket mer tomatfrö än jag.

Sara zon 7

  • Inlägg: 248
    • Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #18 skrivet: 18 nov-10 kl 10:18 »
Spännande, speciellt om utbudet av sorter skulle minska p g a EU:s regler. Men hur löser man enklast att isolera sorterna? Har man flera olika sorter i växthuset korsar de sig ju med varandra.
Räcker det med fiberduk runt plantorna?
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ta tillvara tomatfrön?
« Svar #19 skrivet: 18 nov-10 kl 17:42 »
Tomater är nästan alltid självpollinerande, risken för korsning är liten. Bara om plantorna står så nära att de rör varandra finns det en rimlig risk för korsning. Men vill man vara helt säker sätter man pergament/papperspåsar runt varje blomklase från innan första blomman öppnar sig tills att alla bildat fruktämne.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

788 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser